کد خبر: 229392
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
ب‌ام‌و سری4

هفت‌سال است که ب‌ام‌و سری4 در سبد محصولات این کمپانی باواریایی حضور دارد و می‌توان آن را جایگزینی برای مدل‌های کوپه و کانورتیبل سری 3 موسوم به E92 و E93 معرفی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هفت‌سال است که ب‌ام‌و سری4 در سبد محصولات این کمپانی باواریایی حضور دارد و می‌توان آن را جایگزینی برای مدل‌های کوپه و کانورتیبل سری 3 موسوم به E92 و E93 معرفی کرد.

به‌بیان‌ساده‌تر نسل اول سری چهار با کدهای F32(کوپه)، F33(کانورتیبل) و F36( کوپه چهاردر)؛ نسخه‌ کوپه سری 3 به شمار می‌آیند. این نسل سری4 آنقدر موفق بود که کمپانی ب‌ام‌و توانست در سال 2015 یعنی کمی بیش‌از یک‌سال از عرضه به بازار حدود 152هزار و 390 دستگاه را به فروش برساند که البته تا امروز روی خط تولید این خودروساز و در سبد محصولاتش به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ب‌ام‌وها حضور پررنگی داشت. حال به‌تازگی کمپانی ب‌ام‌و، از نسل دوم سری4 به صورت رسمی رونمایی کرد. این خودرو که پیش‌تر در موتورشو فرانکفورت 2019 به صورت کانسپت به نمایش در آمد، با نقدهای بسیاری درباره طراحی بدنه‌ به‌ویژه جلوپنجره‌ همراه بود. این نقدها باتوجه به نسخه‌ تولیدی و معرفی رسمی آن از سوی کمپانی ب‌ام‌و، همچنان یکی از جنجالی‌ترین موضوعات خودرویی جهان است.  در ادامه نقدی بر طراحی ب‌ام‌و سری4 خواهیم داشت.   

  فلسفه و خط‌مشی جدید طراحی ب‌ام‌و 
 اگرچه با معرفی کانسپت سری8، فلسفه و خط‌مشی جدید طراحی ب‌ام‌و شکل دیگری به خود گرفت اما پیش از رونمایی کانسپت سری8، فلسفه طراحی ب‌ام‌و براساس سادگی بود. به‌عبارت‌دیگر طراحی ساده، موضوع موردتوجه کمپانی ب‌ام‌و است. 

  طراحی خارجی سری4
در طراحی ب‌ام‌و سری 4، از محصول قبلی این خودروساز یعنی سری8، استفاده شده است. درواقع سری4 جدید با بدنه‌ ساده‌، سِکشن‌های نرم، گلگیرهای جلو و عقب، طراحی ملایم ساید (نمای جانبی) و حتی خط روی پروفیل بدنه( همان ساید) بسیار ملایم و کم‌عمق طراحی شده که از ب‌ام‌و سری8  و سری 6GT و همچنین کانسپت‌های جدید ب‌ام‌و الگو گرفته است تا خط ملایمی روی ساید ایجاد کند. درواقع این امر ادامه روند طراحی ساده ب‌ام‌وهای قدیمی است که در محصولات جدید نمایان می‌شود. بنابراین می‌توان‌گفت ب‌ام‌و emotional است پس باید دو واژه را باید کنار هم بگذاریم یعنی هم ساده و هم emotional باشد. 
در واقع کمپانی یک مولفه طراحی دارد و آن چیزی نیست جز خطوط شارپ و سِرفیس‌هایی که انعکاس آتشین شلعه‌ای یا سیال و مواج درون بدنه‌  را تشکیل می‌دهند. بنابراین طراحان به این نتیجه رسیده‌اند در سری 4  Shoulder Line (خط‌شانه) عقب یا عضله روی چرخ عقب نرم باشد که باید  روی گلگیر عقب ب‌ام‌و سری4 قرار می‌گیرد، اما مشابه مرسدس‌بنز نباشد. هرچند مرسدس‌بنز زودتر شعار ساده بودن و emotional را اعلام کرد اما با آنچه منظور ب‌ام‌و بوده، متفاوت است زیرا منظور مرسدس‌بنز از سادگی pure (ناب) است اما ب‌ام‌و Simplicity (سادگی) را عنوان می‌کند.  به‌رغم آنکه مرسدس‌بنز زودتر چنین طراحی را شروع شده اما طراحان ب‌ام‌و در سری4  از خط‌شانه برای اسپرت‌بودن استفاده کرده‌ است. دو راه‌حل در این زمینه وجود دارد.  نخست؛ ماهیچه‌ نرم Shoulder عقب مرسدس‌بنز برای ب‌ام‌و سری4، بسیار نرم است. بنابراین می‌توان گفت در مرسدس‌بنز  بسیار لوکس به‌کار گرفته شده است. بنابراین طراحان ب‌ام‌ اندکی لبه‌ Shoulder را کوچک‌تر کرده‌اند و که این امر به دیده شدن بیشتر ماهیچه‌ منتج می‌شود. به بیان ساده‌تر گویی خطی وجود دارد و شما با سنباده آن را نرم کرده‌اید زیرا مانند مرسدس‌بنز مواج نیست.  به‌همین‌دلیل سری4 هیجان بیشتری را القا کند و از لاکچری بودن مرسدس‌بنز فاصله می‌گیرد. نکته دوم آن‌که ستون C در این مدل نسبت‌به مرسدس‌بنز Eکلاس کوپه به اصطلاح داخل‌تر است، یعنی Green house (اتاق ب‌ام‌و سری4) در بخش عقب باریک‌تر و پایین‌تر بوده، به عبارتی بالای سر سرنشینان عقب ب‌ام‌و سری4 در بخش پایین‌تری قرار دارد، همچنین فضای شانه‌های سرنشینان عقب نیز کمتر است، به‌عبارت‌دیگر اگر به اتاق از کناره‌ها و از نمای بالا که نگاه ‌کنید، کوچک‌تر شده است. اما چرا این موضوع سبب می‌شود سری4 اسپرت‌تر باشد؟  زیرا اتاق خودرو شبیه خودروهای دونفره به نظر می‌رسد، دوم Shoulder عقب پهن‌تر دیده‌ شود یعنی عرض ب‌ام‌و سری4 و مرسدس‌بنز E کلاس، اگرچه از نمای بالای ممکن است یکسان باشد) اما حجم Shoulderها، هانچ‌ها و ماهیچه‌های عقب سری4 بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود. زیرا اتاق به داخل رفته است تا فضای وسیع‌تری برای ماهیچه‌های روی چرخ عقب ایجاد شود اما در گلگیر جلوی ب‌ام‌و سری4 مانند قسمت عقب بوده درحالی‌که در Eکلاس کوپه مرسدس‌بنز گلگیر بسیار نرم، لاکچری و ساده است. در ب‌ام‌و سری4 ماهیچه بسیار نرم مرسدس‌بنز تیزتر شده،  (همان لبه‌ای که از روی چراغ به سمت درها می‌آید) و کاپوت هیجان‌انگیز آن که طراحان ب‌ام‌و با جلوپنجره عمودی عریض آن را طراحی کرده‌اند و همچنین گرافیک‌ چراغ‌ها، چهره‌ای هیجان‌انگیزتر و اسپرت‌تر نسبت به مرسدس‌بنز E کلاس به آن بخشیده است. 

  طراحی داخلی سری4
در فضای داخلی سری4 پروفیل بسیار ساده و هندسی داشبورد همراه با کیفیت ساخت بسیار بالا، جزئیات گران‌ و سیستم infotainment (سرگرمی) بسیار عالی دیده می‌شود.  طراحی داخلی سری4  آنقدر ساده است که شاید اغلب طراحان بگویند می‌توانیم آن را طراحی کنیم. اما مساله مهم این است که انتخاب ایده ساده مهم است. زیرا فلسفه اصلی طراحی فضای داخلی ب‌ام‌و، سادگی سری4 است. بنابراین می‌توان گفت مانند نمای بیرونی، طراحی داخلی سری4 بسیار جسورانه است. البته به‌دلیل موضوع مقرون‌به‌صرفه بودن باید برخی خودروسازان طراحی محصولاتشان را مشابه یکدیگر درنظر می‌گیرند، چراکه کری‌اوور فرمان سری8 و سری5 در این کوپه جسور باواریایی نیز وجود دارد اما این کری‌اوور می‌تواند دنیای مدرن و تجهیزات هوشمند روز را در بالاترین کلاس سری4 ایجاد کند. 
البته کاراکتر ساده تنها به معنای اسپرت نیست بلکه لوکس نیز معنی می‌دهد. البته طراحی اسپرت دو جنبه دارد، یعنی هم هیجان‌انگیز و پیچیده است که در سری4 طراحی هیجان‌انگیز و تهاجمی دیده می‌شود و هم کلاسیک یا همان کلاسیک‌اسپرت باشد. سبک طراحی فضای داخلی محصولات ب‌ام‌و اسپرت به معنای کلاسیک است. به‌همین‌دلیل فضای داخلی‌ ب‌ام‌و نسبت‌به نسل‌های پیشین خود حس کلاسیک بیشتری دارند که در عین حال مدرن هم هستند. دو نمایشگر 12.3اینچی کلاستر روبه‌روی راننده، یک نمایشگر 10.25اینچی به همراه قطعات کروم، دسته‌دنده اسپرت کوچک، پدال‌های شیفتر منیزیومی پشت فرمان و نورپردازی LED ازجمله موارد مدرن و مهم در کابین سری4 هستند.

  تفاوت ب‌ام‌و با مرسدس‌بنز و پورشه 
این نکته را نباید فراموش کرد  اگر سری4 یک کوپه ساده و در عین حال لوکس و اسپرت باشد که  E کلاس کوپه هم در این رده است. درمرسدس‌بنز Eکلاس کوپه نیز گلگیر عقب بسیار نرم است که  این موضوع در طراحی ب‌ام‌و به‌ویژه در سری8 و کانسپت‌های جدید چون i4 دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد ب‌ام‌و نیز در طراحی گلگیر عقب عضلانی و ارکانیگ استفاده کرده است. در بخش دیگر مانند چون لبه کاپوت (که  از چراغ تا گلگیر جلو در نهایت تا درها و ساید امتداد دارد)، لبه نرم مانند Eکلاس طراحی شده است. به‌عبارت دیگر شباهت کلی بین تعریف جدید ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز  درباره مفهوم «طراحی ساده» وجود دارد. اما دلیل آن چیست؟ فولکس‌واگن و آئودی از طراحی اچ‌ها و لبه‌ها شکل‌گرفته است، بهره می‌گیرند. بنابراین ب‌ام‌و هیچ وقت به سمت این شکل هندسی نمی‌رود، زیرا شعار ب‌ام‌و این است:‌ «زیرا هر خودرو یک emotion al object طراحی حسی است.»  به عبارت صحیح‌تر چنین محصولاتی سیال هستند.  

  امکانات و ویژگی‌های  ب‌ام‌و سری 4
مدل‌های پایه سری4 یا 420i، 430i و 430i xDrive از پیشرانه چهارسیلندر دولیتری تویین‌توربوشارژ استفاده می‌کنند که در مدل 420i قدرتی برابر 184 اسب‌بخار و 300نیوتون‌متر گشتاور دارد. در نسخه 430i و نسخه دو محور محرک 430i xDrive توانی برابر 258اسب‌بخار و 400 نیوتون‌متر گشتاور را به چرخ‌ها می‌رساند که حدود 6 اسب‌بخار نسبت به مدل‌های دیگر توان بیشتری تولید می‌کند. اما قوی‌ترین نسخه این کوپه تهاجمی باواریایی را یک موتور 6سیلندر خطی سه لیتری تجهیزبه تکنولوژی تویین اسکرول توربو را تشکیل می‌دهد که با هماهنگی سیستم48ولتی موسوم به هیبرید ملایم 382اسب‌بخار قدرت و 500نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. تغییرات محفظه احتراق و افزایش فشار سوخت تا 350بار و تغییرات سیستم تایمینگ ولوترونیک و ونوس‌های دوبل سبب افزایش 48اسب‌بخاری شده‌اند. پیشرانه‌ها مجهز به گیربکس 8سرعته استپ‌ترونیک بهینه‌سازی‌شده برای افزایش راندمان می‌شوند. سیستم تعلیق M تطبیقی مجهزبه دامپرهای قابل تنظیم نیوماتیکی، سیستم کنترل تجربه رانندگی و دینامیکی، بهترین و باکیفیت‌ترین سواری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. سیستم‌های دیفرانسیل سامانه xDrive مدیریت شده، کمکی رانندگی در اتوبان‌، کمکی پارک هوشمند، سیستم فوق پیشرفته شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، جلوگیری از برخورد از طرفین و ناحیه جلو و عقب حتی هنگام حرکت در تقاطع‌ها، سیستم پایش نقاط کور و کروزکنترل هوشمند پیشرفته مهم‌ترین تجهیزات سری 4 هستند.

نویسنده:حسین سلیمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =