پژو 207 با سقف شیشه ای

برای نخستین‌بار ایده نصب سانروف با استفاده از ظرفیت قانونی شرکت‌های خودروساز برای تجهیز سه گروه خودرو سمند، پارس و پژو۲۰۶ مطرح شد و با همکاری شرکت پژو کلید خورد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شاید جوان‌ترها نشنیده باشند، اما جوانان قدیم خاطرشان هست که زمانی در ایران برای بیان آپشن «سقف بازشو شیشه‌ای» یا «دریچه شیشه‌ای سقفی» خودرو از واژه Schiebedach که معادل آلمانی کلمه سانروف است، استفاده می‌شد که هزار و یک جور تلفظ و نگارش داشت؛ از شیبه‌داخ و شیبی‌داق گرفته تا شیبیداغ و شیویداق! مانند خودروهای مجهز به «سقف جمع‌شو» یعنی کانورتیبل (Convertible) یا کابریو (cabrio) که معمولاً در ایران به آن کروک یا کروکی گفته می‌شود. اما در آن زمان که مردم سانروف را شیویداق می‌خواندند، تصور تولید خودرو داخلی (و نه صرفا مونتاژی) مجهز به سانروف در ایران آن‌هم به‌صورت کارخانه‌ای دور از ذهن بود. حال اما برای نخستین بار در کشور، ایران‌خودرو نه‌تنها از نصب سانروف در خط تولید خود (به‌صورت OEM) روی خودروهای دنا و پژو۲۰۶ خبر داده، بلکه اعلام کرده سالانه ۲۰۰هزار دستگاه پژو۲۰۷ پانوراما (سقف تمام‌شیشه‌ای یا سراسرنما) تولید خواهد کرد و دیگر خودروهای تولیدی این خودروساز داخلی مانند سمند، رانا و دنا هم در آینده به سقف پانوراما مجهز می‌شوند.

   پروژه‌ای که با رفتن پژو متوقف نشد
مدیر پروژه خودرو پژو۲۰۷ پانوراما با اعلام این‌که درحال‌حاضر این محصول در حال تجاری‌سازی است، گفت: «تاکنون ۷۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ هاچ‌بک پانوراما تولید شده است که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود.» احمد آقاجانی معمار افزود: «فاز تجاری‌سازی مدل ۲۰۷ صندوق‌دار هم ظرف حداکثر سه ماه آینده آغاز می‌شود.» 
وی ادامه داد: «برای نخستین‌بار ایده نصب سانروف با استفاده از ظرفیت قانونی شرکت‌های خودروساز برای تجهیز سه گروه خودرو سمند، پارس و پژو۲۰۶ مطرح شد و با همکاری شرکت پژو کلید خورد. اما به‌دنبال تحریم و عدم‌همکاری شرکت پژو و دیگر شرکت‌های خارجی، این پروژه توسط مهندسان ایران‌خودرو روی خودروهای سمند و ۲۰۶ برنامه‌ریزی و اجرا شد که نصب سانروف برای نخستین بار در خط تولید (به‌صورت OEM) روی خودروهای دنا، پژو۲۰۶ و سقف پانوراما پژو ۲۰۷ خروجی این پروژه است.»

   100 درصد داخلی اما منطبق با خودروهای روز دنیا
آقاجانی با بیان این‌که با توجه به کوتاه بودن ارتفاع سقف خودرو پژو ۲۰۷، نصب سانروف مشکلاتی را برای سرنشینان عقب ایجاد می‌کرد، افزود: «پس از بررسی و امکان‌سنجی های لازم، به‌کار بردن سقف پانوراما به‌عنوان یکی از مسیرهای حل این مشکل طبق روش‌های روز خودروسازی جهان تعیین و برنامه‌ریزی شد. 
خوش‌بختانه سقف شیشه‌ای با خودرو پژو۲۰۷ قابلیت انطباق داشت. به همین دلیل مطالعات در این زمینه را تکمیل کردیم و نمونه‌سازی‌های اولیه را انجام دادیم. 
به این ترتیب این پروژه را به صورت 100 درصد داخلی و از طریق انطباق با خودروهای روز دنیا و مشابه طرح‌هایی که روی خودروهای پژو ۲۰۷ و ۳۰۸ استفاده شده بود، اجرا کردیم.» 
وی در زمینه تامین قطعات سقف شیشه‌ای و سانروف نیز خاطرنشان کرد: «با به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین سازندگان داخلی توسط ساپکو، قطعه‌سازان با تکمیل اطلاعات برای نخستین بار توانستند نمونه اولیه قطعات خودرو پانوراما را تولید کنند و پس از تست‌های ارزیابی اولیه و با مشاهده نتایج رضایت‌بخش آن، پروژه تولید خودرو پژو۲۰۷ با سقف پانوراما روی برخی خودروهای تولیدی ایران‌خودرو به‌صورت کارخانه‌ای (OEM)، در دستور کار قرار گرفت.» 
مدیر پروژه خودرو پژو207 پانوراما با بیان این‌که برای تولید خودرو پانوراما، نیازمند ایجاد برخی تغییرات در خطوط تولید شرکت بودیم، خاطرنشان کرد: «برخی ربات‌ها و تجهیزات را به خطوط اضافه کردیم و تعدادی ایستگاه کاری جدید نیز در خط احداث شد. درحال‌حاضر نیز ایران‌خودرو قابلیت تولید هر دو مدل پژو۲۰۷ هاچ بک و صندوق‌دار پانوراما در خطوط اصلی تولید را دارا است.»

   ظرفیت تولید 200هزار دستگاه 207 پانوراما در سال
ظرفیت تولید هر دو مدل خودرو پژو ۲۰۷ پانوراما هاچ‌بک و صندوق‌دار می‌تواند تا حدود ۲۰۰هزار دستگاه در سال  افزایش یابد. آقاجانی ضمن اعلام این ظرفیت، با اشاره به برخی تجهیزات به‌کار رفته در خودرو ۲۰۷ پانوراما، گفت: «شیشه‌های به‌کار رفته در سقف این محصول، گذر نور و انرژی را کنترل می‌کند و موجب جلوگیری از افزایش زیاد دمای داخل کابین و مانع ورود اشعه‌های UV به داخل کابین خودرو می‌شود. علاوه بر این، یک سیستم سایه‌بان تلسکوپی داخل این محصول نصب شده است که در صورت نبود نیاز بسته می‌شود و تریم آن از نظر رنگ و طرح پارچه، کاملا هماهنگ با قطعات خودرو است.» 
وی افزود: «برخلاف سانروف که دارای کاربرد محدود است، سقف پانوراما با ایجاد دید وسیع از داخل کابین خودرو، در اکثر مواقع حتی هنگام بارندگی و دید شب آسمان مخصوصا خارج از شهر کاربرد دارد.» مدیر پروژه خودرو پژو۲۰۷ پانوراما با اشاره به ایجاد توان تولید داخل سقف‌های پانوراما، از امکان تجهیز دیگر خودروهای تولیدی ایران‌خودرو نظیر سمند، رانا و دنا به سقف پانوراما در آینده خبر داد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 0
    پژو پارس پژو ۲۰۶ و پژو 207 سالهاست در فرانسه تولیدشون متوقف شده ولی در ایران هنوز که هنوزه دست از سرشون برنمی دارن و می خوان براشون تازه سقف پانوراما و سانروف هم بزارن عقب ماندگی در صنعت خودروسازی یعنی این خاک تو سر شدن در صنعت خودروسازی یعنی این

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

آخرین اخبار