ایران خودرو

برنامه‌ریزی برای خودکفایی و ساخت داخل تعداد 118 پروژه، شامل قطعه و مواد اولیه با کاهش ارزبری 93 میلیون یورو (بر اساس تیراژ یک‌سال) برای سال 98 با مشارکت قطعه‌سازان، صنایع دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد و تا کنون 85 پروژه (قطعه) از این برنامه در قالب میزهای اول تا سوم وزارت صمت برگزار شد.

 به گزارش «اخبار خودرو​»، در پایان سال 98، سرمایه ایران‌خودرو از 1530 میلیارد تومان با افزایشی تقریبا 20 برابری به حدود 30هزار میلیارد تومان رسید و این شرکت از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شد. اهداف کلان ایران‌خودرو در سال ۹۹ نیز با تلاش هیات‌مدیره تدوین و به تمامی حوزه ها نیز ابلاغ شده است و بدین ترتیب انتظار می‌رود در سال جاری شاهد توسعه همه‌جانبه این شرکت باشیم.

  پیشبرد نهضت داخلی‌سازی
برنامه‌ریزی برای خودکفایی و ساخت داخل تعداد 118 پروژه، شامل قطعه و مواد اولیه با کاهش ارزبری 93 میلیون یورو (بر اساس تیراژ یک‌سال) برای سال 98 با مشارکت قطعه‌سازان، صنایع دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد و تا کنون 85 پروژه (قطعه) از این برنامه در قالب میزهای اول تا سوم وزارت صمت برگزار شد که از مجموع برنامه‌های مورد اشاره تعداد 52 قطعه و 8 آیتم مواد اولیه (جمعا 60 آیتم) با کاهش ارزبری 74میلیون یورویی داخلی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است. همچنین در راستای کاهش ارزبری، تعداد 44 پروژه بهینه‌سازی طراحی با کاهش ارزبری 58میلیون‌یورو در سال 98 انجام شده است. جمع کل میزان کاهش ارزبری محقق‌شده در سال 98، شامل پروژه‌های ساخت داخل و بهینه‌سازی طراحی به رقم 132میلیون یورو می‌رسد.

  شکسته‌شدن رکوردهای تولید
رکورد تولید روزانه و ماهانه پس از 20 ماه در آذر و دی‌ماه شکسته شد. در نتیجه، تولید مکانیکی 370هزار دستگاه و تولید تجاری 410هزار دستگاه در سال 1398 محقق شد. این مهم با برقراری تعامل شفاف و سازنده با تامین‌کنندگان محقق شد و پرداخت روزانه به سازندگان و تامین‌کنندگان مواد اولیه از حدود 30میلیارد تومان در ابتدای مهرماه به 80 میلیارد تومان افزایش یافت.

  تدوین نقشه راه در حوزه های کلیدی
ایران‌خودرو نقشه راه خود را در حوزه‌های کلیدی از جمله موتور، گیربکس، تکمیل سبد محصولات و ورود به بازارهای صادراتی تدوین کرده و بر این اساس برنامه های لازم جهت تحقق اهداف و دستیابی به استانداردهای مورد نظر در مسیر کاهش آلاینده ها و مصرف سوخت تا سال 1407را نیز تبیین کرده است.

  تطبیق با استاندارد یورو۵ و توسعه محصولات
از دی‌ماه سال گذشته در ایران‌خودرو تولید محصولات با موتور TU3 و رعایت استاندارد یورو۵ آغاز شده است و براساس اطلاعات موجود، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات با استاندارد مذکور درحال انجام است. از سوی دیگر، عرضه هفت محصول رانا پلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک، 207 پانوراما دستی و اتوماتیک و K132  از برنامه‌های توسعه محصول
 برای امسال در ایران خودرو خواهد بود.

  تولید و نصب گیربکس‌های جدید
در آخرین روزهای سال گذشته نخستین گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک ساخت داخل رونمایی شد و به‌زودی خودروهای سمند، رانا و ۲۰۶ با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک AMT نیز به بازار عرضه خواهد شد.
 به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، تولید هرگیربکس داخلی حدود ۷۰۰ یورو صرفه‌جویی ارزی دارد و قرار است تا سال ۱۴۰۴ نیمی از محصولات تولیدی در ایران خودرو با گیربکس اتوماتیک و نیمی دیگر با گیربکس دستی تولید و روانه بازار شود.

  معرفی پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
دی‌ماه سال گذشته، ایران‌خودرو محصول جدید خود را از خانواده پژو۲۰۷ معرفی و رونمایی کرد که مطابق برنامه‌ریزی ها قرار است امسال با نصب گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته و شیشه پانوراما به بازار عرضه شود. رانا سال، سمند سال و سورن سال، از دیگر محصولات معرفی‌شده در ماه‌های پایانی سال گذشته به مشتریان هستند.

  واگذاری اموال و دارایی‌ها
براساس دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های خودروسازی برای تامین نقدینگی خود باید اموال تولیدی مازاد خود را واگذارکنند و به فروش برسانند. 
منظور از اموال تولیدی مازاد، واگذاری سهام یا شرکت‌های تولیدی است که نگهداری آن برای خودروسازان ضرورتی ندارد، اما در کنار فروش اموال غیرتولیدی و تولیدی مازاد، خودروسازان واگذاری سهام خود را تا دو سال آینده باید در دستور کار قرار دهند.
 تا ‌پایان سال ۹۸ حدود 500میلیارد تومان از سهام شرکت‌های غیرمولد به فروش رسیده است. برای واگذاری سهام بانک پارسیان نیز برخلاف اقدامات انجام‌شده و مکاتبات با نهادها و سازمان‌های متولی، به دلیل نبود مشتری، واگذاری سهام در سال ۹۸ میسر نشد، ولی این واگذاری با جدیت در دست پی‌گیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =