باتوجه به‌گرم بودن هوا و افزایش انرژی جنبشی مولکول‌های هوا، اگر سیستم سوپاپ‌بندی تنظیم نباشد و به‌اصطلاح فیلر نباشد، در زمان راه‌اندازی موتور صدایی تولید می‌شود که منشا آن به‌تنظیم نبودن مکانیزم سوپاپ‌ها و حرکت باز و بسته شدن آن منوط است.

 به گزارش «اخبار خودرو»،موتورسیکلت هندی 150 سی‌سی مدل 92 دارم و پس از استارت و روشن شدن صدایی شبیه به‌جینگ‌جینگ از پیشرانه آن به‌گوش می‌رسد و همچنین مشابه این صدا از سمت راست موتور تولید می‌شود. علاوه‌بر این عقربه دورموتور چندروزی است که به‌درستی کار نمی‌کند و نوسان دارد. همچنین در زمان حرکت در سرعت‌های بالا موتورسیکلتم ریپ می‌زند و هنگام گرفتن ترمز نیز صدای ضرباتی از قسمت عقب موتور به‌گوش می‌رسد؛ علت چیست؟

 باتوجه به‌گرم بودن هوا و افزایش انرژی جنبشی مولکول‌های هوا، اگر سیستم سوپاپ‌بندی تنظیم نباشد و به‌اصطلاح فیلر نباشد، در زمان راه‌اندازی موتور صدایی تولید می‌شود که منشا آن به‌تنظیم نبودن مکانیزم سوپاپ‌ها و حرکت باز و بسته شدن آن منوط است. دراین‌حالت برای رفع مشکل باید سوپاپ‌ها تنظیم شوند. اما تولید صدای جینگ‌جینگ در سمت راست موتور تنها به‌دلیل معیوب بودن قطعه‌ای مکانیکی به‌نام بلبرینگ است. 
به‌عبارت دیگر اگر بلبرینگ‌کلاچ معیوب شده باشد یا به‌درستی کار نکند، چنین‌صدایی تولید می‌شود که دلیل آن هم عدم‌جذب ارتعاش‌های موجود درزمان دَوَران است و برای رفع مشکل، باید این قطعه تعویض شود. اما نوسان عقربه دورموتور ناشی از ‌دو علت اساسی است؛ 1- فنری درون محفظه کیلومتر تعبیه شده که  میزان دورموتور را نمایش می‌دهد و اگر این قطعه معیوب شده باشد، به‌درستی کار نمی‌کند و برای رفع مشکل باید این قطعه تعویض شود. 2- به‌این منظور پیچی از موتور به‌صفحه کیلومتر متصل شده که اگر این پیچ به‌اصطلاح شُل شده باشد، چنین مشکلی را به‌وجود می‌آورد. 
در این حالت باید پیچ سفت شود تا عقربه دورموتور به‌درستی کار کند. اما درپاسخ به‌بخش میانی سوال شما که اشاره به‌ریپ زدن موتور کردید، این مشکل تنها به‌دلیل عدم کارکرد درست یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور یعنی سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است. 
چراکه پس از هوا دومین عامل برای راه‌اندازی موتور، سوخت است. بنابراین اگر میزان ورود سوخت و هوا به‌داخل سیلندر در وضعیت استاندارد و استوکیومتری نباشد، منجربه‌عدم کارکرد صحیح موتور می‌شود. براین‌اساس باتوجه به اینکه شما بیان کردید این مشکل تنها در سرعت‌های بالا به‌وجود می‌آید، بنابراین باید دریچه‌ساسات بررسی شود. به بیان دیگر اگر ساسات باز باشد، در سرعت‌های بالا منجربه‌نامیزان کارکردن موتور می‌شود و باید این قطعه و پیچ مربوط به‌آن را تنظیم کنیم تا مشکل برطرف شود. 
کمک‌فنر قطعه‌ای مکانیکی با ساختار نسبتا ساده است که در زمان ورود ضربه به‌آن برای جلوگیری از ارتعاش ایفای نقش می‌کند و با درنظر گرفتن این موضوع اگر هنگام ترمزگرفتن صدای ضربه از قسمت عقب به‌گوش می‌رسد، باید گفت که سیال داخل آن که همان روغن بوده است به‌دلیل کارکرد بسیار کمک‌فنر به‌اصطلاح خشک شده و کمک‌فنر قادر به‌جذب ضربه نیست و درادامه چنین صدایی را به‌وجود می‌آورد که برای رفع آن باید کمک‌فنرها تعویض شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =