i8 4 Elements

تاکنون مطالب بسیاری درخصوص اعجوبه باواریایی یعنی ب‌ام‌و i8 در «دنیای ‌خودرو» منتشر شده است. اما حالا که ماموریت این سفینه فضایی در زمین به پایان رسیده، می‌خواهیم مرور مختصری بر تاریخچه آن در یک‌دهه گذشته داشته باشیم.

شروع ماجرا؛ ۲۰۰۹

در نمایشگاه بین‌المللی خودرو ۲۰۰۹ آلمان، ب‌ام‌و یک کانسپت عجیب را به نمایش گذاشت. یک سوپرکار با طراحی متعلق به ۵۰‌سال آینده و قوای محرکه هیبرید که موجب شگفتی همگان شد.

نامش ب‌ام‌و Vision EfficientDynamics بود و یک پدیده در میان خودروهای پلاگین-هیبرید به حساب می‌آمد. دو موتورالکتریکی ۱۰۴کیلوواتی در کنار یک پیشرانه توربودیزل ۳سیلندر ۱.۵لیتری شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر بر ساعت ۴.۸ثانیه‌ای، مصرف سوخت ۳.۷۶ لیتری در هر یک‌صد کیلومتر، آلایندگی ۹۹ گرم در هر کیلومتر و قدرت پیمایش ۷۰۰ کیلومتری را برای این پدیده باواریایی رقم می‌زد.

پیش نمایش؛ ۲۰۱۱

دو سال گذشت و ب‌ام‌و باردیگر با یک کانسپت جدید به نام ب‌ام‌و i8 Concept که بهبودیافته مدل قبل بود، به نمایشگاه بین‌المللی خودرو آلمان ۲۰۱۱ آمد. با این کار به همه ثابت شد ب‌ام‌و تصمیم کاملا جدی برای تولید انبوه سوپرهیبرید خود دارد اما طراحی عجیب و غریب آن همچنان متعلق به ۵۰‌سال آینده به‌نظر می‌رسید.

این کانسپت جدید علاوه‌بر طراحی ظاهری، در بخش فنی نیز مورد بازنگری قرار گرفته بود. جالب آن‌که این کانسپت در قسمت چهارم از سری فیلم‌های «Mission Impossible» با بازی تام کروز که «Ghost Protocol» نام داشت، استفاده شد.

پیش‌نمایش رودستر؛ ۲۰۱۲

با وجود این‌که ب‌ام‌و دو کانسپت اولیه مربوط به i8 را در نمایشگاه خودرو آلمان رونمایی کرده بود اما این‌بار تصمیم گرفت کانسپت سوم خود را برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو چین به‌نمایش بگذارد. از این رو در نمایشگاه خودرو۲۰۱۲ چین شاهد معرفی کانسپت سوم بودیم.

بی‌شک بازار بزرگ و مهم چین که روزبه‌روز در حال رشد است، از اهمیت بالایی برای ب‌ام‌و و همچنین همه خودروسازان برخوردار بود. کانسپت سوم ب‌ام‌و i8 Concept Spyder نام داشت و دراصل نسخه اسپایدر یا سقف متحرک i8 به‌شمار می‌رفت. این کانسپت جذاب جایزه بهترین طراحی سال را نیز دریافت کرد.

استارت تولید انبوه؛ ۲۰۱۴

سرانجام پس‌از گذشت ۵ سال و البته ۳‌پیش‌نمایش اکنون نسخه تولید انبود i8 آماده ورود به خیابان‌ها بود. البته یک‌سال پیش از این‌که i8 وارد خط تولید شود، در نمایشگاه خودرو ۲۰۱۳ فرانکفورت به نمایش عموم گذاشته شد. تقریبا ۶‌ماه بعد یعنی اوایل سال ۲۰۱۴ i8 پا به‌خط تولید ب‌ام‌و در لایپزیگ آلمان گذاشت.

درنهایت i8 با پیشرانه بنزین‌سوز ۳سیلندر ۱.۵لیتری توربو به همراه قوای محرکه‌الکتریکی تولید شد که ۳۶۲اسب‌بخار قدرت و ۵۷۰‌نیوتون‌متر گشتاور داشت. شتاب آن هم ۴.۴ثانیه عنوان شد و حداکثر سرعتش محدود به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بود. این سوپرهیبرید که قیمت پایه بیش‌از ۱۵۰هزاردلاری داشت، از پلت‌فرم چهارچرخ‌محرک و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک بهره می‌برد.

بهترین خودرو سبز جهان در ۲۰۱۵

ب‌ام‌و i8 که در سال ۲۰۱۴ وارد خط‌تولید شده بود، به‌عنوان محصول ۲۰۱۵ وارد بازار جهانی شد و در همان سال توانست جایزه بهترین خودرو سبز جهان را از آن خود کند. این جایزه معتبر توسط«WCOTY» که مخفف «World Car Of TheYear» است، به i8 داده شد.

یکی از معتبرترین جوایز صنعت خودرو جهان که مهر تاییدی بر قابلیت‌های خارق‌العاده i8 بود. مصرف سوخت i8 ۲.۱لیتر در هر یک‌صد کیلومتر و آلایندگی آن فقط ۴۹‌گرم در هر کیلومتر عنوان شد. علاوه‌بر این حداکثر قابلیت پیمایش ۶۰۰ کیلومتر را داشت که در حالت تمام‌الکتریکی به ۳۷کیلومتر کاهش می‌یافت.

آینده نگری در ۲۰۱۶

ب‌ام‌و i8 باتوجه به جایگاه ویژه‌ای که در میان محصولات ب‌ام‌و داشت ازسوی هنرمندان و طراحان بسیاری برای انجام پروژه‌های هنری انتخاب شد. علاوه‌بر این ب‌ام‌و، نسخه‌های خاص بسیاری از این سوپرکار را معرفی کرد که بیشتر در زمینه طراحی منحصربه‌فرد بودند.

بعضی از این خودروها صرفا برای هنرنمایی و برخی دیگر با قیمت‌های به‌مراتب بیشتر قابل‌فروش بودند که درمجموع بیش‌از ۱۶ پروژه در این زمینه انجام شده است. اما در کنار این‌ها، ب‌ام‌و در پروژه‌های تحقیقاتی خود از i8 نیز استفاده کرد که  از میان آنها می‌توان به ب‌ام‌و i8 Hydrogen Fuel Cell eDrive در سال ۲۰۱۵، ب‌ام‌و i8 Mirrorless و مهم‌تر از آن ب‌ام‌و i Vision Future Interaction در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

آغاز تولید نسخه رودستر؛ ۲۰۱۸

ب‌ام‌و هر نسل از خودرو خود را به مدت ۷‌سال روی خط تولید نگه می‌دارد و در میانه‌راه یعنی سال چهارم، فیس‌لیفت آن را عرضه می‌کند که البته ممکن است از هر نظر مورد به‌روزرسانی قرار بگیرد.

بنابراین طبق روال همیشگی این کمپانی آلمانی که نظم در آن موج می‌زند، i8 نیز در سال ۲۰۱۸ دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت. قدرت خودرو ۱۲‌اسب‌بخار افزایش و مصرف سوخت به ۱.۹‌لیتر در هر یک‌صد کیلومتر و آلایندگی به ۴۲‌گرم در هر کیلومتر کاهش یافته بود. البته این پایان کار i8 نبود، چون همزمان با این اتفاق سرانجام نسخه سقف‌محترک آن نیز با نام i8 Roadster معرفی شد.

پایان عمر i8 ؛ ۲۰۲۰

نه‌تنها برای ما که خودروها در کشور چند دهه روی خط‌تولید قرار می‌گیرند، بلکه برای همه مردم جهان عجیب است خودرویی متعلق به آینده را بتوان امروزه به تولید انبوه رساند اما مهم‌تر آن‌که تنها پس‌از ۷‌سال که این خودرو همچنان تازگی و جذابیت روز نخست را حفظ کرده بود از خط تولید برکنار کنند تا راه موزه را در پیش بگیرد. 

بله! بسیار عجیب است اما ب‌ام‌و از این کارهای عجیب کم انجام نداده است. در ماه ژوئن امسال تولید i8 متوقف و در مجموع ۷سال ۲۰.۴۶۵ دستگاه از آن تولید شد. ب‌ام‌و در اقدامی جالب ۱۸ دستگاه آخر i8 را به‌صورت «لیمیتدادیشن» باعنوان «The Last 18» تولید کرد که هر دستگاه از آن با عدد «۱» تا «18» کدگذاری شده است.

ماجرای i8 در ایران

طبق آمار درحال‌حاضر نزدیک به ۱۰۰ دستگاه ب‌ام‌و i8 نسخه قبل از فیس‌لیفت متعلق به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در کشور تردد می‌کنند. این تعداد برای یک سوپرهیبرید که در همه کشورها جزو خودروهای نایاب به‌حساب می‌آید عدد جالب‌توجهی است.

جالب آنکه این خودرو توسط نمایندگی پرشیاخودرو به‌صورت رسمی و با گارانتی در بازار ایران عرضه نشده و همه آنها به‌صورت شخصی با مجوزهای خاص موفق به ورود شده‌اند. درحال‌حاضر نمی‌توان در خصوص قیمت این خودرو در ایران صحبت کرد اما باید گفت همیشه جزو گران‌ترین خودروهای موجود در بازار بوده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =