CVVT

حالا نتیجه این تلاش‌ها دربخش‌های مختلف صنعت‌خودرو و صنایع وابسته به‌آن با داخلی‌سازی حجم انبوهی از قطعات و محصولاتی که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد، قابل مشاهده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،با توجه به‌توانمندی‌های داخلی که از زمان بازگشت تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران آغاز شد، خودروسازان و قطعه‌سازان سیاست داخلی‌سازی حداکثری محصولات خود را دربرنامه قرار دادند تا هرچه بیشتر جلو ارزبری را بگیرند. حالا نتیجه این تلاش‌ها دربخش‌های مختلف صنعت‌خودرو و صنایع وابسته به‌آن با داخلی‌سازی حجم انبوهی از قطعات و محصولاتی که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد، قابل مشاهده است. در این راستا مدیرعامل شرکت متالورژی پودر مشهد از داخلی‌سازی سیستم «CVVT» که در هرخودرو باعث ارزبری 60 دلاری می‌شود، خبر داد. خبر مسرت‌بخشی که می‌تواند تا پایان سال جهش تولید به 47 میلیاردتومان صرفه‌جویی ارزی منتهی شود.

  صرفه‌جویی 60 دلاری در هر خودرو
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر مشهد با اشاره به‌اینکه این شرکت به‌عنوان تنها بخش دانش‌بنیان در زمینه تولید قطعات فلزی به‌روش متالورژی پودر فعالیت دارد، در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» بیان کرد: «هرچند امسال به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، اما توانستیم از سال 98 این سیاست را درپیش بگیریم و رونقی درحد جهش را دربخش خودمان شاهد باشیم.» 
علیرضا عشقی بااشاره به‌اینکه امسال را با بحث تنوع محصول و تولید آغاز کردیم، اضافه کرد: «95 درصد تولیداتمان را محصولات خودرویی تشکیل می‌دهد که به‌ساپکو، مگاموتور، گروه‌بهمن و تمام شرکت‌های واترپمپ و اویل‌پمپ‌ساز عرضه می‌شود.» این تولیدکننده بااشاره به‌اینکه از سال گذشته سیاست داخلی‌سازی قطعات خودرو با هدف جلوگیری از خروج ارز درشرکت آغاز شد، ادامه داد: «در سال 98 توانستیم چند قطعه ‌را خودکفایی کنیم که می‌توان از آن حتی به‌عنوان پروژه ملی نیز یاد کرد.» وی بااشاره به‌اینکه یکی از این محصولات سیستم زمان‌بندی متغیر پوسته سوپاپ «CVVT» نام دارد که تنها از طریق واردات تامین می‌شد، گفت: «از چندسال قبل برای تولید این محصول با ساپکو وارد مذاکره شدیم که توانستیم حالا به‌داخلی‌سازی 95 درصدی آن دست ‌یابیم.» 
عشقی با اشاره به‌اینکه شرکت ساپکو برای تولید محصول و دست‌یابی به‌دانش فنی آن قصد داشت از شریک خارجی استفاده کند، اضافه کرد: «شرکت متالورژی پودر مشهد در همین تحریم‌ها با یافتن شریک خارجی و ایجاد دانش فنی توانست این محصول را داخلی‌سازی کند و از همین‌رو سال گذشته مذاکرات نهایی را با ساپکو انجام دادیم.»  

  کاهش ارزبری 3 میلیون‌دلاری
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر مشهد با اشاره به‌برنامه مجموعه برای تولید این محصول در سال جدید ادامه داد: «ساخت قالب‌ها و تجهیزات تولیدی این محصول حدود 5 ماه زمان می‌برد. بنابراین براساس هدف‌گذاری انجام‌شده قرار است قطعه «CVVT» را نیمه دوم امسال به‌ساپکو تحویل دهیم. این قطعه درحال حاضر روی موتور ملی نصب شده که به‌زودی جایگزین پیشرانه ایکس‌یو 7 پژو 405 درمحصولات ایران‌خودرو خواهد شد.» 
به‌گفته این تولیدکننده قطعات خودرو، ساخت روزانه 800 تا یک‌هزار پیشرانه ملی از نیمه دوم سال جاری در ساپکو برنامه‌ریزی شده است.  وی بااشاره به‌اینکه این محصول از نیمه دوم سال جاری روی پیشرانه جدید ایران‌خودرو که همان TU5 پلاس هست، نصب خواهد شد بیان کرد:«این قطعه برای هرخودرو حدود 60 دلار هزینه دارد که با ساخت‌داخل آن از خروج این مقدار ارز به‌ازای هرخودرو صرفه‌جویی می‌شود. از همین‌رو براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا پایان سال 50 هزار قطعه از آن عرضه خواهد شد که حدود 3 میلیون دلار تا پایان سال جاری صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌کند.»  
این قطعه‌ساز اضافه کرد: «علاوه‌بر ایران‌خودرو، خودروسازان دیگر نیز به‌این قطعه نیاز دارند. از همین‌رو درحال انجام مذاکرات برای تامین نیاز آن‌ها و بی‌نیازی از خرید خارج هستیم.» وی بااشاره به‌اینکه باید حدود 55 میلیاردتومان سرمایه‌گذاری برای تولید این محصول انجام شود، ادامه داد: «حدود 25 میلیاردتومان از این سرمایه‌گذاری تاکنون اجرایی شده است.» گفتنی است خودروسازان در دنیا به‌سمت استفاده از پودری کردن قطعات خودروها به‌ویژه پیشرانه‌ها و گیربکس‌ها رفته‌اند. مزیت تولید قطعه با این روش ایجاد وزن و ابعاد دقیق در تولید محصولات است. در خودروهای فعلی سهم قطعات پودری حدود 3 تا 4 کیلوگرم است؛ درحالی‌که در خودروهای آمریکایی این سهم به 14 کیلوگرم نیز می‌رسد.

  مشکل در تامین مواداولیه 
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر مشهد با اشاره به‌وجود مشکلات متعدد درمسیر تولید، بیان کرد: «به‌دلیل تحریم‌ها واردات مواداولیه مورد نیاز به‌صورت واسطه‌ای انجام می‌شود. از همین‌رو به‌دلیل شرایط موجود اغلب حدود یک‌ماه مواداولیه داریم و خوشبختانه تاکنون به‌بحران نخورده‌ایم که سبب توقف خط تولید شود. مشتری اصلی نیز صنعت‌خودرو است، درنتیجه درصورتی که این صنعت متوقف شود، قطعه‌سازی نیز متوقف می‌شود.» عشقی اضافه کرد: «تولید فروردین امسال نسبت به‌مدت مشابه درسال گذشته حدود 50 درصد افت داشته است؛ اما پیش‌بینی می‌شود این افت در اردیبهشت‌ماه جبران ‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =