ون T۶

سهم بازار ون ترانسپورتر T۶ حتی از مجموع سهم ۲۸.۹درصدی دو مدل مرسدس‌بنز V کلاس و بنز ویتو تورر هم بیشتر است

به گزارش «اخبار خودرو»، ون ‌های مسافری میان‌سایز همواره به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروها در این سگمنت، از نظر کیفی و سهم بازار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بر این اساس، به‌تازگی گزارشی از فروش ون‌های مسافرتی در بازار اروپا طی ۹ماهه سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

طبق این گزارش، ون‌های مسافری میان‌سایز به دلایل مختلفی ازجمله گسترش و همه‌گیری کرونا و به تبع آن مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان، با ۳۰ درصد کاهش به کمی بیش از ۲۶۲هزار دستگاه رسیده است. این خودروها توانسته‌اند ۴۶ درصد از بازار ون‌های اروپا را در اختیار بگیرند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به‌طور کلی، در ۹ماهه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۴هزار و ۱۱۳ دستگاه از این خودروها به فروش رسیده که این رقم با حساب افت در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۷هزار و ۷۰۲ دستگاه رسیده است. 

T۶ فولکس‌واگن؛ پرفروش‌ترین ون بازار اروپا

ون ترانسپورتر T۶ فولکس‌واگن و نسخه لوکس آن به‌رغم کاهش ۳۷درصدی فروش در این بازار، همچنان به‌عنوان لیدر بازار ون‌های مسافری شناخته می‌شوند. این مدل‌ها درحال‌حاضر ۳۱.۸درصد از بازار این سگمنت را در اختیار دارند. فروش این مدل در ۹ماهه سال جاری به بیش از ۳۳هزار دستگاه رسیده که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۸، حدود ۵۴هزار دستگاه بوده است.

بعد از ون فولکس‌واگن، فورد تورنئو کاستوم به‌عنوان دومین ون مسافری میان‌سایز شناخته شده که با کاهش ۱۴درصدی فروش به سهم بازار ۱۵.۱درصدی رسیده است. بر این اساس، فروش این ون از ۲۰هزار و ۵۶۱ دستگاه در سال گذشته به ۱۷هزار و ۷۵۴ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

رتبه سوم و چهارم نصیب مدل‌های بنز شد

سهم بازار مدل نخست این فهرست (ترانسپورتر T۶) حتی از مجموع سهم ۲۸.۹ درصدی دو مدل مرسدس بنز V کلاس و بنز ویتو تورر هم بیشتر است. بنز V کلاس با فروش ۱۷ هزار و ۷۳۲ دستگاهی در این مدت، شانه‌به‌شانه فورد تورنئو حرکت کرده، اما افت ۲۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش داشته، با این حال توانسته است سهم بازار مشابه ون مسافری فورد به دست بیاورد.

مدل دیگر بنز در این آمارها، فروش ۱۳هزار و ۱۴۳ دستگاهی را به خود اختصاص داده که نسبت به رقم ۱۷هزار و ۵۱۵ دستگاهی سال گذشته افت ۲۵ درصدی فروش را تجربه کرده است. سهم این خودرو از بازار ون‌های میان‌سایز مسافری ۱۱.۲ درصد بوده است.

سهم ۷درصدی چهار ون مسافری از بازار اروپا

در این بازار مدل‌های رنو ترافیک، تویوتا پرو ایس، پژو تراولر، سیتروئن اسپیس تورر، فیات تلنتو، اوپل ویوارو تور و هیوندای H۱ به‌رغم تمام کاهش سهم خود، همچنان جزو پرطرفدارترین مدل‌ها هستند. این مدل‌ها به ترتیب افت ۱۴، ۲۰، ۳۹، ۵۵، ۵۵، ۸۶ و ۷۵ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان بیشتری افت فروش مربوط به ون اوپل/ واکسهال بوده است. 

این شاید همان دلیلی است که باعث شده است هیچ‌یک از این مدل‌ها سهم بیش از ۱۰ درصدی از بازار ون‌های میان‌سایز را به دست نیاورند. سهم این خودروها در بیشترین حالت مربوط به رنو ترافیک بوده که توانسته است ۶.۸ درصد این بازار را در اختیار بگیرد. دو مدل پرو ایس و پژو نیز تنها ۵.۶ و ۵.۴ درصد از بازار را به دست آوردند که درمجموع نشان از سهم ۱۱درصدی این دو مدل داشته است. 

سایر مدل‌ها نیز ازجمله سیتروئن، فیات، اوپل و هیوندای سهمی کمتر از ۵ درصد در این بازار داشته‌اند که به ترتیب با ۳.۷، ۱.۳، ۰.۸ و ۰.۴ درصد، نقش کمتر از ۷ درصدی را در این بازار ایفا کرده‌اند. 

ون نیسان؛ رشد ۹ درصدی فروش و سهم ۰.۷ درصدی

در این میان تنها افزایش تولید مربوط به مدل نیسان NV۳۰۰ بود که شاید به‌روزرسانی‌های جدید این خودرو را بتوان دلیل اصلی افزایش تولید این خودروها دانست. ون مسافری نیسان با ۸۳۸ دستگاه فروش در ۹ماهه سال جاری میلادی، رشد ۹ درصدی را در مقایسه با فروش ۷۶۷ دستگاهی این خودرو در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به دست آورده است. 

گرچه سهم ۰.۷ درصدی این مدل در مقایسه با بسیاری از مدل‌های بررسی‌شده ناچیز است، اما لقب تنها ون با فروش مثبت، این محصول را در مقایسه با سایر محصولات این گروه متمایز می‌کند. در میان ۱۳ محصول منتشرشده در این گروه، ون اوپل/ واکسهال زفیرا لایف نیز به‌عنوان محصولی جدیدی در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شده که توانسته است همپای تویوتا پروایس از این بازار سهم‌خواهی کند. 

فروش ۶هزار و ۳۸۳ دستگاه از این محصول، سهم ۵.۴ درصدی از این بازار را در اختیار این ون قرار داده و باعث شده است این ون در جــــدول فروش این خودروها حتی بالاتر از مدل‌های دو خودروساز فرانسوی پژو و سیتروئن قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =