پورشه پانامرای ‌منصوری

یک دستگاه پورشه پانامرای‌ منصوری نیز در آن سال‌ها موفق به ورود به کشور شد که علاوه‌بر ویژگی‌های معمول، دارای ظاهری اسپرت و بسیار جذاب است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در این روزهاکه درهای واردات به‌روی واردکنندگان خودرو بسته و بازار خودروهای وارداتی به‌شدت تشنه ورود محصولات جدید است، مرور اخبار صنعت خودرو جهان برای علاقه‌مندان به این حوزه در کشور نه‌تنها مسرت‌بخش نیست، بلکه افسوس و حسرت زیادی را نیز به‌همراه دارد. اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 که منعی برای واردات خودرو به کشور وجود نداشت، شاهد ورود خودروهای خاص و جذابی به‌کشور بودیم که همچنان به‌رغم گذشت نزدیک به10سال، از جذابیت‌های بالایی برخوردارند.
البته گاهی در این میان نمونه‌های بسیار خاص توانستند به بازار ایران راه پیدا کنند که علاوه‌بر ویژگی‌های ذاتی، دارای برخی پارامترهای منحصربه‌فرد بودند که ارزش آن‌ها را در بازار بسته ایران دو چندان می‌کند. به‌عنوان‌مثال پورشه پانامرا ازجمله خودروهایی است که در سال‌های آزاد بودن واردات خودروهای بیش‌از 2500سی‌سی به کشور، توانست سهم عمده بازار خودروهای لوکس وارداتی را ازآن خود کند. این محصول آلمانی به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد از همان ابتدا با استقبال خوب خریداران ایرانی همراه شد و به سرعت توانست به خودرویی موفق در بازار تبدیل شود. اما جالب آن‌که یک دستگاه پورشه پانامرای ‌منصوری نیز در آن سال‌ها موفق به ورود به کشور شد که علاوه‌بر ویژگی‌های معمول، دارای ظاهری اسپرت و بسیار جذاب است.
درواقع این خودرو یکی از معدود نمونه‌های تیون‌شده استاندارد است که توسط تیونر ایرانی‌الاصل‌منصوری، به این شکل در آمده است. این خودرو به‌رغم گذشت نزدیک به 10سال حضور در کشور، کمتر در خیابان‌ها دیده شده و برای بسیاری از علاقه‌مندان شناخته‌شده نیست. همین موضوع‌ بر جذابیت آن افزوده است.

   تاریخچه پورشه پانامرا
کمپانی اسپرت‌ساز پورشه در سال 2009 برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار، اقدام به معرفی نخستین سدان اسپرت خود با نام پانامرا کرد. به‌همین منظور پورشه پانامرا را می‌توان یک سنت‌شکن در تاریخ این کمپانی برشمرد زیرا توانست معادلات بازار خودروهای لوکس را در بازار جهانی برهم بزند. این محصول ابتدا با 9نسخه متفاوت به بازار جهانی راه یافت که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذابی هستند. شرکت «معین‌موتور» نیز به‌عنوان نماینده رسمی پورشه در ایران، توانست سال‌های گذشته برخی نمونه‌های پانامرا را به بازار عرضه کند. 
نکته قابل‌توجه درخصوص این خودرو، عرضه همزمان آن با بازار جهانی در ایران بود و همین‌امر موجب شد جایگاه با ثباتی را درمیان خودروهای لوکس بازار خودروهای وارداتی از آن خود کند. این موفقیت سبب شد مدیران شرکت معین‌خودرو در آن زمان، بیشتر نمونه‌های این خودرو را راهی بازار کشور کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به عرضه نسخه ویژه خاورمیانه اشاره کرد که از لحاظ فنی تفاوتی با پانامرا 4S ندارد و تنها در برخی آپشن‌ها و جزئیات ظاهری متفاوت است. از تیپ‌های موجود در ایران می‌توان به پانامرا، پانامرا 4S، پانامرا توربو و GTS اشاره کرد.

   انواع پورشه پانامرا
نسخه پایه پانامرا بدون هیچ پسوند و پیشوند و تنها با نام پانامرا شناخته می‌شود و دارای یک موتور ۶سیلندر وی‌شکل تنفس‌طبیعی به حجم ۳.۶ لیتر است. این موتور ساخت گروه فولکس‌واگن؛ می‌تواند ۳۰۰اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا یک‌صدکیلومتر این مدل حدود ۶.۵ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۲۶۱کیلومتر برساعت است. مدل بعدی، پانامرا۴ نام دارد و از نظر فنی با مدل قبلی یکسان بوده و تنها تفاوت آن‌ها سیستم چهارچرخ محرک است و همین مورد سبب بهبود شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتربرساعت خودرو به ۶.۱ثانیه و درمقابل کاهش حداکثر سرعت آن به ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت شده است.
نسخه بعدی پانامرای‌دیزلی است که یک موتور ۶سیلندر وی‌شکل توربو و توانایی تولید ۲۴۷‌اسب‌بخار قدرت و ۵۵۰نیوتون‌متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر آن ۶.۸ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰کیلومتر بر ساعت است. این خودرو با مصرف سوخت ۶.۳لیتر در هر یک‌صد کیلومتر کم‌مصرف‌ترین خودرو تولیدی پورشه است.
اما پانامرا یک مدل هشت سیلندر با پیشرانه‌ وی‌شکل تنفس طبیعی و دارای موتور ۴.۸لیتری است و می‌تواند ۴۰۰اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰‌نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند. این خودرو دیفرانسیل‌عقب دارای شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر ۵.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر برساعت است.
پانامرا 4S در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، آمار فروش قابل‌توجهی را از خود به جا گذاشته است. این مدل از نظر فنی با مدل S یکسان بوده اما تنها تفاوتشان این است که مدل 4S از سیستم چهارچرخ محرک سود می‌برد. نسخه فیس‌لیفت این خودرو از سال 2014 با تغییرات در پیشرانه، قادر به تولید 414اسب‌بخار قدرت و 520نیوتون‌متر گشتاور است. پانامرا 4S دارای شتاب صفر تا یک‌صدکیلومتر ۵ ثانیه‌ای با حداکثر سرعت تا ۲۸۲کیلومتر بر ساعت است. مدل دیگر یا GTS  را می‌توان به‌نوعی مدل اسپرت‌شده‌ 4S دانست. پانامرای  GTS با داشتن ۴۴۰اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰‌نیوتون‌متر گشتاور می‌تواند در حدود ۴.۲‌ثانیه به سرعت ۱۰۰‌کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن ۲۸۸کیلومتر بر ساعت است. پانامرای توربو نیز دارای یک‌موتور ۴.۸لیتری هشت‌سیلندر مجهز به دو توربوشارژر است که می‌تواند ۵۲۰اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند. شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر این مدل ۳.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است.آخرین و قدرتمندترین مدل پانامرا؛ مدل توربو S است که با همان حجم و تعداد سیلندر مدل توربو می‌تواند ۵۷۰اسب‌بخار قدرت و ۷۵۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر  این مدل ۳.۶ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۳۱۰کیلومتر بر ساعت است.

   پانامرای منصوری چه ویژگی‌هایی دارد؟
پورشه پانامرا منصوری موجود در ایران که یک نسخه خاص و ارزشمند به‌شمار می‌رود، از نوع 4S بوده که پیش‌تر در خصوص مشخصات فنی آن توضیحاتی ارائه شده است. این خودرو در بخش طراحی دستخوش تغییراتی بنیادی شده که نتیجه‌ آن ظاهر اسپرت و هیجان‌انگیز است. این خودرو دارای کیت بدنه اختصاصی بوده که شامل در کاپوت فیبرکربنی با دریچه‌های ورودی هوای مجزا، سپرهای بازطراحی‌شده در جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز LED، پوشش فیبرکربنی آینه‌های جانبی، بچه‌گلگیرهای پهن‌پیکر، بال‌عقب فیبرکربنی و دیفیوزر مشکی‌رنگ عقب است. نکته قابل‌توجه در بخش عقب این خودرو، تغییر موقعیت مکانی خروجی‌های اگزوز از طرفین سپر به قسمت مرکزی است که باعث می‌شود ظاهر خاص و متمایز پیدا کند.
یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری بارز در این خودرو، رینگ‌های21اینچی 5‌پره‌ای است که با نمایی تراش‌خورده، جلوه‌ای چشم‌نواز در نمای جانبی ایجاد کرده است. منصوری پکیح ارتقای کابین را نیز برای پورشه پانامرا درنظر گرفته البته خودری موجود در کشور فاقد این بخش بوده. هرچند طراحی فضای داخلی پانامرا به‌خودی خود از جذابیت‌های بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

آخرین اخبار