فورد رپتور مدل 2017

در سال ۱۹۹۹ فورد SVT موفق شد با رسیدن به سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) را تنها در ۵.۲ ثانیه گوی رقابت سریع‌ترین پیکاپ‌تراک را از جی‌ام‌سی سایکلون برباید.

پیکاپ ‌ها گرچه بیشتر به عنوان خودروهایی توأمان برای کار و خانواده شناخته می‌شوند اما سرعت و قدرت آن‌ها همواره برای طرفداران این گروه خودرویی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. تا آن‌جا که به محلی برای رقابت این خودروها تبدیل شده است. بنابراین نام برخی از این مدل‌ها به‌واسطه سرعت و قدرتشان در تاریخ تولید پیکاپ‌ها ماندگار شده است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۵پیکاپی که در زمان خود پرسرعت‌ترین مدل شناخته‌ شده‌اند و از حافظ تاریخی پیکاپ‌دوستان پاک نخواهند شد. 

جی‌ام‌سی Syclone ۱۹۹۱

اوایل دهه ۹۰ دو پیکاپ جی‌ام‌سی Syclone و فورد SVT Lightning تحت عنوان «سریع‌ترین کامیون» رقابت کردند. در پایان این نبرد پیکاپ Syclone به پیروزی دست یافت. این پیکاپ پیروزی خود را مدیون دستیابی سرعت صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت (معادل ۹۶ کیلومتر در ساعت) در ۴.۶ تا ۵.۳ ثانیه است.

ارتقای موتور V۶ این پیکاپ به ۲۸۰ اسب‌بخار با کمک توربوشارژ، یکی از رموز موفقیت این پیکاپ در دوران خود است. سیستم چهارچرخ‌متحرک این خودرو نیز کمک حال برخی کشش‌ها بود که در غیر این صورت به دلیل سبک بودن قسمت عقب این خودرو، از بین می‌رفت.

Syclone حتی در آن زمان می‌توانست با کوروت؛ بهترین خودرو شورولت، هم‌رده باشد. با توجه به آن‌که از این خودرو تنها ۳۰۰ دستگاه تولید و روانه بازار شده است، درحال‌حاضر این مدل‌ها یکی از کمیاب‌ترین خودروهای پرسرعت قدیمی هستند و به مدلی نایاب تبدیل شده‌اند.

فورد SVT مدل ۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۹ فورد SVT موفق شد با رسیدن به سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) را تنها در ۵.۲ ثانیه گوی رقابت سریع‌ترین پیکاپ‌تراک را از جی‌ام‌سی سایکلون برباید. زیر کاپوت F۱۵۰ یک موتور ۵.۴ لیتری V۸ قرار داشت که با برخورداری از سوپرشارژ، قدرتی معادل ۳۶۰ اسب‌بخار و ۵۹۶ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. این ارقام برای مدل ۲۰۰۱ این پیکاپ به ترتیب ۳۸۰ و ۶۱۰ افزایش یافتند. سیستم انتقال قدرت نمونه تقویت‌شده F۳۵۰ دیزلی بود و برخلاف سایکلون ظرفیت یدک‌کشی ۲.۲ تن را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

رم دوج SRT-۱۰ مدل ۲۰۰۴

رم SRT-۱۰ در سال ۲۰۰۴، موتور خود را از یکی از خشن‌ترین خودروهای مسابقات تا آن زمان وام گرفته بود و خود را به عوان پادشاه بی‌چون‌وچرای کامیون‌های سریع در سال ۲۰۰۴ به دنیا ثابت کرد. موتور Viper V۱۰ در قلب این پیکاپ، قدرتی معادل ۵۰۰ اسب‌بخار و گشتاوری ۷۱۱ نیوتون‌متری را برای آن به همراه داشت.

این موتور سرعت صفر تا ۶۰ مایل (معادل صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت) را برای پیکاپ رم در ۴.۹ ثانیه به همراه می‌آورد.

این پیکاپ رم در سال ۲۰۰۴ توانست دو رقیب خود یعنی فورد و جنرال‌موتورز را پشت سر بگذارد و جای خود را در فهرست سریع‌ترین پیکاپ‌ها نه‌تنها از نظر سرعت و قدرت بلکه با ظاهر خوب تضمین کند. بیش از ۱۰هزار دستگاه از این پیکاپ‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ ساخته و به بازار عرضه شد.

تویوتا توندرا مدل ۲۰۰۸

تویوتا توندرا ۲۰۰۸، این توان را داشت تا سرعت صفر تا ۶۰ مایل را فقط در ۴.۴ ثانیه به دست آورد که در مقایسه با بسیاری از خودروهای اسپرت بسیار سریع‌تر بوده است. این سرعت در تویوتا توندرا رهاورد موتوری بود که زیر کاپوت آن قرار گرفته بود؛ یک موتور بزرگ ۵. لیتر V۸ با قدرت ۵۰۴ اسب‌بخار و گشتاور ۵۴۳ نیوتون‌متری. وزن این پیکاپ به بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد و توانایی طی مسافت با سرعت ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت را دارد.

فورد رپتور مدل ۲۰۱۷

فورد رپتور در مدل ۲۰۱۷ خود گرچه در واقع برگرفته از نسخه اصلی فورد F-۱۵۰ است اما با ارتقا توانسته است یک درجه بالاتر از مدل اصلی قرار گیرد. درحالی‌که این خودرو پیش از نسخه ۲۰۱۷ خود به‌عنوان یک خودرو کار مجهز به کابین تخت‌خواب‌دار و لاستیک‌های باریک معروف بود، اما بعد از آن با سرعت و کاربری آفرود هم ارائه شد.

در سال‌های ابتدایی ورود این مدل، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ، پنل‌های آلومینیومی این خود را مشکل ساخت آن می‌دانستند، درحالی‌که وزن کم این قطعات (حدود ۳۱۷ کیلوگرم) سرعت بیشتری را برای این خودرو ایجاد و آن را به گزینه‌ای مناسب برای باربری و قدرت موتور بالا تبدیل کرد.

رپتور ۲۰۱۷ از نیروی ۴۵۰ اسب‌بخار به لطف موتور ۳.۵ لیتری اکوبوست V۶ بهره می‌برد. این خودرو طی ۵.۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت دست پیدا می‌کند. به همین دلیل توانسته در درگ‌ خودروهای مدرن ورزشی به یک رقیب برای این خودروها تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =