ترلی بنز

دایملر، ولووتراکس و اسکانیا بیش ‌از دیگر خودروسازان اروپایی چشم ‌انتظار بازگشت به بازار ایران هستند

با انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بسیاری از کشورها به آینده و رشد اقتصادی خود امیدوار شدند و البته دور از انتظار نیست نام ایران در صدر فهرست این کشورها دیده شود. بسیاری از صنایع، از ساختمان‌سازی گرفته تا خودرو در انتظارند تا با تغییر فضای بین‌المللی، اوضاع اقتصادی کشور تغییر کند و با احتمال ازسرگیری دوباره برجام، صنایع مختلف بتوانند کار خود را از آغاز کنند. همچنین پیش‌بینی دوباره ورود خودروسازان اروپایی به ایران، بازار داخلی کشور را دچار وقفه‌ای کوتاه‌مدت کرده است. بسیاری از متقاضیان در بازارهای بزرگ و البته وابسته‌به روابط بین‌المللی و ارز، دست نگه داشته و در انتظار توافقات احتمالی ایران و آمریکا هستند تا شاید بتوانند برخی محصولات را با قیمتی کمتر خریداری کنند.

بازار خودروهای تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیست و به‌رغم واردات خودروهای دست دوم اروپایی به کشور اما بازار داخلی آن‌چنان که انتظار می‌رفت رونق نگرفت و به نظر می‌رسد بسیاری افراد امیدوارند طی یکی‌دو سال آینده با کاهش نرخ ارز و بازگشت دوباره تجاری‌سازان بزرگ دنیا بتوانند با قیمت‌های مشابه یا حتی کمتر، خودروهای روز اروپا را خریداری کنند. حال سوال اصلی این‌جاست در صورت بازگشت آمریکا و ایران به برجام، کدام خودروسازان تجاری دوباره به ایران بازخواهند گشت.

بازگشت بزرگ‌ ترین تجاری ‌ساز دنیا به ایران

بزرگ‌ترین و البته قدیمی‌ترین تجاری‌ساز دنیا یعنی دایملر درواقع یکی از نخستین تجاری‌سازانی بود که در نیم قرن گذشته پا به بازار داخلی کشور گذاشت و هم‌زمان با ورود خود به ایران و همکاری با شرکت ایران‌خودرو دیزل (خاور سابق) مدل‌های روز را به خط تولید این شرکت آورد. 

گرچه طی این سال‌ها همچنان همان مدل‌های قدیمی در کشور تولید می‌شود، اما در سال‌های پیش‌از تحریم، برخی مدل‌های این تجاری‌ساز مانند آکتروس وارد بازار شدند که طرفداران بسیاری را هم به خود جذب کردند. 

احتمال می‌رود این شرکت که با لغو برجام از بازار ایران خارج شد و همکاری خود را با شریک قدیمی یعنی ایران‌خودرو دیزل موقتا و تا زمان تعیین تکلیف تحریم‌ها قطع کرد، دوباره بعد از لغو تحریم‌ها پا به ایران بگذارد و همکاری خود را با ایران‌خودرودیزل آغاز کند.

چشم سوئدی ‌ها به بازار تجاری ایران

در کنار دایملر، کامیون‌ها و کشنده‌های ولووتراکس سوئد نیز در بازار داخلی ایران عمر بیش از 40 سال دارند. این خودروها هم به‌ویژه در سال‌های پایانی رونق بازار در کشور، با محصولاتی مانند FH500 و FH480 توانستند جایگاه ویژه‌ای در میان متقاضیان این خودروها به دست بیاورند. تا آن‌جا که محصول ولووتراکس که توسط سایپادیزل در کشور تولید می‌شد، یکی از پرفروش‌ترین تجاری‌ها در بازار داخلی ایران بودند. 

بعد از افزایش ناگهانی و بعد از آن مستمر نرخ ارز، بازار داخلی ایران دچار رکود شد و این خودروها کم‌کم جای خود را به مدل‌های چینی دادند. همچنین اسکانیا را باید تجاری‌ساز دیگری دانست که بعد از دایملر و ولووتراکس در بازار داخلی ایران جایگاه سوم را در اختیار دارد. 

این خودروساز هم که مانند ولووتراکس از دل صنعت سوئد به ایران آمده، دور از انتظار نیست بعد از توافق احتمالی دولت جدید آمریکا به ایران، دوباره راهی بازار کشور شود و به بازیابی جایگاه خود در این بازار بپردازد. 

گواه این مدعا آن‌که؛ چندی پیش سفیر سوئد در ایران بر نقش دو تجاری‌ساز این کشور در نوسازی ناوگان تجاری ایران تاکید کرده بود و به نظر می‌رسید این صحبت‌ها نویددهنده گام آتی این کشور برای بازگشت به بازار داخلی ایران باشد. ماتیاس لنتز در این خصوص اعلام کرده بود: «ایران بازار مهمی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی سوئد به شمار می‌رود و این شرکت‌ها تمایل بسیار زیادی برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در ایران دارند.»

رقابت رنوتراکس با تجاری‌سازان بزرگ اروپایی 

رنوتراکس هم گرچه به اندازه سه خودروساز بزرگ اروپایی، در ایران سهم بازار ندارد. اما فعالیت‌های درخشانی طی سال‌های اخیر در بازار کشور داشته است. خلاف واقع نیست اگر بگوییم رنوتراکس به‌رغم سهم کمترش از بازار ایران در مقایسه با سایر تجاری‌سازان اروپایی اما خودروهای به‌روزتری را نسبت به آن‌ها به بازار ایران وارد کرد. 

در سال‌های نخست آغاز فعالیت آریادیزل با رنوتراکس فرانسه، رونمایی هم‌زمان از سه خودرو در کشور و برنامه دقیق این شرکت داخلی برای واردات، سهم‌خواهی از بازار و تولید داخل این خودروها، نشان از اهداف مشخص رنو و آریادیزل از بازار کشور داشت.

حالا امید می‌رود بعد از توافق احتمالی ایران با دولت جدید آمریکا، خودروهای سنگین رنوتراکس نیز دوباره به بازار داخلی کشور راه پیدا کنند تا شاید دوباره شاهد رقابت این خودروسازان بر سر سهم‌خواهی از بازار خودروهای تجاری کشور باشیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =