کد خبر: 232573
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
تایر

جا دارد مراجع نظارتی و قضایی با خودروسازان و حتی تولیدکنندگان قطعات نیز برخوردی مشابه با تایرسازان داشته باشند تا کالاهای تولیدشده در انبار کارخانه‌ها به بهانه‌های واهی خاک نخورند و درنهایت با قیمت‌های جدید روانه بازار شوند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «  بازدید سرزده دادستان ‌های استانی از کارخانه‌ های تایرسازی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند هفته ‌ای می‌شود که دادستان ‌های استانی با بازدید سرزده از کارخانه‌های تایرسازی سعی در کشف احتکارهای احتمالی و برخورد با آن‌ها دارند. موضع قاطعی که می‌تواند صنعت‌خودرو و صنایع وابسته به‌آن را تحت‌تاثیر قرار دهد و علاوه ‌بر باز کردن گره از برخی کمبودهای ساختگی موجب سامان یافتن قیمت‌ها در بازار شود.

درچند هفته اخیر دادستان استان‌های مختلف به‌صورت سر زده از کارخانه‌های تایرسازی و انبارهای شرکت‌های تولیدی بازدید کردند تا هم به‌صورت مستقیم در جریان روند تولید و مشکلات پیش روی صنعتگران قرار گیرند و هم در صورت بروز تخلف‌های احتمالی با آن‌ها برخورد کنند. 

اگرچه این صنعت از وجود تخلف سربلند بیرون آمده و این حقیقت برای مسئولان قضایی روشن شده است که فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه و برخی کمبودها به‌عملکرد کارخانه‌ها و بخش صنعت ارتباط چندانی ندارد و برای رفع آن باید به‌سراغ بازار و برخی سودجویان فعال در آن رفت، اما می‌توان این رویه را به‌فال نیک گرفت و امیدوار به‌گسترش آن در تمام بخش‌های صنعت‌خودرو بود؛ از خودروسازان بزرگ که همواره به‌داشتن پارکینگ‌های پر از خودرو شهره هستند تا قطعه‌سازان و حتی برخی نمایندگان و تولیدکنندگان روانکارها در بخش‌خصوصی.

اگرچه خودروهای کف پارکینگ خودروسازان آن هم به‌دلیل نبود یک یا چند قطعه به‌موضوعی طبیعی در این صنعت تبدیل شده است، اما هیچ‌گاه متولیان امر به‌این موضوع توجه نداشته‌اند که هر دستگاه خودرو مانده در پارکینگ خودروسازان تنها نیازمند به‌یک یا چند قطعه است و نباید این خودرو ها درصورت تامین قطعات با قیمت جدید در بازار عرضه شوند. 

بنابراین جا دارد مراجع نظارتی و قضایی با خودروسازان و حتی تولیدکنندگان قطعات نیز برخوردی مشابه با تایرسازان داشته باشند تا کالاهای تولیدشده در انبار کارخانه‌ها به بهانه‌های واهی خاک نخورند و درنهایت با قیمت‌های جدید روانه بازار شوند.

درهمین رابطه می‌توان به‌تخلفات برخی شرکت‌های تولیدکننده روانکار که علاوه‌بر تولید، ‌نمایندگی پالایشگاه‌های بزرگ روغن‌سازی را نیز در اختیار دارند، اشاره کرد؛ سرشاخه‌های توزیع کالا در بازار که گاهی با شیطنت سبب برهم ریختن نظم بازار نیز می‌شوند.

بدعت دادستانی در بازدید از کارخانه‌ها را می‌توان به‌فال نیک گرفت؛ اگر تنها به‌چند کارخانه خاص محدود نشود و حتی به‌زنجیره تامین محصولات داخلی نیز بسط یابد. از انبار پتروشیمی‌هاگرفته تا نحوه فعالیت واردکنندگان و تولیدکنندگان مواداولیه و درنهایت توزیع‌کنندگان بزرگ که عملکرد هریک از آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت کالا در بازار مصرف داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =