رنو ‌پریمیوم

بازار خودروهای تجاری به‌ویژه در بخش باری در سال‌های اخیر با تلاطم همراه بود. این خودروها به‌واسطه شروع دوباره تحریم‌ها و افزایش بیش‌از حد نرخ ارز، قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند که البته خروج خودروسازان خارجی چه اروپایی‌ها و چه چینی‌ها در شکل‌گیری این شرایط بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری به‌ویژه در بخش باری در سال‌های اخیر با تلاطم همراه بود. این خودروها به‌واسطه شروع دوباره تحریم‌ها و افزایش بیش‌از حد نرخ ارز، قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند که البته خروج خودروسازان خارجی چه اروپایی‌ها و چه چینی‌ها در شکل‌گیری این شرایط بی‌تاثیر نبوده است. در ادامه این گزارش، نگاهی به قیمت برخی کشنده‌های پرطرفدار داخلی خواهیم داشت که در سال‌های اخیر با توقف واردات و تولید آن‌ها در بازار کشور، با افزایش بها روبه‌رو بوده‌اند.


جهش رنو ‌پریمیوم به 2.5میلیاردتومان
کشنده رنو پریمیوم که به‌عنوان جایگزینی برای سری R تولید شده بود، توسط شرکت آریادیزل به بازار کشور راه پیدا کرد. این کشنده با پیشرانه‌های بسیاری به بازارهای جهانی عرضه شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پیشرانه 11لیتری شش‌سیلندر با قدرت 440اسب‌بخاری و استاندارد آلایندگی یورو 3 و 4 در پریمیوم440 اشاره کرد. در این خودرو گیربکس ZF آلمان وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد. رنو پریمیوم در دو نسخه سقف بلند و سقف معمولی در بازار کشور موجود است که البته نسخه‌های سقف‌بلند بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. رنو پریمیوم 460 در سال 1393 با قیمت 459میلیون تومان قابل‌خریداری بود. درحال‌حاضر این خودرو باتوجه به سال ساخت آن با قیمتی بین یک‌میلیارد و 700میلیون تومان تا 2میلیارد و 400میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این قیمت‌ها مربوط به خودروهایی است که بیش‌از 500هزار کیلومتر کارکرد دارند و مدل‌های کم‌کارکردتر این خودرو با قیمت‌های بیشتری معامله می‌شوند.


ولوو FH500؛ پرقدرت و گران‌
کشنده‌های سری ولوو FH نه‌تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. تا امروز 5نسل از این کشنده‌ها تولید و روانه بازار شده‌اند. این کشنده توسط سایپادیزل به بازار داخلی کشور هم راه پیدا کرد که در این میان FH500 را باید پرطرفدارترین خودرو در میان این محصولات دانست. این محصول که درحال‌حاضر تولید چندانی در کشور ندارد، از یک موتور 12.9لیتری با قدرت 500 اسب‌بخار بهره می‌برد و گشتاور 2600نیوتون‌متری تولید می‌کند. کار انتقال قدرت در این کشنده‌ها برعهده گیربکس‌های سری I-Shift ولوو بوده که به سیستم تعویض‌دنده هوشمند مجهز است. قیمت این خودرو در سال‌های اخیر 500میلیون تومان بود که با التهاب در بازار بهای این خودرو به بیش از 3میلیون تومان هم افزایش یافت. درحال‌حاضر کشنده FH500 با 160هزار تا 420هزار کیلومتر کارکرد از 2میلیارد و 850میلیون تومان تا 3میلیارد تومان در بازار داخلی معامله می‌شود. این در حالی است که مدل‌های صفر آن تا 3میلیارد و 500میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند.


حضور چینی‌ها در بازار با نصف قیمت اروپایی‌ها
بعد از آن‌که در دور نخست تحریم‌ها خودروسازان اروپایی از بازار ایران رفتند، چینی‌ها جایگزین آن‌ها شدند. اما با بازگشت دوباره تحریم‌ها، این خودروسازان هم مجبور به ترک بازار ایران شده‌اند. ازجمله کشنده‌های محبوب چینی باید به FAW420 اشاره کرد که در سال‌های گذشته سهم نسبتا خوبی از بازار داخلی را به دست آورده است. این کشنده که توسط سیباموتور به بازار کشور وارد شده، از یک پیشرانه شش سیلندر خطی با حجم 11 لیتر برخوردار است. این پیشرانه حداکثر توان 420اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 1900نیوتون‌متر را برای این خودرو به همراه دارد و از گیربکس ZF آلمان بهره می‌برد. قیمت این خودرو در بازار داخلی به‌طور متوسط به 1.5میلیارد تومان می‌رسد. قیمت این خودرو با توجه به کارکرد آن از یک‌میلیارد تومان شروع می‌شود و در مدل‌های کم‌کارکردتر به بیش‌از یک‌میلیارد و 500میلیون تومان می‌رسد. این قیمت‌ها مربوط به مدل‌هایی بین 100هزار تا 750هزار کیلومتر کارکرد است و البته مدل‌هایی با کارکرد کمتر با قیمت‌هایی بالاتر معامله می‌شوند.


1.5میلیارد تومان برای خرید آکتروس
بنز اکتروس از سری کشنده‌هایی است که در سال‌های گذشته وارد بازار کشور شده و توانسته سهم مطلوبی از بازار را به دست آورد. نسل اول این کشنده با دو پیشرانه 6سیلندر و 8سیلندر به همراه گیربکس‌های 16سرعته دستی و نیمه‌اتوماتیک وارد بازار شد که بیشتر نسخه‌های موجود در بازار ایران، به گیربکس نیمه‌اتوماتیک مجهز هستند. پیشرانه نصب‌شده در بنز اکتروس1843 با کد OM 501 LA  شناخته می‌شود. این پیشرانه 6سیلندر است و حدود 11لیتر حجم دارد و گازوئیل را با استاندارد آلایندگی یورو2 می‌سوزاند. حداکثر قدرت قابل دستیابی با این پیشرانه 394 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن نیز 1850 نیوتون‌متر است. بنز آکتروس با 1.400.000 کیلومتر در مدل 1383 با قیمت یک‌میلیارد و 600میلیون تومان معامله می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که بیشتر مدل‌های این خودرو مربوط به اوایل دهه 80 هستند.


قیمت‌گذاری 3میلیارد تومانی برای اکسور
بنز اکسور در حقیقت نسخه مقرون‌به‌صرفه‌ بنز اکتروس محسوب می‌شود که پیچیدگی‌های فنی کمتری در خود جای داده و البته از امکانات کمتری نیز برخوردار است. پیشرانه نصب‌شده روی بنز اکسور 1843 با کد MB-  OM906LA  شناخته می‌شود و از نوع 6سیلندر خطی، مجهز به اینترکولر و توربوشارژر است. این پیشرانه حداکثر 428اسب‌بخار قدرت و 2100نیوتون‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکس مورداستفاده در بنز اکسور نیز از نوع ZF در نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت است. در بازار داخلی مدل‌های این خودرو بیش‌از 2میلیارد قیمت‌گذار می‌شوند که با توجه به کارکرد و سال ساخت آن‌ها قیمت متفاوت‌تری دارند. به‌عنوان‌مثال، مدل 1393 این خودرو با کارکردی حدود 650هزار کیلومتر با قیمت 2میلیارد و 800میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =