فور4

خودروهای وارداتی در بازار ایران فقط شامل مدل‌های بنزین‌سوز  یا هیبرید است و خبری از مدل‌های دیگر مانند دیزلی، الکتریکی و ... نیست. خودروهای موجود درکشور عموما دارای پیشرانه‌های 4، 6 و  8سیلندر هستند اما از 5سال پیش خودروهای 3سیلندر نیز به‌جمع آنها اضافه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای وارداتی در بازار ایران فقط شامل مدل‌های بنزین‌سوز  یا هیبرید است و خبری از مدل‌های دیگر مانند دیزلی، الکتریکی و ... نیست. خودروهای موجود درکشور عموما دارای پیشرانه‌های 4، 6 و  8سیلندر هستند اما از 5سال پیش خودروهای 3سیلندر نیز به‌جمع آنها اضافه شده است، البته تعداد و تنوع خودروهای 3سیلندر نسبت‌به دیگر مدل بسیار کم و محدود است. اما چندسال پیش ولوو مدل‌های C30، C70 و V40 را به بازار با پیشرانه 5سیلندر به بازار عرضه کرد. در این شماره قصد داریم 6خودرو وارداتی 3سیلندر را به شما معرفی کنیم. در ادامه با خودروهایی که کوچک‌ترین پیشرانه موجود در بازار را دارند، آشنا خواهیم شد. 

«دی‌اس3»

برند نوپا و تازه‌وارد فرانسوی یعنی دی‌اس هم یک نماینده در بخش خودروهای 3سیلندر  بازار دارد. این خودرو هاچ‌بک 3در، DS3 نام دارد و از پیشرانه 3سیلندر  بهره می‌برد. 
ترکیبی جالب از اعداد3 که تحت‌مالکیت سیتروئن تولید می‌شود. DS3 در ایران توسط شرکت آرین‌موتور تابان به بازار عرضه شد. این هاچ‌بک فرانسوی مجهز به یک پیشرانه 3سیلندر  1.2لیتری توربو بوده که 109 اسب‌بخار قدرت و 205نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. مهندسان DS تمام تلاش خود را کرده‌اند تا شتاب این هاچ‌بک نسبتا اسپرت را زیر 10ثانیه نگه دارند. ازاین‌رو DS3 در عرض 9.9 ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت یک‌صد کیلومتر برساعت برسد. همچنین برای پیمایش هر یک‌صدکیلومتر با این خودرو نیاز به 4.6 لیتر بنزین دارید.

ب‌ام‌و «i8»

نخستین خودرو 3سیلندری که وارد بازار ایران شد ب‌ام‌و i8 بود. این سوپراسپرت هیبرید در سال‌های 2015 و 2016 وارد بازار کشور شد. نکته جالب این که پرشیاخودرو مدل موردنظر را عرضه نکرد و i8های واردشده با مجوزهای خاص موفق به دریافت پلاک ملی شدند. 
از این‌رو این i8ها بدون گارانتی هستند. کمپانی ب‌ام‌و، در این خودرو از یک‌پیشرانه 3سیلندر  1.5لیتری بهره برده است که توسط توربوشارژر و قوای محرکه الکتریکی درمجموع 357 اسب‌بخار قدرت و 570نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. 
این ب‌ام‌و چندمیلیاردی در هر یک‌صد کیلومتر فقط 2.1لیتر بنزین مصرف می‌کند و شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر بر ساعت آن 4.4ثانیه اعلام شده است. به همین دلیل i8 را می‌توان گران‌ترین، قوی‌ترین، سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودرو 3سیلندرکشور دانست.

ب‌ام‌و « 218i اکتیورتورر»

دومین خودرو 3سیلندر ب‌ام‌و که وارد بازار ایران شد، سری2اکتیورتورر بود. خودرویی که در بازه زمانی 2017 تا 2018 عرضه شد و نکته‌مهم این‌که پرشیاخودرو عرضه‌کننده آن بود. 
این خودرو چندمنظوره آلمانی در دو نسخه 218i و 225i وارد ایران شد که 225i آن مجهز به پیشرانه 4سیلندر بود و مدل 218i آن از پیشرانه 3سیلندر  1.5لیتری بهره می‌برد که به لطف توربوشارژر 136اسب‌بخار قدرت و 220نیوتون‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. 
استفاده از توربو در پیشرانه ضعیف این خودرو باعث شده است 218i به شتاب 9.3‌ثانیه‌ای دست یابد که البته چنین سرعتی برای یک خودرو خانوادگی چندان بد نیست. مصرف سوخت ترکیبی این مدل توسط کمپانی، 5.3‌لیتر در هر یک‌صد کیلومتر عنوان شده است. نکته جالب‌ آن‌که نیمی از خودروهای 3سیلندر  کشور،آلمانی هستند.

میتسوبیشی «میراژ»

ارزان‌ترین خودرو 3سیلندر  واردشده به ایران میتسوبیشی میراژ است. این هاچ‌بک 5در ژاپنی برای نخستین‌بار در سال 2015 توسط شرکت آرین‌موتور وارد بازار شد. دوسال بعد این شرکت نسخه فیس‌لیفت میراژ را در بازار جایگزین کرد که عرضه آن تا سال 2018 ادامه داشت. میراژ درمجموع 4سال در بازار ایران حضور داشت که طولانی‌ترین حضور یک خودرو 3سیلندر است. 
بنابراین می‌توان میراژ را پرفروش‌ترین 3سیلندر  ایران دانست. از نظر فنی هر دو نسخه عرضه‌شده از میراژ در کشور یکسان هستند و از پیشرانه 3سیلندر  1.2لیتری با 79‌اسب‌بخار قدرت و 100نیوتون‌مترگشتاور بهره می‌برند. این هاچ‌بک 13.8 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته در هر یک‌صد کیلومتر 4.6لیتر بنزین مصرف می‌کند.

مینی‌کوپر «پنج ‌در»
درنهایت به جدیدترین خودرو 3سیلندر  عرضه‌شده در کشور می‌رسیم. در سال 2018 پرشیاخودرو عرضه مینی را در ایران آغاز کرد که یکی از مدل‌های موجود مینی هچ 5‌در بود. این هاچ‌بک در 2نسخه کوپر و کوپر S به بازار عرضه شد که مدل کوپر آن از پیشرانه 3سیلندر  1.5لیتری مجهز به توربو بهره می‌برد. 
مینی‌کوپر مورد نظر توان تولید 136‌اسب‌بخار قدرت و 220نیوتون‌متر گشتاور را دارد. با این خودرو انگلیسی می‌توانید شتاب 8.1ثانیه‌ای را تجربه کنید. همچنین برای پیمودن هر یک‌صد کیلومتر به 4.8لیتر بنزین نیاز دارید. به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سال 2018 عرضه این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای وارداتی متوقف شد تا مینی‌کوپر پنج‌ 5در تنها یک‌سال در بازار ایران حضور داشته باشد.

اسمارت ‌«فور4»
بعد از ب‌ام‌و i8، پای اسمارت فور4 نیز به بازار ایران باز شد. این مینی هاچ‌بک 5‌در آلمانی که توسط گروه دایملر و تحت‌برند اسمارت به بازار جهانی عرضه می‌شود، سرانجام موفق به دریافت پلاک ملی ایران شد. شاید همه انتظار داشتند فور4 توسط ستاره‌ایران به بازار عرضه شود اما شرکت دیگری تحت‌عنوان تیونر MEC دیزاین این خودرو را به تعداد محدود در بازه زمانی 2016 تا 2017 روانه بازار کرد. 
درحال‌حاضر نیز فور4 خودرو بسیار کمیابی در بازار محسوب می‌شود این خودرو مجهز به یک پیشرانه 3سیلندر  یک‌لیتری بوده که 71 اسب‌بخار قدرت و 91نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و در هر یک‌صد کیلومتر به 4.2لیتر بنزین نیاز دارد. باآنکه فور4 تنها یک تن وزن دارد اما بازهم پیشرانه موردنظر برای آن بسیار ضعیف بوده و برای رسیدن به سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت باید 16.9ثانیه صبر کنید که از این‌نظر ضعیف‌ترین و کندترین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =