استلانتیس

تاوارس به اتحادیه‌های کاگری در ایتالیا اطمینان خاطر داده که گرچه مشکل اصلی بالا بودن هزینه مستقیم، هزینه‌های مربوط به نیروی کار نیست اما این هزینه‌ها بالاتر از هزینه‌های مشابه در کارخانه‌های PSA در فرانسه هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه خودرویی تازه تاسیس استلانتیس، به اتحادیه‌های کارگری در ایتالیا اعلام کرده که با آن‌ها همکاری می‌کند تا رقابت‌پذیری کارخانه‌های خودروسازی این گروه در ایتنالیا را بهبود ببخشد و هزینه‌های تولید را را که در حال حاضر در این کشور تا چهار برابر تولید مدل‌های مشابه در کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا است، کاهش دهد.

تاوارس که این هفته از با نماینده‌های کارگری دو کارخانه ایتالیایی گروه سابق فیات کرایسلر دیدار داشته، گفته که مشکل اصلی هزینه تولید بالا در این کشور به نیروی انسانی مربوط نمی‌شود بلکه مساله اینجاست که هزینه‌های تولید مدل‌های خاصی با میزان فروش پیش‌بینی شده آن‌ها همخوانی ندارد و همین مساله تولید را گران کرده است.

بالا بودن هزینه مستقیم تولید

اتحادیه‌های کارگری نگران این هستند که ادغام دو گروه PSA و فیات کرایسلر که ماه گذشته نهایی شده به تعدیل نیروی گسترده مخصوصا در ایتالیا منجر شود. تاوارس قول داده که در نتیجه این ادغام هیچ کارخانه‌ای در اروپا تعطیل نشود.

یکی از اعضای اتحادیه کارگری که در نشست اعضا با تاوارس حضور داشته به نشریه اتوموتیو نیوز اروپا گفته که تاوارس نمونه‌های متعددی از تفاوت هزینه تولید در ایتالیا با کارخانه‌های PSA در فرانسه را ارائه داده است.

تاوارس در گفته‌های به این اشاره کرده که هزینه مستفیم تولید هر دستگاه شاسی‌بلند لوکس مازراتی لوانته در کارخانه فیات کرایسلر واقع در شهر میرافیوری ۳ هزار و ۳۰۰ دلار است، در حالی‌که تولید هر دستگاه از سدان‌های لوکس گیبلی و کواتروپورته در کارخانه آفیسین جووانی آنی یلی در ناحیه گروگلیاسکو حدود ۶ هزار یورو هزینه بر می‌دارد. این در حالی است که به گفته تاوارس هزینه مستقیم برای تولید مدلی مشابه در فرانسه، مثلا خودروی DS۷ در کارخانه ماهاوس تنهای چیزی حدود هزار و ۴۰۰ یورو است.

 او گفته که مدل برقی جدید فیات ۵۰۰ که در بخش دیگری از کارخانه میرافیوری تولید می‌شود، چیزی حدود هزار و ۲۰۰ یورو هزینه مستقیم را شامل می‌شود در حالی‌که تولید مدل مشابه اوپل-کورسای الکتریکی که در ساراگوسای اسپانیا ساخته می‌شود تنها ۵۰۰ یورو هزینه مستقیم را دربرمی‌گیرد. 

هزینه مستقیم چیست

یکی از مقامات استلانتیس با تائید اعداد و ارقام فوق توضیح داده که هزینه مستقیم شامل هزینه نیروی کار، استهلاک تحقیق و توسعه، تامین ابزار و هزینه‌های ساختاری کارخانه و همچنین مصرف انرژی را شامل می‌شود.

به باور کارشناسان صنعت خودروسازی هزینه‌های مستقفیم تولید چیزی حدود ۲۰ درصد از هزینه کلی یک مدل پرفروش را که به تولید انبوه می‌رسد در برمی‌گیرد و برای مدل‌های لوکس‌تری که حجم تولید پایین‌تری دارد این هزینه‌ها تا ۳۵ درصد هزینه کل تولید را تشکیل می‌دهند. باقی هزینه‌های تولید به مواد اولیه مربوط می‌شود.

تاوارس به اتحادیه‌های کاگری در ایتالیا اطمینان خاطر داده که گرچه مشکل اصلی بالا بودن هزینه مستقیم، هزینه‌های مربوط به نیروی کار نیست اما این هزینه‌ها بالاتر از هزینه‌های مشابه در کارخانه‌های PSA در فرانسه هستند. به گفته یکی از منابع آگاه تاوارس به این اشاره کرده که هزینه‌های مستقیم بسیار بالا نگرانی‌ها را در باره آینده کارخانه گروگلیاسکو افزایش می‌دهد.

تعطیلی احتمالی کارخانه‌ فیات کرایسلر

 تاوارس در این نشست گفته: «احساس ما این است که با توجه به اختلاف شدیدی که میان کارخانه‌های فرانسه و حتا سایر کارخانه‌های مستقر در ایتالیا با گروگلیاسکو وجود دارد، به سختی بتوانیم در این کارخانه به رقابت‌پذیری کافی دست پیدا کنیم». 

فیات کرایسلر در سال ۲۰۰۹ کارخانه گروگلیاسکو را که پیش‌تر به کروتزریا برتونه تعلق داشت خریداری کرد و آن را به عنوان بخشی از مجتمع تولیدی خود بدل کرد که در ۵ کیلومتری میرافیوری قرار دارد. همین مساله می‌تواند تعطیل کردن این کارخانه و انتقال دادن نیروی کار آن را به میرافیوری راحت‌تر کند.

پیش از ادغام، فیات کرایسلر بسته به نیاز خود در تولید، نیروی کار را در این دو کارخانه جابه‌جا می‌کرد.

براساس آمار ارائه شده توسط اتحادیه کارگری در ایتالیا در کارخانه گروگلیاسکو هزار و ۱۴۹ و در کارخانه میرافیوری ۲ هزار و ۷۶۶ کارگر مشغول به کار هستند.

پیام اصلی تاوارس را به نیروی کار استلانتیس این است که سرمایه‌گذاری‌های آینده در کارخانه‌های سابق فیات کرایسلر در ایتالیا باید به قاعده باشد تا بتوان رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش داد. به باور کارشناسان صنعت خودروسازی هزینه استهلاک تحقیق و توسعه، تامین ابزار و مخارج ساختاری کارخانه‌ها در مجموع حدود ۱۵ درصد از کل هزینه تولید یک دستگاه از یک خودرو را به خود اختصاص می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =