کد خبر: 231547
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
صنعتگران

در مدتی که وزیر صمت در رأس این وزارتخانه مستقر شده، هنوز مصاحبه و اظهار نظر قطعی درخصوص برنامه‌ها و حتی ادامه همکاری یا قطع همکاری با تیم فعلی از او منتشر نشده است.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « انتظار صنعتگران و تجار از وزیر جدید صمت » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

آیا وزیر جدید صمت با معاونان فعلی به‌کار خود ادامه می‌دهد یا قرار است تغییرات گسترده‌ای در بدنه این وزارتخانه مهم اقتصادی ایجاد کند؟ این سوال اغلب مدیران صنعتی و تجاری است که به‌نوعی با صنعت‌خودرو کشور در ارتباط هستند و آینده روشنی را پیش روی تولید و کسب‌وکار خود نمی‌بینند.

درست برخلاف تصورات که انتظار می‌رفت با جلوس وزیر جدید صمت بر صندلی وزارت، مشکلات این مجموعه به‌سرعت رفع شود و صنایع مختلف و تجار راه روشنی را پیش روی خود ببینند، ‌این روزها نقشه راه مشخصی پیش روی فعالان صنعتی و تجار وجود ندارد. 

نوسانات و افزایش روزانه و هفتگی قیمت ارز، مشکلات فراوانی را برای بخش تولیدی رقم زده است. البته فعالان حوزه تولید و تجارت دغدغه‌های دیگری نیز از جمله درخصوص قیمت‌گذاری کالاها، ‌ثبت سفارش مواداولیه و کالاهای ساخته‌شده وارداتی و تخصیص ارز دارند که هنوز پاسخی به‌آن‌ها داده نشده است. در صنعت‌خودرو به‌عنوان یکی از صنایع مادر، ‌زنجیره تامین گسترده‌ای در تعیین وضعیت و آینده بازار  خودرو و حتی صنعت حمل‌ونقل کشور نقش دارند؛ از صنعت تایر و روانکارها گرفته تا قطعه‌سازی، ‌فولاد و پتروشیمی که با تصمیمات کارشناسی معاونان وزارت صمت و تایید نهایی وزیر می‌توانند نقشه راه خود را برای  ادامه مسیر درشرایط کنونی ترسیم کنند. 

اما در مدتی که وزیر صمت در رأس این وزارتخانه مستقر شده، هنوز مصاحبه و اظهار نظر قطعی درخصوص برنامه‌ها و حتی ادامه همکاری یا قطع همکاری با تیم فعلی از او منتشر نشده است. تا جایی که به‌جرأت می‌توان گفت صنعتگران و تجار در نوعی سردرگمی به‌سر می‌برند و نمی‌توانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. 

گویی این بلاتکلیفی بین مدیران وزارت صمت نیز شایع شده و بخشی از بدنه وزارت صمت نیز تا مشخص شدن دقیق برنامه‌ها و سیاست‌های وزیر تمایلی برای گره‌گشایی از مشکلات صنایع و تجار ندارند. تا جایی که صنعت بزرگ روانکارها پس از گذشت ۷ ماه از سال جدید هنوز درحال چانه‌زنی برای دریافت مجوز افزایش قیمت معقول برای جبران زیان‌هایی است که از بالا رفتن نرخ ارز،‌ قیمت لوب‌کات، ‌حقوق، دستمزد و .... به‌آن‌ها تحمیل شده است. 

متولیان اصلی صنعت روانکارها که معتقد بر زیان ۹۰ درصدی در تولید روانکارهای خودرویی هستند دربلاتکلیفی بزرگی به‌سر می‌برند و بخش‌های مرتبط با آن‌ها در وزارت صمت نیز پاسخگوی درخواست‌هایشان نیست.

از سوی دیگر مواداولیه مورد نیاز زنجیره تامین خودروسازان هر روز گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگانی مانند تایرسازان به‌دلیل تثبیتی بودن قیمت‌هایشان علاوه‌بر زیانده شدن، ‌امکان برنامه‌ریزی برای توسعه خطوط  تولید و بهبود تکنولوژی را نیز ندارند. 

دراین شرایط به‌نظر می‌رسد پیش از هر اقدامی که نتایج آن در بلندمدت به‌نفع صنعت کشور باشد،‌ بهتر آن است وزیر محترم صمت با موضع‌گیری دقیق و اعلام برنامه‌های خود درسطح رسانه‌ها هم تکلیف مدیران خود را برای ادامه فعالیت مشخص کرده و هم اینکه مسیر صنعت را برای پیروزی در جنگ اقتصادی روشن کند.

در این شرایط حساس آنچه بیش از همه برای صنعتگران و تجار حائز اهمیت است، آگاهی از سیاست‌ها و تغییر و تحولات احتمالی در بدنه وزارتخانه است. یک اعلام نظر قاطع که می‌تواند در قالب یک مصاحبه مطبوعاتی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =