کروز

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های قطعه‌سازی کشور که طی این سال‌ها بخش عمده نیاز خودروساز و بازار برطرف کرده، هولدینگ صنایع کروز بوده است. این گروه همواره بر داخلی‌سازی قطعات تاکید داشته و در ایام نمایشگاه نیز از 11محصول جدید و های‌تک داخلی‌سازی‌شده رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،همچنین به‌رغم فشارهای اقتصادی، رشد اشتغال در این مجموعه ادامه دارد صنعت قطعه‌ طی سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف سعی در افزایش عمق ساخت داخل خودروها داشته است. یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های قطعه‌سازی کشور که طی این سال‌ها بخش عمده نیاز خودروساز و بازار برطرف کرده، هولدینگ صنایع کروز بوده است. این گروه همواره بر داخلی‌سازی قطعات تاکید داشته و در ایام نمایشگاه نیز از 11محصول جدید و های‌تک داخلی‌سازی‌شده رونمایی کرد. این در شرایطی است که بسیاری از قطعه‌سازان ازجمله کروز با مشکلات بسیاری از تحریم‌های خارجی گرفته تا موانع داخلی مواجه بوده‌اند. بررسی عملکرد این شرکت و همچنین موانع و مشکلات موجود در قطعه‌سازی ازجمله محورهای نشست مدیران این قطعه‌ساز بزرگ بوده است.

جذب 4هزار نفر نیروی انسانی جدید طی سال آینده

بهروز حبیبی، عضو هیات‌مدیره کروز

شرکت کروز همواره بر داخلی‌سازی با کیفیت بالا، استفاده از توان داخلی و افزایش ایجاد اشتغال تاکید داشته است.

درحال‌حاضر 13هزار پرسنل در شرکت کروز داریم که طی سال آینده و با ساخت سالن‌های جدید 4هزار نفر دیگر نیز قرار است به استخدام این شرکت دربیایند.

کروز همواره سعی کرده است به‌روز باشد، همگام با شرکت‌های روز دنیا حرکت کند و دانش تولید را به دست آورد. ما از دانشمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و افرادی که دارای طرح و ایده هستند نیز استفاده می‌کنیم.

بر این اساس، نهضتی را سال گذشته آغاز کردیم و با برنامه‌ریزی عملیاتی برای توسعه ساخت داخل در کنار تامین‌کنندگان داخلی ایستادیم. بدین‌ترتیب، بیش از 3هزار قطعه داخلی شد که تعداد آن در حال افزایش است.

کروز همواره از کیفیت محصولات خود پاسداری کرده و هرگز به قیمت قربانی‌کردن کیفیت دست به داخلی‌سازی نزده است. هدف و رسالت ما این است که برند اول کشور باشیم و بتوانیم رفاه و آسایش را برای هموطنانمان به ارمغان بیاوریم.

بر این باور هستیم تنها راه خروج از وضعیت بحران اقتصادی امروز، کار و تولید است. اگر بخواهیم کشوری آباد داشته باشیم، باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی داشته باشیم.

در این شرایط، می‌توانیم از خروج ثروت‌های مادی و معنوی از کشور جلوگیری کنیم، چراکه خروج این سرمایه‌ها به کشور آسیب می‌زند.

درخصوص بحث ورود صنایع نظامی به قطعه‌سازی باید بگویم اگر صنایع نظامی دستاوردی داشته باشند، باید از آن استفاده شود. درحال‌حاضر بیش از 1200 قطعه‌ساز در سراسر کشور وجود دارد که می‌توانند از این دستاوردها استفاده کنند.

اما واقعیت این است مهندسی خودرو شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. پیشرفت در این حوزه نیازمند تحقیق‌وتوسعه بوده و این تحقیق‌وتوسعه به سرمایه‌ نیاز دارد. این در حالی است که قطعه‌سازان ما روزبه‌روز در حال فقیر شدن هستند.

زیان و بدهی بالای خودروسازان؛ چالش قطعه‌سازان

حمید صالحی، معاون برنامه‌ریزی کروز

هدف ما صرفا داخلی‌سازی نیست و بحث کیفیت و تکنولوژی روز را دنبال می‌کنیم. البته موانع بسیاری در این خصوص وجود دارد.

طی سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم با شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز برتر دنیا در ارتباط باشیم.

اما شرکت کروز برای به دست آوردن تکنولوژی هیچ وقت متوقف نشده و با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. بحث اساسی مشکلات نقدینگی است که به ما فشار بسیاری وارد می‌کند. به‌هرحال بحث تحقیق‌وتوسعه به سرمایه بالایی

نیاز دارد. زیرا تکنولوژی‌های روز نیاز به تامین مالی بالایی دارند اما زیان و بدهی بالای خودروسازان همه قطعه‌سازان را با چالش مواجه کرده است. هرچند این مورد نیز جلوی کار کروز را نگرفته است. در شرایط بد اقتصادی و نقدینگی‌ هم با استخدام متخصصان و نخبگان سعی در افزایش داخلی‌سازی و کیفیت قطعات تولیدی خود دارد.

دانش طراحی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار قطعات را در اختیار داریم

محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیق و نوآوری کروز

واقعیت این است صنایع نظامی، تکنولوژی خاص خود را دارند. خوشبختانه صنایع نظامی ایران بسیار پیشرفت کرده‌اند. اما یک‌سری تفاوت‌ها بین صنایع نظامی و صنعت خودرو وجود دارد. تفاوت عمده این است قطعاتی که در صنعت خودرو استفاده می‌شود نیاز به اطمینان بسیار بالایی دارد. در صنایع نظامی این روند کمتر موردنیاز است. در وهله دوم، بحث اقتصادی بودن قیمت قطعات مطرح است که شاید در صنایع نظامی تا این حد مطرح نباشد. قطعه‌سازان پس از سال‌ها تلاش و کار توانسته‌اند به دانش تولید دست پیدا کنند. بنابراین صنایع نظامی در صورت ورود به صنعت قطعات خودرو باید این مسیر طولانی را که قطعه‌سازان رفته‌اند، طی کند. توسعه ساخت داخلی که کروز برای 11محصول جدید انجام داده، در سطح قطعات خودرویی است؛ قطعات الکترونیکی را نمی‌سازیم و معمولا هیچ جای دنیا هم این نوع قطعات را خودشان نمی‌سازند.

ما نیز همچون دیگر قطعه‌سازان جهان، از قطعات نیمه‌هادی وارداتی برای تولید قطعات نهایی استفاده می‌کنیم اما دانش فنی طراحی و ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار قطعات را به‌طور کامل در اختیار داریم. طراحی و کار در این حوزه بسیار سخت است چراکه یک قطعه باید سال‌ها کار کند. مثلا کنترل کیسه هوای خودرو باید 20 سال کار کند و شرکت باید پاسخگوی تولید خود باشد. این استاندارد بالا دانش‌فنی بسیار بالایی می‌طلبد. در حوزه نرم‌افزار هم شرایط به همین شکل است. نرم‌افزار موجود در گوشی‌های تلفن همراه مدام به‌روزرسانی می‌شود، اما درخصوص نرم‌افزارهای خودرو این‌گونه نیست و باید نرم‌افزاری طراحی شود که از هر لحاظ بدون باگ و اشکال باشد. داخلی‌سازی 11محصولی که در روزهای گذشته رونمایی شد نیز قبلا انجام شده است، اما به‌تازگی به‌روزرسانی شده‌اند. مثلا قابلیت کنترل توربوشارژر را به ECU افزودیم. بیش از 10 سال است که ECU را داخلی‌سازی و مدام به‌روزآوری کرده‌ایم. درخصوص نرم‌افزارها باید بگویم صد درصد داخلی هستند.

کیفیت، خط قرمز کروز است

علی یوسفی، مدیر فروش شرکت کروز

در سال جاری افزایش قیمت نهاده‌های تولید باعث شد قیمت نهایی و تمام‌شده محصولات نیز افزایش پیدا کند. اما واقعیت این است ریشه برخی مشکلات به دستوری بودن قیمت خودروها بازمی‌گردد. خـــودروســـــازان محصولات خود را نسبت‌به قیمت تمام‌شده پایین‌تر به فروش می‌رسانند. این روند باعث شده است مطالبات قطعه‌سازان نیز با چالش مواجه شود و خودروسازان نیز روزبه‌روز با زیان بیشتری محصولات را به فروش برسانند. این مساله باعث می‌شود خودروسازان دیگر نتوانند تامین مالی را از بانک‌ها انجام دهند که موجب کاهش تدریجی میزان تولید یا حتی توقف تولید خواهد شد. مجموعه کروز جزو تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو در کشور است و حجم مطالبات این شرکت از دو خودروساز بزرگ کشور به بیش از 6هزار و 500 میلیارد تومان رسیده، 55درصد از این مقدار بدهکاری مربوط به ایران‌خودرو است. گرچه این حجم از مطالبات بر فعالیت ما فشار وارد می‌کند اما تاثیری بر کیفیت محصولات ما ندارد. کروز کیفیت را به هیچ عنوان فدای تامین قطعات نمی‌کند. مبنای کار ما کیفیت و انجام کار مهندسی برای کاهش قیمت تمام‌شده است. فعالیت مرکز تحقیق و نوآری شرکت کروز و انجام کارهای مهندسی باعث شده است کیفیت محصولات ما همواره در سطح بالایی باشد. بنابراین کیفیت، خط قرمز شرکت کروز است. در شرایط فعلی، تمام خودروسازان جهان با بحران تراشه‌های نیمه‌هادی مواجه هستند و کاهش تولید دارند اما می‌بینیم تیراژ تولید در ایران در حال افزایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =