کد خبر: 228938
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

واقعیت تلخ این است که صنعت‌ خودرو ایران از مسائل و مشکلات عدیده‌ای در رنج است؛ به‌گونه‌ای که نمی‌تواند به‌توسعه بیندیشد یا طرح‌های توسعه‌ای را تدوین و اجرا کند که نتایج مفید آن هم به‌خود و هم به‌اعضای جامعه برسد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، واقعیت تلخ این است که صنعت‌خودرو ایران از مسائل و مشکلات عدیده‌ای در رنج است؛ به‌گونه‌ای که نمی‌تواند به‌توسعه بیندیشد یا طرح‌های توسعه‌ای را تدوین و اجرا کند که نتایج مفید آن هم به‌خود و هم به‌اعضای جامعه برسد. از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به‌نبود راهبرد، بالا بودن بیش‌ازحد هزینه‌های سربار تولید، دخالت‌ نهادهای بالادستی به‌ویژه مسئولان دولتی که به‌جای سیاستگزاری و نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌ها دخالت‌های مستقیم در انجام امور آن‌ها می‌کنند و ... اشاره کرد. 
بالطبع از چنین صنعتی نمی‌توان انتظار پیشرفت و توسعه داشته، آن را نماینده صنعت ایران درکشورهای منطقه یا سایر نقاط جهان دانست و اگر به‌همین منوال روزگار بگذراند و ادامه دهد، حتی درسال‌های آینده هم نمی‌توان چنین‌انتظاری از آن داشت. 
صنعتی که با قدمت 50 یا 60 ساله هنوز نمی‌تواند اهداف درون‌نگری را تحقق بخشد و نیازهای داخلی را برطرف کند. نبود راهبرد در این صنعت باعث ترویج و گسترش سلیقه‌‌ای کار کردن مدیران و نهادینه شدن این شیوه می‌شود. 
بالا بودن بیش از حد هزینه‌های سربار تولید باعث اتلاف منابع و بعضا مانع انجام کارهای یومیه و روزانه است و دخالت‌ نهادهای بالادستی نیز موجب ورود نیات و سلیقه‌های خارج از عرصه تولید خودرو به‌درون آن‌هاست که آشکارترین آن‌ها نگاه به‌صنعت‌خودرو به‌عنوان بنگاه اشتغالزایی و نه‌ یک‌ شرکت تولیدی صنعتی است.
سرپرست محترم وزارت صمت واقعیت تلخ‌تر اینکه براساس برآورد کارشناسان نیاز سالانه کشور به‌خودروهای جدید حدود یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه است که اگر مدیران واحدهای خودروساز حتی از جان هم مایه بگذارند، بعید است بتوانند میزان تولید امسال را به‌یک‌میلیون دستگاه برسانند و کمبود چندصدهزار دستگاه خودرو طبعا بازار را گرفتار نوسانات شدید کرده و انواع ناروایی‌ها را در آن آشکار می‌کند و مانع از آن است که خودروهای تولیدی به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد و واردات هم که ممنوع است و تصمیمات اخیری که درهمین‌راستا درمورد پیش‌فروش 25 هزار دستگاه خودرو گرفته شد، مسلما مُسکن، مقطعی و غیرکارآمد خواهد بود. 
ممکن است وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو کشور مولود دلایلی چون تحریم‌های ظالمانه و سیاستگزاری نادرست و اقدامات منفعلانه بعضی از مدیران باشد، اما الزاما توجه سرپرست محترم وزارت «صمت» را جلب می‌کنیم که حل این بحران غیرممکن نیست و می‌توان آن را با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت حل کرد؛ اگر اراده‌ای به‌صرف فعل خواستن در این‌زمینه باشد و از نظر ما تنها راه‌حل، تدوین و اجرای یک راهبرد یا استراتژی جامع است و بس. بیایید نسبت به‌این امر مهم اقدام نمایید تا نام نیکی از شما در این صنعت به‌یادگار بماند.  

نویسنده:حسین نظریان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =