خودروهای وارداتی صفر کیلومتر بازار

بازار خودرو در آستانه سال نو معمولا رونق خاصی پیدا می‌کند. اما امسال برخلاف سال‌های گذشته بازار شب عید خودروهای وارداتی کم‌فروغ‌تر از همیشه است.

از ممنوعیت واردات خودرو به‌کشور حدود سه‌سال می‌گذرد و در این مدت بازار هیچ‌مدل خودرو جدید و صفرکیلومتری را به‌خود ندیده است. از سوی دیگر موجودی خودروهای صفرکیلومتر هر روز کمتر می‌شود و اکنون بر اساس آمار شهودی تقریبا می‌توان گفت در این بخش تنها ۱۲ درصد از موجودی بازار را خودروهای صفرکیلومتر تشکیل می‌دهد. به‌هرحال طبق رسم هرساله «دنیای ‌خودرو» امسال نیز در یک ماه مانده به‌عید نوروز، سری به‌بازار محکوم به‌مرگ خودروهای وارداتی زدیم که نتیجه آن طی یک هفته و در سه‌نوبت چاپ خواهد شد.

در بخش اول به‌سراغ خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند، سپس خودروهای سواری و درنهایت به‌سراغ خودروهای لوکس خواهیم رفت. این روزها اگر قصد خرید خودرو غیرلوکسی را دارید، باید از بین ۲۵ مدل از ۱۰ برند باقیمانده، خودرو خود را انتخاب کنید که البته ۱۴ مدل از آن‌ها را شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها تشکیل می‌دهند.

هیوندای توسان

هیوندای با پنج مدل خودرو حدود یک‌سوم خودروهای وارداتی غیرلوکس صفرکیلومتر بازار را تشکیل می‌دهد و یکی از مدل‌های این برند توسان در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت بوده که مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آن اکنون در بازار دارای برچسب قیمت یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان است. این ارزان‌ترین کراس‌اوور هیوندای در بازار به‌حساب می‌آید.

هیوندای سانتافه

دیگر محصول هیوندای در رده خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند مدل پرفروش و پرطرفدار سانتافه است. این خودرو که زمانی معیاری برای تعیین قیمت خودرو بود، اکنون خود دچار اختلاف قیمت غیرمنطقی است. مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ این خودرو سایز جمع‌وجور از یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان تا دو میلیارد و ۷۰۰میلیون‌تومان نوسان قیمت دارند.

کیا اسپرتیج

خواهر ناتنی هیوندای توسان، یعنی کیا اسپرتیج به‌عنوان دیگر کراس‌اوور کامپکت گروه هیوندای و برند کیا در مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اکنون دارای برچسب قیمت یک‌میلیارد و ۷۱۵ میلیون تا یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان است. اکنون اسپرتیج تنها کراس‌اوور یا شاسی‌بلند صفرکیلومتر باقیمانده از برند کیا در بازار خودرو کشورمان به‌حساب می‌آید.

تویوتا راو ۴

اگر ابعاد C-HR برایتان کوچک است، نگران نباشید؛ چرا که تویوتا گزینه صفرکیلومتر دیگری با نام راو ۴ با ابعادی نسبتا بزرگ‌تر از C-HRV را به‌شما معرفی می‌کند. نسخه‌های صفرکیلومتر از راو ۴ اکنون تنها در مدل‌های ۲۰۱۸ یافت می‌شود که معمولا قیمت بسیار بالایی دارند. این مدل بین دو میلیارد و ۲۸۰ تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

سانگ‌یانگ تیوولی

سانگ‌یانگ کلا دو محصول صفرکیلومتر در بازار ایران دارد و با همین دو محصول کف و سقف قیمت را تعیین کرده است. تیوولی به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک در نقطه مقابل رکستون قرار دارد و اکنون مدل‌ ۲۰۱۸ آن در بازه قیمتی ۷۳۰ تا ۹۱۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. با این حساب تیوولی تنها کراس‌اوور زیر یک‌میلیاردتومان بازار ایران است.

نیسان جوک

دومین محصول نیسان در بازار ایران مدل جوک است. این مدل یک کراس‌اوور کوچک بوده که اکنون نسخه‌های صفرکیلومتر از مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ آن در بازار موجود است. جوک این روزها تا یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیاردتومان نیز قیمت می‌خورد؛ اما اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید آن را با قیمت ۹۴۰ میلیون‌تومان نیز خریداری کنید.

فولکس‌واگن تیگوان

تیگوان تنها خودرو آلمانی است که نسخه صفرکیلومتر آن در بازار خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور غیرلوکس یافت می‌شود. با وجود این‌که این کراس‌اوور کامپکت فولکس‌واگن خودرویی لوکس محسوب نمی‌شود اما نسبت به‌دیگر هم‌رده‌های خود گران‌تر است. قیمت مدل ۲۰۱۸ تیگوان بین یک‌میلیارد و ۸۹۰ تا دو میلیارد و ۶۰۰میلیون‌تومان است.
 

میتسوبیشی اوتلندر

اوتلندر یک سایز بزرگ‌تر از ASX بوده و دومین نماینده میتسوبیشی در این بخش از بازار به‌حساب می‌آید. اکنون تنها نسخه بنزین‌سوز از میتسوبیشی اوتلندر در بازار صفرکیلومترها یافت می‌شود و مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اوتلندر این روزها قیمت یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا دومیلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان دارند که از این حیث نیز از ASX سبقت گرفته‌اند.
 

میتسوبیشی ASX

از دیگر کراس‌اوورهای کامپکت‌ موجود در بازار فعلی مدل ASX از برند میتسوبیشی است و اگر به‌دنبال نسخه صفرکیلومتر ASX هستید باید گفت این خودرو ژاپنی اکنون تنها در مدل ۲۰۱۸ موجود بوده که با قیمت یک‌میلیارد و ۴۵۵ میلیون تا یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. این مدل میتسوبیشی کمترین اختلاف قیمت را نسبت به‌دیگر خودروهای موجود در بازار دارد.
 

تویوتا C-HR بنزینی و هیبرید

کراس‌اوور کوچک تویوتا C-HR از روز نخست ورودش به‌بازار ایران قیمت تندی داشت و درحال حاضر نیز حتی با برچسب قیمت بالای دومیلیارد تومان نیز آگهی می‌شود. مدل‌های ۲۰۱۸ این تویوتا در نسخه بنزین‌سوز با قیمت یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون تا یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و در نسخه هیبرید دارای بازه قیمتی یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا دومیلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان است.

سانگ‌یانگ رکستون

بزرگ‌ترین شاسی‌بلند صفرکیلومتری که این روزها ارائه می‌شود، سانگ‌یانگ رکستون است و نسل جدید آن در مدل ۲۰۱۸ وارد بازار شد، اما عرضه این مدل در همان سال ابتدایی متوقف شد و اکنون دارای برچسب قیمت دو میلیارد و ۳۵۰ تا چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. رکستون نه‌تنها گران‌قیمت‌ترین شاسی‌بلند بلکه در کل گران‌ترین خودرو غیرلوکس بازار است.

نیسان اکس‌تریل

یکی دیگر از شاسی‌بلندهای جمع‌وجور ژاپنی موجود در بازار ایران که هنوز نسخه صفرکیلومتر آن یافت می‌شود، نیسان اکس‌تریل است. مدل ۲۰۱۸ این نیسان اکنون در رنج دومیلیارد و ۲۳۰ تا دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون به‌فروش می‌رسد. این قیمت مختص مدل‌های فیس‌لیفت‌شده اکس‌تریل بوده که در آخرین سال واردات عرضه شده و مدل‌های قبل از فیس‌لیفت در بازار صفر کیلومترها نایاب هستند.

رنو کولئوس

از معدود خودروهای اروپایی موجود در رده شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای صفرکیلومتر کشورمان رنو کولئوس است. کولئوس نیز که طی چند سال اخیر با نسل جدید خود با خودروهای جمع‌وجور بازار رقابت می‌کرد، حالا به‌درهای بسته واردات خورده و اکنون مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آن دارای بازه قیمتی یک‌میلیاردو۸۰۰ میلیون تا دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان هستند.

دی‌اس ۶

آخرین گزینه پیش روی شما در این بخش از بازار، دی‌اس‌۶ است؛ کراس‌اوور کوچکی که شاید بتوان آن را خودرویی پرمیوم دانست. 

نسخه‌های صفرکیلومتر موجود از این محصول دی‌اس که پیش از این در چین تولید می‌شد، در کشور به‌عنوان محصول ۲۰۱۸ دارای قیمت یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

آخرین اخبار