CNG

سال گذشته با اصلاح نرخ سوخت بسیاری از مالکان خودروهای شخصی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهایشان اقدام کردند اما به این دلیل که برای مدتی طولانی اجرای طرح گازسوز شدن خودروها به فراموشی سپرده شده بود، شرکت‌های تامین‌کننده مخازن سی‌ان‌جی به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه مورد نیاز نمی‌توانستند پاسخگوی حجم بالای مراجعه‌کنندگان باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال گذشته با اصلاح نرخ سوخت بسیاری از مالکان خودروهای شخصی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهایشان اقدام کردند اما به این دلیل که برای مدتی طولانی اجرای طرح گازسوز شدن خودروها به فراموشی سپرده شده بود، شرکت‌های تامین‌کننده مخازن سی‌ان‌جی به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه مورد نیاز نمی‌توانستند پاسخگوی حجم بالای مراجعه‌کنندگان باشند. از طرفی واردات مواداولیه هم به‌دلیل تخصیص نیافتن ارز و عدم ثبت سفارش ازسوی بانک‌مرکزی متوقف شده بود که با ورود وزیر نفت به این موضوع و توافقاتی که رئیس بانک مرکزی برای تامین ارز از محل صادرات محصولات پتروشیمی و نفت انجام داد، به‌زودی قرار است قفل دوگانه‌سوز کردن خودروها برداشته شود. در این خصوص نوید خاصه باف، عضو هیات‌مدیره انجمن گازهای فشرده تهران و مدیرعامل شرکت پارس ام‌سی‌اس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» توضیح می‌دهد.

 سال گذشته با اصلاح نرخ سوخت قرار بود خودروهای شخصی هم به سمت گازسوز شدن هدایت شوند. آیا درحال‌حاضر برنامه‌ای برای دوگانه‌سوز شدن این خودروها وجود دارد؟
درحال‌حاضر مالکان خودروهای شخصی می‌توانند به کارگاه‌های مجاز زیرمجموعه اتحادیه مراجعه کنند و تقاضای گازسوز کردن خودروهایشان را بدهند. اما موضوع این است برای گازسوز شدن باید تمام هزینه را خودشان بپردازند، درحالی‌که دولت برخلاف خودروهای عمومی قصد پرداخت یارانه ندارد. اما درخصوص خودروهای عمومی، دولت براساس مصوبه شورای اقتصاد به صورت صددرصد هزینه گازسوزشدن خودروها را می‌پردازد. 

گفته می‌شود هزینه‌های گازسوزکردن برای خودروهای شخصی به‌شدت افزایش یافته است و این موضوع برای مالکان این خودروها صرفه اقتصادی ندارد. آیا این موضوع صحت دارد؟
افزایش قیمت در بازار نتیجه عدم تناسب بین عرضه و تقاضاست. بنابراین طبیعی است دولت برای هر خودرو عمومی که شرکت‌ها گازسوز می‌کنند؛ مبلغی را به‌عنوان یارانه می‌پردازد. این مبلغ نیز به ازای هر خودرو حدود 5میلیون‌تومان است. درخصوص افزایش هزینه گازسوز کردن خودروهای شخصی هم باید گفت بعد از مدت‌ها تعطیلی صنعت سی‌ان‌جی، یک‌باره تقاضای بالایی برای دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی به شرکت‌ها اعلام شد و طبیعی است موجودی محصولات برای گازسوز کردن مقداری کم باشد و برخی از افرادی که به‌صورت شخصی تقاضای گازسوز شدن خودرو خود را داشته‌اند، حتی با تعرفه‌های 20میلیون تومانی مواجه شده‌اند. چراکه ما برای گازسوز کردن خودروها با کمبود مخزن، کیت، رگولاتور و سایر تجهیزات مواجه هستیم. با این‌حال قیمت‌ها در مراکز رسمی افزایش نیافته است و تولیدکننده هم به قیمت قدیم به بازار عرضه می‌کند اما واسطه‌ها از شرایط موجود سوءاستفاده می‌کنند.

با این تفاصیل آیا برنامه دوگانه‌سوز شدن خودروهای شخصی به حاشیه می‌رود؟
نه؛ این طور نیست. اگر متقاضیان حدود 2ماه صبر کنند تا وضعیت تولید محصولات سی‌ان‌جی به تیراژ قابل‌قبول برسد و شروع طرح خودروهای عمومی اندکی پیشرفت کند، بازار برای دوگانه‌سوز شدن خودروهای شخصی هم متعادل‌تر می‌شود. در آن زمان مالکان خودروهای شخصی می‌توانند با حدود 5میلیون تومان خودرویشان را دوگانه‌سوز کنند. اما به این دلیل که هیچ کارگاهی تجهیزات لازم را ندارد و سوداگری توسط چند واسطه ایجاد شده، گازسوز کردن خودروهای شخصی اکنون به صرفه نیست.

 پس توصیه شما این است که متقاضیان برای 2 ماه دست نگه دارند... 
بله؛ می‌دانیم هرچقدر مردم به سمت مصرف سی‌ان‌جی بیایند، هم برای خودشان و هم برای منافع ملی اهمیت دارد. از همین رو، در مصوبه شورای اقتصاد دو فاز برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده است. در فاز نخست، تبدیل یک‌میلیون و 460هزار خودرو عمومی برنامه‌ریزی شده و در فاز بعدی که از سال آینده آغاز می‌شود، قرار است خودروهای شخصی و خودروهای حمل‌ونقل سنگین گازسوز شوند. 

 مشکل اصلی برای تولید مخزن، کیت و دیگر موارد نیاز گازسوز شدن خودروها چیست؟
مواد اولیه موردنیاز برای تولید مخازن سی‌ان‌جی در کشور تولید نمی‌شود. همچنین  شیوع بیماری کرونا، توقف موقتی تامین ارز و ثبت‌سفارش از سوی بانک‌مرکزی باعث شدند روند سفارش، ساخت و غیره ملزومات دوگانه‌سوز شدن خودروها با تاخیر انجام شود اما خوشبختانه قرار است از تیرماه حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه ازجمله لوله بدون درز به دست تولیدکنندگان برسد و تولید آغاز شود.

 موضوع تامین ارز چگونه حل شد؟
هرچند عدم تخصیص ارز حدود یک ماه و نیم برنامه دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی را به تعویق انداخت اما باتوجه به نامه‌ای که وزیر نفت به رئیس بانک‌مرکزی زد و موضوع ملی‌بودن پروژه گازسوز کردن خودروها و دستور رئیس‌جمهور و هیات دولت درخصوص تسریع روند اجرای آن را یادآوری کرد، قرار شد از محل ارز پتروشیمی‌ها و صادرات بنزین وزارت نفت که نزد بانک‌مرکزی است، ارز مورد نیاز تولیدکنندگان سی‌ان‌جی اختصاص یابد. البته تا این‌جا مقدار کمی از این منابع ارزی اختصاص یافته و مابقی آن هم قرار است تخصیص یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =