با پایین آمدن نرخ ابتلا به‌ویروس کرونا از مدتی پیش، دولت آلمان اجازه بازگشایی فروشگاه‌های کوچک را البته مشروط به‌رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی داده بود. حالا نیز با ادامه روند نزولی شیوع کووید-۱۹ در آلمان به‌نظر می‌رسد نوبت به‌بازگشایی کارخانه‌های تولیدی بزرگ رسیده باشد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،فولکس‌واگن از روز گذشته فعالیتش را درکارخانه ولفسبورگ در آلمان آغاز کرد و بدین‌ترتیب به‌یکی از خودروسازانی در اروپا بدل شد که توانست از مزایای کاهش محدودیت‌ها برای از سرگیری تولید بهره بگیرد. فولکس‌واگن که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را با خود یدک می‌کشد، با افکندن تصویری کارتونی از لوگو خود برای نابودی یک ویروس کرونا روی ساختمان کارخانه ولسفبورگ، شروع مجدد کار خود را جشن گرفت. 

   بازگشت مشروط
با پایین آمدن نرخ ابتلا به‌ویروس کرونا از مدتی پیش، دولت آلمان اجازه بازگشایی فروشگاه‌های کوچک را البته مشروط به‌رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی داده بود. حالا نیز با ادامه روند نزولی شیوع کووید-۱۹ در آلمان به‌نظر می‌رسد نوبت به‌بازگشایی کارخانه‌های تولیدی بزرگ رسیده باشد. سه‌گروه خودروسازی بزرگ آلمان یعنی فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و دایملر حالا چشم امید به‌توانایی دولت آلمان بر ردیابی و مهار ویروس مهلک کرونا بسته‌اند و امیدوارند نظام بهداشتی کشور بتواند تست‌های گسترده‌ای را برای شناسایی ناقلان احتمالی بیماری انجام دهد. این رویکرد خودروسازان آلمانی تضاد شدیدی با همتایان آمریکایی‌شان دارد. 
روز پنجشنبه بود که رئیس اتحادیه‌ کارگران خودرویی آمریکا بااشاره به‌نبود تست کافی برای ویروس کرونا اعلام کرد بازگشایی کارخانه‌های خودروسازی در اوایل ماه مه (نیمه دوم اردیبهشت)  «خیلی زود و پرخطر» است.  کارخانه‌های اروپایی الگو‌های کاری خود را تغییر داده‌اند تا محیطی پاک‌تر و بهداشتی‌تر و همچنین فاصله‌ بیشتری را میان کارکنان فراهم کنند. بِرِند اوسترلو، عضو شورای کارگران فولکس‌واگن یک روز پیش از بازگشایی کارخانه ولسفبورگ اعلام کرده بود: «روز دوشنبه صنعت‌خودرو آلمان بازمی‌گردد. ما در فولکس‌واگن از پنج‌هفته وقفه برای آماده‌سازی خودمان برای از سرگیری تولید استفاده کردیم.» 

  ‌ب‌ام‌و و بنز
ب‌ام‌و نیز از قبل اعلام کرده بود تولید موتور خودروهایش را از دوشنبه آغاز می‌‌کند. همچنین ب‌ام‌و به‌دنبال آن است کارخانه‌های خود در گودوود بریتانیا و اسپارتانبرگ کارولینای‌شمالی در آمریکا را در تاریخ چهارم مه (۱۵ اردیبهشت) بازگشایی کند. همچنین ب‌ام‌و اعلام کرده بسته به‌تقاضای بازار یک‌هفته بعد از آن نیز کارخانه‌های این شرکت در دینگولفینگ آلمان و سن‌لویی پوتسویی در مکزیک بازگشایی خواهد شد.  کارخانه‌های دیگر ب‌ام‌و در لایپزیگ، رگنسبرگ و روسلین آفریقای‌جنوبی بعد از ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) کار خود را با سیستمی تک‌شیفتی آغاز خواهند کرد. کارخانه ب‌ام‌و در شنیانگ چین از ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن سال قبل) مشغول به‌تولید است. هرچند که در این کارخانه‌ کارکنان مجبور به‌پوشیدن ماسک و حفظ فاصله از یکدیگر هستند. همچنین ترتیب نشستن در اتوبوس‌های سرویس کارخانه تغییر کرده و سوار و پیاده شدن کارکنان از آن فرآیند خاصی را شامل می‌شود. کارکنان باید با لباس کار خود به‌کارخانه‌ بیایند تا به‌این ترتیب از گذراندن وقت در رختکن‌ها که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، جلوگیری شود. 
همچنین ب‌ام‌و گفته مسیرهای یک‌طرفه را در کارخانه‌ها برای عبور و مرور کارکنان مشخص کرده است. کارخانه‌های مرسدس‌بنز در سیندلفینگن و برمن نیز درتدارک امکانات خاصی برای افزایش تولید خود هستند. آلمان برخلاف اسپانیا و ایتالیا هرگز تولید خودرو را ممنوع نکرد. هرچند با وضع محدودیت‌‌ها درخصوص تردد افراد و تعطیلی اجباری نمایندگی‌های فروش که تقاضای خودرو را کاهش داد، فعالیت کارخانه‌های خودروسازی این کشور نیز به‌حالت تعلیق درآمد. 

   سایر خودروسازان اروپایی
همچنین براساس اعلام قبلی، کارخانه فیات-کرایسلر در شهر سول واقع در مرکز ایتالیا نیز کار تولید خود را از سر گرفت و چنان‌که اعلام شده قرار است نرخ تولید آن بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت آن باشد. در فرانسه نیز چندروزی است تویوتا کارخانه مونتاژ خود را در شهر والنسین فعال کرده است. رنو نیز دیگر خودروساز فرانسه است که در روزهای اخیر تولید کارخانه تولید موتور خود را درکلئون واقع در غرب‌پاریس از سر گرفته است. 
همچنین قرار است رنو در روزهای آینده کارخانه فلینس خود را که در غرب پاریس قرار دارد، راه‌اندازی کند؛ هرچند فعلا تنها ۲۵ درصد از نیروی کار این کارخانه در محل کار خود حاضر خواهند شد. کمپانی خودروسازی ولوو سوئد نیز پس از تجدیدنظر فرآیند‌های تولید در روزهای گذشته، فعالیت کارخانه خود در تورسلاندا را از سر گرفت. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرد: «اقتصاد در اروپا به‌حالت تعلیق درآمده است و تا رسیدن واکسن برای ویروس کرونا فاصله زیادی داریم. دراین‌شرایط مهم است که ما به‌شیوه‌ای ایمن کار تولید را از سر بگیریم. امید ما این است که در عادی‌سازی شرایط نقشی داشته باشیم.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =