ایران خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو با تدابیر تیم مدیریتی جدید خود درنیمه دوم سال گذشته توانست از شرایط دشوار تحریم عبور کند و درراستای رونق تولید، داخلی‌سازی قطعات با فن‌آوری پیشرفته و توسعه محصول گام بردارد.

 به گزارش «اخبار خودرو​»،گروه صنعتی ایران‌خودرو با تدابیر تیم مدیریتی جدید خود درنیمه دوم سال گذشته توانست از شرایط دشوار تحریم عبور کند و درراستای رونق تولید، داخلی‌سازی قطعات با فن‌آوری پیشرفته و توسعه محصول گام بردارد. این اقدامات را می‌توان دربخش‌های مختلفی همچون ساماندهی مالی، داخلی‌سازی و ... بررسی کرد.

   تسریع و توسعه داخلی‌سازی
یکی از اقدامات بنیادینی که با حضور فرشاد مقیمی در رأس تیم مدیریتی ایران‌خودرو رقم خورد، تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل بود. این ستاد که با مشارکت‌جویی 150 سازنده داخلی، برای رسیدن به‌خودکفایی و تولید 839 قطعه پروژه تعریف کرده با تولید محصولات جدید، تحولی عظیم را دربحث جهاد خودکفایی رقم زد. درهمین‌راستا، میثاق‌نامه‌ای با قطعه‌سازان برای تولید روزانه 2500 دستگاه خودرو تا پایان امسال امضا شد. این ستاد همچنین برای ایجاد انگیزه به‌منظور توسعه و تعمیق ساخت‌داخل توسط تامین‌کنندگان، اقدام به‌تدوین و ارائه بسته سیاست‌های تشویقی و برقراری تعامل شفاف و سازنده با تولیدکنندگان کرد. همکاری با وزارت دفاع در 29 پروژه داخلی‌سازی قطعات های‌تک از دیگر اقدامات انجام‌شده در این راستا، طی نیمه دوم سال 98 بود.

   صرفه جویی و کاهش ارزبری
ماحصل آن‌چه گفته شد، کاهش ارزبری 58 میلیون‌یورویی
 با تولید انبوه 43 قطعه و 8 آیتم مواداولیه و نیز صرفه‌جویی 7/12 میلیاردتومانی با ساخت‌داخل ابزارآلات مورد نیاز شبکه نمایندگی‌هایپس از فروش بود.

   شکستن رکورد تولید
بالا رفتن سهم ساخت‌داخل از تولیدات خودروسازان، به‌شکستن رکورد تولید روزانه در روزهای پایانی دی‌ماه 98 با تعداد 2557 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت انجامید. در آذرماه سال گذشته نیز رکورد تولید تجاری و تحویل به‌بازار خودرو با ثبت عدد 51 هزار و 250 دستگاه شکسته شده بود. بدین‌ترتیب، در روزهای پایانی سال 98 عدد تولید تجاری و عرضه به‌بازار محصولات ایران‌خودرو از 405 هزاردستگاه فراتر رفت.

  ارتقای تولید در بخش موتور و گیربکس
از سوی دیگر، از دی‌ماه سال گذشته موتور تی‌یو 3 درمحصول پژو ۲۰۶ تیپ 2 با استاندارد آلایندگی یورو ۵ با تیراژ 250 دستگاه درهفته به‌تولید انبوه رسید. ارتقای موتورهای OM355 و om457، توسعه و تولید گیربکس 12 سرعته داخلی، طراحی و تولید گیربکس دستی شش‌سرعته با دانش فنی داخلی و توان مهندسی ایرانی برای به‌روزآوری محصولات جدید و آغاز طرح داخلی‌سازی سامانه هوشمند مدیریت موتور (EMS) و جعبه‌دنده خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین از دیگر اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو در بخش ارتقای موتور و گیربکس محصولات این گروه بود.

   توسعه محصولات پرطرفدار
در بهمن‌ماه سال گذشته شاهد راه‌اندازی خط تولید آزمایشی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک بودیم که هدف تولید در سال‌های آینده این خودرو، 200 هزار دستگاه است. درهمان زمان، از نمونه توسعه‌یافته خودرو سورن گازسوز و نخستین خودرو رانای تمام‌برقی محصول دانش‌بنیان شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) رونمایی شد. ون وانا گازسوز با موتور EF7  و کامیونت آرنا با تزئینات جدید و موتور یورو 4 نیز از دیگر محصولات رونمایی‌شده و درآستانه تولید انبوه ایران‌خودرو در سال 98 بود.

  نوسازی ناوگان‌های خدماتی و تجاری
نوسازی ناوگان عمومی و تفاهم‌نامه با تاکسیرانی، وزارت کشور و شهرداری تهران، تحویل 63 دستگاه آمبولانس و تولید 2212 دستگاه انواع کامیون، کامیونت، اتوبوس و... نیز از جمله اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو بود که به‌نوسازی ناوگان‌های خدماتی و تجاری کشور کمک شایانی کرد.

   جهش کیفی
ستاره سوم پارس،‌ پنجمین ستاره ارتقای کیفیت محصولات ایران‌خودرو درسال 98 بوده است. پیش از این محصولات دناپلاس و سورن به‌ترتیب به 4 و 3 ستاره کیفی ارتقا یافته‌اند. محصولات پژو 207 صندوق‌دار و پارس اتوماتیک نیز به‌ترتیب 4 و 3 ستاره کیفیت را از آن خود کرده‌اند.

   ارائه محصولات جدید با نگاه صادراتی
درحاشیه جلسه هیات‌وزیران در آخرین روز بهمن‌ماه، دو خودرو جدید تولید داخل ایران‌خودرو – K132 و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک - با حضور رئیس‌جمهور و وزیر صمت معرفی شد. درکنار این حرکت، نقشه راه گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در حوزه‌های کلیدی مانند موتور، گیربکس، پلت‌فرم و صادرات تدوین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =