اتوبوس آتروس گازسوز

«اتروس» که در ماه ‌های گذشته توانسته بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین کند، در ارزیابی کیفی سه‌ ستاره گرفته است

به گزارش «اخبار خودرو»، در دی‌ماه سال جاری نیز به رسم هر ماه شرکت بازرسی کیفی و استاندارد ایران اقدام به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری و تجاری کشور کرد. بنا بر گزارش منتشرشده ازسوی ISQI، نتایج ارزیابی کیفی در دی‌ماه نسبت‌به ماه پیش از آن تفاوت چندانی نداشت و این رویه‌ای است که تقریبا هر ماه شاهد آن هستیم. البته به‌جز ارزیابی یکی دو‌ماه گذشته که بهمن ‌دیزل موفق به افزایش سطح کیفی خودروهای تجاری خود شده بود و توانست نخستین خودرو سنگین پنج ستاره را در گزارش کیفی به ثبت برساند. در دی‌ماه اما مهم‌ترین اتفاق ورود یک اتوبوس‌ جدید به گزارش کیفی بوده است.

اتروس؛ اتوبوس‌ سه ‌ستاره ایران ‌خودرو دیزل

اتوبوس شهری Atros محصول شرکت ایران‌خودرو دیزل در دی‌ماه سال جاری برای نخستین‌بار وارد گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفی و استاندارد ایران شد. این محصول که در ماه‌های گذشته توانسته است بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین کند، در ارزیابی کیفی نیز سه ستاره را به خود اختصاص داده است.

گرچه در آذرماه سگمنت اتوبوس‌ها به‌دلیل نبود محصول در خودروسازان داخلی از گزارشی کیفی حذف شد، اما پیش از آن در برخی ماه‌ها، تنها شاهد حضور دو محصول شهری و بین‌شهری از عقاب ‌افشان در این گزارش ‌ها بودیم.

حالا به‌نظر می‌رسد اتوبوس تازه‌وارد ایران‌خودرو دیزل علاوه بر بازار، در گزارش کیفی نیز رقیبی برای سایر اتوبوس‌های داخلی خواهد بود. شاید این خودرو به‌واسطه برخورداری از سطح داخلی‌سازی مناسب نسبت‌ به دیگر محصولات این سگمنت، بتواند حضور دائمی و مستمری در بازار و به تبع آن ارزیابی‌های کیفی داشته باشد. 

بازگشت ون مسافری وانا؛ تنها تغییر در مسافری‌ های نیمه ‌سنگین

در سگمنت مسافری‌های نیمه‌سنگین اما برخلاف اتوبوس‌ها تغییر چندانی نسبت‌به ماه‌های گذشته ایجاد نشده است. تنها آن‌که ون مسافری وانا بعد از چند ماه غیبت دوباره وارد گزارش کیفی شد و توانست با چهارستاره کیفی به رقابت با دو محصول مینی‌بوس ایسوزو سحر بهمن‌دیزل و شیلر بهمن‌دیزل بپردازد. هر یک از این سه محصول موفق به دریافت چهار ستاره کیفی در رده خود شده‌اند.

رقابت در این سگمنت بین محصولات ایران‌خودرودیزل و بهمن‌دیزل شکل گرفته، اما با این‌حال همچنان صدرنشین این سگمنت، مینی‌بوس سحر بهمن‌دیزل است. مینی‌بوس آرین ایران‌خودرودیزل نیز با سه‌ ستاره کیفی در پایان این فهرست قرار گرفته است.

رقابت بهمن ‌دیزل و سایپا دیزل بر سر کامیونت ‌ها

باری‌های نیمه‌سنگین بهمن‌دیزل و سایپادیزل هم در گزارش کیفی مانند ماه قبل رقابت خود را ادامه دادند. بر این اساس حضور سه محصول بهمن‌دیزل، رقابت را با کامیونت الوند سایپادیزل تنگاتنگ کرده است. در این سگمنت کامیونت ایسوزو NMR85 به عنوان تنها تجاری پنج‌ستاره همچنان می‌درخشد.

در ادامه نیز دو محصول چهارستاره کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیونت شیلر این شرکت جایگاه دوم و سوم را در اختیار گرفتند. کامیونت الوند سایپادیزل هم با سه ستاره در انتهای این فهرست قرار گرفته است.

توقف کیفی پنج محصول سنگین 

در سگمنت باری‌های سنگین نیز مانند ماه گذشته شاهد حضور پنج محصول کامیون‌ ایسوزو NPR75M، کامیون بنز WH، کشنده FAW J6،  کشنده نیوفوتون Auman H4 و کشنده سیتراک هستیم. محصول ایسوزو بهمن‌دیزل با چهارستاره کیفی صدرنشین بخش کامیون‌هاست و این رتبه در بخش کشنده‌ها به محصول سیباموتور و ایران‌خودرو دیزل تعلق دارد که توانسته‌اند با چهار ستاره کیفی در رتبه‌ها اول و دوم این ارزیابی قرار گیرند. 

وانت‌؛ بی ‌کیفیت‌ ترین محصولات داخلی

در بخش وانت‌ها؛ وانت نیوپیکاپ فوتون دیزلی محصول ایران‌خودرو دیزل که همچنان در سطح قیمتی یک وانت‌ها یکه‌تازی می‌کند، مانند روال سابق موفق به کسب سه ستاره کیفی شده است.

در سطح قیمتی 2 هم شرایط مانند گذشته پیش رفته و تنها محصول ریچ زامیاد که در ماه گذشته 3 ستاره به دست آورده بود، از ارزیابی کیفی دی‌ماه حذف شده است.

در این بخش سایپا151 با سه ستاره صدرنشین وانت‌ها در سطح قیمتی 2 است و در ادامه نیز دو محصول بهمن‌موتور شامل وانت کارا 2000 تیپ3 تک‌کابین و دوکابین با سه ستاره قرار گرفته‌اند.

وانت‌ها را همچنان می‌توان به‌عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی ارزیابی کرد؛ خودروهایی که به لطف برترین‌ مدل‌ها تنها در ارزیابی موفق به کسب سه ستاره می‌شوند. این در حالی است که وانت آریسان ایران‌خودرو دیزل و نیسان تک‌سوز زامیاد تنها دو و یک ستاره از ارزیابی وضعیت کیفی خود کسب کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =