صندلی‌های خودرو

درحالی‌که فعالیت کارخانه‌های خودروسازان مختلف از فولکس‌واگن گرفته تا جنرال‌موتورز درسراسر جهان به‌حالت تعلیق درآمده، زنان و مردانی که کار طراحی خطوط سقف خودروها یا صندلی‌های خودرو را برعهده دارند همچنان درحال پیش بردن پروژه‌های خود هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو​»،در سراسر جهان طراحان خودرو جزو معدودکسانی هستند که درطول دوران قرنطینه کمابیش به‌کار سابق خود مشغولند. درحالی‌که فعالیت کارخانه‌های خودروسازان مختلف از فولکس‌واگن گرفته تا جنرال‌موتورز درسراسر جهان به‌حالت تعلیق درآمده، زنان و مردانی که کار طراحی خطوط سقف خودروها یا صندلی‌های خودرو را برعهده دارند همچنان درحال پیش بردن پروژه‌های خود هستند. 

  ایمنی و تجمل
آن‌چه که همواره ذهن طراحان بزرگ را به‌خود مشغول می‌کند، دو مفهوم اصلی ایمنی و تجمل است و اینکه چگونه آن‌ها می‌توانند در کار خود آن دو را با هم پیوند دهند. آنچه پس از حدود دو ماه تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی درجهان به‌خاطر پاندمی کووید-19 اتفاق می‌افتد، این است که طراحان ایده‌های جدیدی را برای ایمنی داخل خودروها به‌کار می‌گیرند.   فلیکس‌کیلبرتوس، طراح ارشد رولزرویس اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگار «بلومبرگ» گفته است: «در آینده بیش از هر زمان دیگر به‌این اهمیت داده خواهد شد که سرنشینان آزادانه هرجا که می‌خواهند بروند و در خودروهای آینده طراحی داخلی بیش از هرچیز اهمیت خواهد داشت. 
فضای داخلی همیشه مکانی امن بوده و مردم در خودروهایشان هرکاری انجام خواهند داد؛ از برگزاری جلسه‌های کاری تا قرارهای دوستانه.  این ایده که فضای داخلی خودرو باید جایی سلامت و ایمن باشد، همواره مورد توجه بوده؛ اما با پیش آمدن وضعیت کنونی اهمیت ‌این ماجرا ابعاد جدیدی پیدا کرده است.»
 آدام‌هتون، مدیرخلاقه بخش طراحی بیرونی 
جگوار-لندروور نیز دراین‌باره گفته است: «مردم می‌خواهند احساس ایمنی کنند و حالا با پاندمی پیش‌آمده حتی بیش از قبل چنین خواسته‌ای دارند.  ما به‌این فکر می‌کنیم که خودروهای جگوار-لندروور باید یک پناهگاه بزرگ و زیبا باشند. این مساله حالا بیش از هر زمانی اهمیت دارد.» 
    دوران پرچالش
حقیقت این است که زمانی که حرف از ایمنی به‌میان می‌آید، خودروهای لوکس در صف اول قرار دارند. 
طراحان این خودروها همواره اهمیت زیادی را به‌ایمنی این خودروها در برابر تصادفات و البته درکشورهایی مانند برزیل، مکزیک و روسیه دربرابر حملات احتمالی و آدم‌ربایی می‌دهند. 
حالا اما بحث ایمنی به‌این مسائل محدود نمی‌شود و طراحان همچنین باید ایمنی بهداشتی را نیز به‌لحاظ فیزیکی و روانی درنظر بگیرند.   
گوردن‌واگنر، طراح ارشد مرسدس‌بنز دراین‌باره می‌گوید: «مدت‌هاست که مهم‌ترین مساله برای ما دانستن این مساله بوده که آیا ما و خانواده‌مان درخودروها ایمن هستیم؟  حالا سوال مهم دیگر این است که چطور باید از سلامت خود محافظت کنیم؟» 
 واگنر درادامه اظهاراتش با پیش‌بینی درهم‌آمیختگی هرچه بیشتر دو عنصر ایمنی و تجمل گفت: «این بیماری فراگیر ادراک ما را درخصوص تجربه ایمنی و تجمل در آینده تغییر خواهد داد. ما  با  دورانی پرچالش اما هیجان‌انگیز روبه‌رو هستیم». 
  ایمنی جانی و روانی
این ایده که خودرو می‌تواند همچون پیله‌ای امن و محافظ از دنیای بیرون باشد، همواره از زمان طراحی پاکارد و کانتیننتال و رولزرویس در اوایل قرن گذشته مدنظر طراحان بوده است. این روزها این ایده که خودرو باید پناهگاه امنی برای سرنشینان باشد به‌معنی داشتن حال و هوایی آرام‌بخش، نورپردازی محیطی، سیستم صوتی فوق‌العاده، صندلی‌های ماساژدهنده و ویژگی‌هایی از این قبیل است که همگی را در خودروهایی از  قبیل ب‌ام‌و M85Oi تا پورشه کاین کوپه و AMG CLA 45 
شاهد هستیم. 
علاوه‌بر این به‌خاطر مشکل شدید آلودگی هوا در بخش‌هایی از آسیا خودروسازانی همچون ولوو، هیوندا و نیسان مانیتورهای سنجش کیفیت هوا و فیلترهای مخصوصی را درخودروهای خود نصب کرده‌اند. این نشانه آن است که طراحان و خودروسازان آمادگی این را دارند که برای بالاتر بردن ایمنی و آسودگی مشتریان خود دست به‌نوآوری‌هایی بزنند. 
اما ویروس کرونا علاوه‌بر نگرانی‌های معمولی که درخصوص مشکلاتی همچون آلودگی هوا وجود دارد، طراحان را نسبت به‌بهداشت روانی و عاطفی سرنشینان خودروها نیز حساس کرده است. هرچند این نیز دغدغه‌ جدیدی نیست و مثلا خودرویی مانند «GLE» کوپه درتنظیمات خود گزینه‌ای با عنوان «آسایش پرانرژی» را دارد که از طریق تمریناتی سبک به‌گردش خون، تنفس و آرامش درونی سرنشینان کمک می‌کند. 
به‌علاوه برندهایی مانند بنتلی و رولزرویس با آکوستیک فوق‌العاده و فراهم آوردن سکوت و همچنین  گنجاندن فناوری‌های روز آرامش را برای سرنشینان خود فراهم کرده‌اند. اما شکی نیست که در دوران پساکرونا و خاطرات ناخوشایندی که از این بیماری باقی مانده، با نگرانی‌های جدیدی روبه‌رو خواهیم بود. 
آلیستر ولان، مدیر خلاقه طراحی داخلی جگوار-لندروور معتقد است رانندگان آینده برای سلامت و ایمنی خود خواهان کارآیی و ایزوله بودن صددرصدی از محیط بیرون هستند. به‌گفته او ایمنی دیگر با‌اندازه خودرو مرتبط نیست و چیزی که مردم بیشتر به‌آن نیاز خواهند داشت، خلوت بودن کابین خودرو است. مشخص است که خاطره این روزها تا سال‌ها با ما خواهد ماند و دانش و تجربه ما از جریانات اخیر شکل بسیاری از چیزها از جمله خودرو‌هایمان را تغییر خواهد داد.  
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =