کاتالیست خودرو

این روزها خودروسازان درشرایطی با مشکل تامین برخی قطعات از جمله کاتالیست دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بیم آن می‌رود دیر یا زود ماجرای تولید ناقص خودرو تکرار شود؛ در این راستا یک قطعه‌ساز از وجود ظرفیت تولید این قطعه در داخل کشور خبر می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها خودروسازان درشرایطی با مشکل تامین برخی قطعات از جمله کاتالیست دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بیم آن می‌رود دیر یا زود ماجرای تولید ناقص خودرو تکرار شود؛ در این راستا یک قطعه‌ساز از وجود ظرفیت تولید این قطعه در داخل کشور خبر می‌دهد و معتقد است اگر سال‌های گذشته خودروسازان به‌جای واردات از تولید داخل حمایت می‌کردند، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدند. هرچند به‌واردات مواداولیه برای تولید این قطعه نیز همچون بسیاری دیگر از قطعات نیاز است، اما داخلی‌سازی آن نه‌تنها منجر به‌حمایت از تولید داخلی می‌شود، بلکه مانع ارزبری بیشتر برای این صنعت خواهد شد. از همین‌رو نیاز است به‌جای تعلل برای واردات چنین قطعاتی، حمایت از تولید داخل که به‌جهش تولید نیز منجر می‌شود، به‌عنوان هدف مسئولان این صنعت مدنظر قرار گیرد. 

   نقدینگی؛ چالش اصلی تامین کاتالیست
عضو هیات‌مدیره شرکت ایران‌دلکو با اشاره به‌اینکه نقدینگی به‌عنوان مهم‌ترین مشکل قطعه‌سازان مطرح می‌شود به «دنیای‌خودرو» گفت: «کاتالیست یک قطعه بسیار گران است و می‌توان آن را جزو 5 قطعه گران خودرو نامید؛ به‌عنوان مثال کاتالیست برای پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو 2 میلیون و 400 هزارتومان قیمت‌گذاری می‌شود.» نوید مولوی‌زاده بااشاره به‌اینکه هر زمان مشکلات مالی ایجاد می‌شود، مشکل تامین قطعه نیز به‌وجود می‌آید، اضافه کرد: «هرچند امکان تامین این قطعه در داخل وجود دارد، اما همچنان واردات آن نیز با حجم بالا آزاد است.» این قطعه‌ساز با اشاره به‌اینکه قطعه‌سازان ظرفیت بالایی برای تولید این قطعه دارند، ادامه داد: «به‌عنوان تولیدکننده کاتالیست تنها با 30 درصد ظرفیت تولید کار می‌کنم. بنابراین اگر خودروسازان درکنار پرداخت مطالباتمان این قطعه‌ را از تولیدکنندگان داخلی درخواست کنند، می‌توانیم تمام نیاز آن‌ها را جوابگو باشیم.» وی بااشاره به‌اینکه فلزات گرانبها اغلب از آفریقای جنوبی و روسیه تامین می‌شود، گفت: «با تشدید تحریم‌ها برای تامین مواداولیه از آفریقای جنوبی با مشکل مواجه شدیم؛ از همین‌رو با جایگزینی روسیه توانستیم این فلزات گرانبها را خیلی سریع به‌خط‌تولید کاتالیست برگردانیم.» این تولیدکننده قطعات خودرو بااشاره به‌اینکه روسیه دارای بیشترین ذخایر پالادیوم است، اما آفریقا بیشترین مقدار استخراج را دارد، بیان کرد: «تمام کاتالیست‌سازان دنیا برای تامین موادمعدنی از چین خرید می‌کنند. زیرا مواد اورجینال مربوط به‌چین است؛ البته در ایران علاوه‌بر منابع مذکور خرید از اروپا نیز انجام می‌شود.»

   فلزات‌گران‌بها، تعیین‌کننده اصلی قیمت کاتالیست
مولوی‌زاده بااشاره به‌اینکه کرونا باعث کاهش قیمت مواداولیه شد، اضافه کرد: «درچندماه گذشته قیمت رودیوم به‌حدود 14 تا 15 هزار دلار در انس و پالادیوم نزدیک به 3 هزار دلار در انس رسید. اما در 10 روز گذشته، رودیوم به 9 هزار دلار در انس و پالادیوم به 2 هزار و 100 دلار در انس کاهش یافت. این رکود جهانی، قیمت فلزات را کاهش داد؛ درغیر این صورت کاتالیست باید باافزایش قیمت مواجه می‌شد.» این تولیدکننده بااشاره به‌اینکه از ابتدای سال هیچ ثبت سفارش و تخصیص ارزی برای ما انجام نشده است،‌ افزود: «یکی از خودروسازان اکنون چالش تامین دارد و نمی‌تواند نقل و انتقال پول را انجام دهد و درحال استفاده از آخرین ظرفیت خود درگمرک است. این خودروساز تقریبا 40 تا 50 هزار قطعه کاتالیست درگمرک دارد و پس از استفاده از آن، آینده‌ تامین مشخصی ندارد. دراین شرایط برای تامین داخلی نیز باید با همکاری بانک‌مرکزی چالش نقدینگی کاتالیست‌سازان کشور مرتفع شود.» 
وی بااشاره به‌اینکه برخی واردات را به‌تامین از طریق داخل ترجیح می‌دهند، ادامه داد: «درحال‌حاضر مواداولیه و مونولیت (سرامیک) مورد نیاز برای تولید کاتالیست از خارج از کشور تامین و درداخل مابقی روند تولید این قطعه‌ انجام می‌شود که از واردات کامل قطعه بسیار به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است.» مولوی‌زاده با بیان اینکه به‌طور حتم صنعت‌خودرو با معضل تولید ناقص خودرو به‌دلیل نبود کاتالیست مواجه می‌شود، گفت: «خودروسازان بیش از 4 ماه است پول قطعه‌سازان داخلی از جمله خود من را نمی‌دهند و به‌جای آن از طریق واردات دست به‌تامین قطعه می‌زنند. از همین‌رو حالا که با ثبت سفارش به‌مشکل خورده‌اند، به‌سراغ تولیدکننده‌ داخلی آمده‌اند تا خط تولیدشان متوقف نشود.»

   نیاز به‌حمایت از تولیدکنندگان داخلی
عضو هیات‌مدیره شرکت ایران‌دلکو بااشاره به‌اینکه دست‌های پشت‌پرده از واردات کاتالیست حمایت می‌کنند، بیان کرد: «اگر واردات این قطعه ممنوع شده بود، امروز مشکلات کمتری در صنعت‌خودرو وجود داشت. اگر خودروسازان به‌دنبال واردات نمی‌رفتند و مطالبات را به‌موقع پرداخت می‌کردند، معضل خودرو در کف برای نبود این قطعه وجود نداشت. کاتالیست قطعه گرانی است و نمی‌توان جلو واردات را گرفت.»
وی بااشاره به‌اینکه برای جلوگیری از واردات کاتالیست حتی با وزارت صنعت نیز نامه‌نگاری شده است، اضافه کرد: «بااینکه حتی از طریق انجمن کاتالیست نیز اقدام کردیم، اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم. عدم‌واردات این قطعه منفعت ملی دارد و خودروسازان باید موافقت کنند تا واردات آن ممنوع شود؛ اما آن‌ها مخالف این موضوع هستند.» مولوی‌زاده ادامه داد: «اکنون پروژه‌ای برای ساخت کاتالیست‌های بدون مواد گرانبها داریم؛ متاسفانه این طرح به‌دلیل مشکلات مذکور با چالش پیشرفت مواجه است. 
درشرکت‌های بزرگ به‌دنبال ساخت چنین کاتالیستی هستند و نتایج خوبی گرفته‌اند. کاتالیستی که بدون فلزات گرانبها و با ترکیبات معدنی درچین ساخته می‌شود، می‌تواند استانداردها را پاس کند. اگر این کاتالیست ساخته شود، بیش از 50 درصد کاهش قیمت این قطعه را به‌دنبال دارد و درحقیقت نیمی از قیمت کاتالیست را فلزات گرانبها تشکیل می‌دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =