کد خبر: 231422
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
واردات تایر

حال به رغم آنکه قیمت‌های در نظر گرفته شده برای تایرهای تولید داخل ثابت مانده‌اند، اما ‌هزینه تایرسازان برای تامین ارز مواداولیه وارداتی خود به‌صورت روزانه بالا می‌رود

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه 13 مهرماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « قیمت‌ گذاری تثبیتی با نرخ ارز لحظه‌ای » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

در جدال قیمت‌گذاری تثبیتی کالاها با نرخ ارزی که به‌صورت روزانه درحال تغییر است، بی‌شک صنعت به‌مسلخ خواهد رفت؛ درشرایطی که تنظیم بازار و حفظ حقوق مصرف‌کننده به‌موضوعی مهم برای سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی تبدیل شده است، برخی صنایع به‌دلیل الزام فروش کالاهای خود براساس قیمت‌گذاری تثبیتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رو به‌تعطیلی می‌روند.

از جمله این صنایع که ارتباط تنگاتنگی نیز با صنعت‌خودرو دارند، می‌توان به‌صنعت تایر و تولید روانکارهای خودرویی اشاره کرد. مشکلی بزرگ که به‌آرامی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی در این دو صنعت بزرگ و تاثیرگذار بر حمل‌ونقل و اقتصاد خانوار را ناامید می‌کند.

اگرچه شواهد موجود دربازار تایر از نقش پررنگ عده‌ای سوداگر که گاهی ارتباط نزدیکی نیز با بدنه مدیریتی برخی شرکت‌های تولیدی دارند، حکایت دارد اما درنهایت بعضی نظارت‌های سختگیرانه درشرایط اقتصادی و ارزی فعلی نتیجه‌ای جز تعطیلی کارخانه‌های تایرسازی یا کاهش کیفیت تولیدات آن‌ها به‌همراه نخواهد داشت. 

تایر که سال‌هاست به‌دلیل بهره‌مندی از ارز دولتی در تامین مواداولیه وارداتی خود مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت شده است، از ابتدای سال جاری از لیست دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی حذف شد و تولیدکنندگان با اعلام هزینه‌های خود براساس قیمت ارز در تابستان امسال موفق به‌دریافت مجوز برای بالا بردن قیمت کالاهایشان شدند.

حال به رغم آنکه قیمت‌های در نظر گرفته شده برای تایرهای تولید داخل ثابت مانده‌اند، اما ‌هزینه تایرسازان برای تامین ارز مواداولیه وارداتی خود به‌صورت روزانه بالا می‌رود و همین امر سبب شده است تولید در این کارخانه‌ها نه‌تنها سودی برای صاحبان صنعت و سهامدارانشان نداشته باشد، بلکه درمواردی چراغ کارخانه‌ها با تحمل زیان روشن بماند. 

درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید سیاست‌های خود را در زمینه قیمت‌گذاری تایر همگام با تغییر سیاست‌های دولت که تخصیص ارز دولتی به‌مواد‌اولیه تایرسازی را ممنوع کرد، هم‌سو کند. چراکه نمی‌توان تولید ملی و اشتغال ده‌ها هزار نیروی شاغل در این کارخانه‌ها را هم‌زمان با زیانده شدن کارخانه‌ها تضمین کرد. 

در این شرایط تنها راه منطقی برای برون‌رفت از این چالش، ‌باز گذاشتن دست تولیدکنندگان برای تعیین قیمت تمام‌شده تولید کالاهای خود و اعلام آن به‌سازمان حمایت است تا اگر قیمت مواداولیه به‌صورت متناوب بالا می‌رود، این واحدهای تولیدی نیز بتوانند بدون زیان و با قیمت‌های واقعی به‌تولید و عرضه محصولات خود در بازار ادامه دهند. چنین اقدامی اگرچه ممکن است منجر به‌تغییر مداوم قیمت‌ها در بازار شود،‌ اما جلو سفته‌بازی‌ها را خواهد گرفت.

از سوی دیگر کارخانه‌های تایرسازی نیز دیگر بهانه‌ای درخصوص زیانده بودن تولید نخواهند داشت و با سود متعادلی که به‌دست می‌آورند باید ملزم به‌ارتقای سطح کیفی محصولات خود و تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولیدشان باشند؛ نکته مهمی که از نگاه تصمیم‌گیران صنعتی دور مانده است و به‌این صنعت بزرگ تنها برای رفع نیاز کشور در روزهای سخت فعلی می‌نگرند.

غافل از آنکه سرانجام روزی این شرایط نیز به‌پایان خواهد رسید و با باز شدن درها به‌روی اقتصاد کشور،‌ صنعت تایر و دیگر صنایع باید به‌رقابت با محصولات با کیفیت خارجی در داخل و حتی بازارهای صادراتی بپردازند.

فارغ از اینکه برخلاف اظهارات برخی فعالان صنعت تایر،‌ با پیشرفت چشمگیر این صنعت در چین‌، ‌تولیدکنندگان ایرانی در هیچ بازاری به‌جز بازار انحصاری ایران توان رقابت با محصولات با کیفیت چینی را نداشته و نخواهند داشت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =