کد خبر: 230608
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
تایر

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « لزوم پخش مویرگی تایرسازان » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پایان دوران انحصار در فروش نزدیک است؛ حداقل برای تایرسازان ایرانی که طی سال‌های گذشته بدون‌نیاز به‌توسل به‌شیوه‌های نوین بازاریابی یا تبلیغات معمول در دنیا،‌ کالای خود را پیش از خروج از خط تولید می‌فروختند. حالا اما با درایت نهادهای نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که به‌نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه نیز چنین شیوه‌ها و برنامه‌هایی را در دستور کاری خود قرار خواهد داد، ‌انحصار فروش و بازار از دست عده‌ای خاص از بازاریان نزدیک به‌کارخانه‌ها درحال خارج شدن است.

البته این تازه آغاز کار است و تولیدکنندگان داخلی باید به‌فکر روزهایی نیز باشند که درصورت باز شدن درهای تجارت جهانی به‌روی  ایران با تولیدکنندگان بزرگ دنیا به‌رقابت بپردازند.

اگرچه الزام وزارت صمت به‌ثبت تمام جزئیات تولید، ‌توزیع و فروش نهایی لاستیک‌های ایرانی توسط تولیدکنندگان و شبکه فروش آن‌ها با ابراز نارضایتی از سوی برخی تولیدکنندگان و عوامل توزیع آن‌ها مواجه شده و در مواردی نیز شنیده می‌شود که خریداران بزرگ تایر از این شرکت‌ها برای خریدهای آینده روی گردانده‌اند، ‌اما آنچه برای تصمیم‌گیران این صنعت لازم و حیاتی است،‌ گرایش به‌سمت شیوه‌های نوین فروش و بازاریابی خواهد بود.

از تقویت ساختارها برای فروش در بستر اینترنت و فروشگاه‌های مجازی گرفته تا ارتباط‌گیری مستقیم با حلقه آخر فروش تایر در بازار، یعنی آپاراتی‌ها که در طول یکی‌دو سال گذشته به‌شدت مقهور شده‌اند. اما آنچه در دنیا و حتی ایران توانسته پاسخگوی نیاز شرکت‌های بزرگ تولیدکننده باشد و ارتباط آن‌ها را با مشتریان حفظ کند، ‌استفاده از پخش‌های مویرگی، ‌فروش درفروشگاه‌های آنلاین و حتی عقد قرارداد با تعاونی‌های مصرف مختلف است.

مواردی که به‌جرات می‌توان گفت زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن هریک از آن‌ها درحوزه فروش تایر وجود دارد؛ ‌اما تفکر سنتی و نگاه لحظه‌ای به‌فروش و سود در برخی مدیران باعث شده است تا به‌امروز توجهی به‌آن نشود. 

شاید لازم باشد کارخانه‌های تولید تایر به‌جای وابستگی روزافزون به‌ افرادی خاص از شبکه فروش که در بسیاری مواقع با خریدهای کلان و حتی پرداخت ودیعه‌های سنگین،‌ آن‌ها را در به‌گردش درآوردن چرخ تولیدشان یاری می‌کردند،‌ فصل جدیدی را برای توجه بیشتر به‌مشتری نهایی باز و بر این سرمایه بزرگ و اصلی تمرکز کنند.

سیستم پخش مویرگی یکی از این شیوه‌هاست که سال‌ها توسط بخش‌های مختلف صنعت از صنایع غذایی گرفته تا صنعت روانکارها درکشور دنبال شده و کسب موفقیت در آن نیز به‌کیفیت بالای کالا،‌ تبلیغات موثر و توزیع درزمان و شرایط خوب بستگی دارد. چراکه با حذف افرادی که باسرمایه‌های سنگین خود در بازار مشغول به‌تعیین رویه و نرخ فروش بودند،‌ این بار نوبت به‌خریدار می‌رسد که براساس کیفیت محصول،‌ کارایی و قیمت و نحوه توزیع و گستردگی موجودی آن در بازار دست به‌انتخاب و خرید بزند.

اتفاق مبارکی که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی صنعت تایر ایران را نیز مانند صنایع غذایی، ‌روانکارها و ده‌ها صنعت دیگر به‌رقابت سالم و شکوفایی بیشتر بکشاند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =