کوییک‌ آر

در دو طرح فروش فوق‌العاده اخیر سایپا، عرضه کوییک‌پلاس با گیربکس اتوماتیک پس از چند ماه وقفه از سر گرفته شد. هرچند ظرفیت عرضه کوییک‌پلاس اتومات در طرح فروش هفته گذشته محدود به ۱۰۰دستگاه بود و با توجه به محدودیت‌های موجود انتظار نمی‌رود در طرح فروش هفته جاری نیز بیشتر باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دو طرح فروش فوق‌العاده اخیر سایپا، عرضه کوییک‌پلاس با گیربکس اتوماتیک پس از چند ماه وقفه از سر گرفته شد. هرچند ظرفیت عرضه کوییک‌پلاس اتومات در طرح فروش هفته گذشته محدود به ۱۰۰دستگاه بود و با توجه به محدودیت‌های موجود انتظار نمی‌رود در طرح فروش هفته جاری نیز بیشتر باشد، اما درهرحال این خودرو تنها خودرو اتوماتیک صفرکیلومتر زیر 300میلیون تومان در بازار خودرو ایران است که در کارخانه 274میلیون و 664هزار تومان و در بازار کمی بیشتر یعنی 285میلیون تومان قیمت دارد. البته کوییک‌پلاس اتومات پس از تشدید تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی سایپا از ایران به‌عنوان خودرو جایگزین برخی تعهدات قبلی سایپا مانند ساندرو و برلیانس به مشتریان پیشنهاد و عرضه شد.

نخستین خودرو تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
در سال 1397 و با فراگیر شدن گیربکس‌های CVT سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به‌عنوان اولین خودرو داخلی مجهز به این گیربکس روانه بازار کند. کوییک و نسخه صندوق‌دارش یعنی ساینا که به‌رغم همه انتقادات از موفق‌ترین فیس‌لیفت‌های صنعت خودرو ایران محسوب می‌شوند، در واقع نسخه‌های فیس‌لیفت تیبا2 و تیبا هستند. سایپا نسخه هاچ‌بک این فیس‌لیفت را به‌عنوان یک هاچ‌بک‌کراس به بازار کرده و برای شأنیت دادن به این حرکت، چرخ‌های این خودرو را بزرگ‌تر کرده، ارتفاع آن را ۴۰ میلی‌متر بیشتر گرفته، دور تا دور خودرو را زه‌کشی کرده، گلگیر را فلاپ انداخته و در نهایت روف‌رک (باربند) پایه کوتاهی به سقف آن افزوده؛ طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور کوییک به ترتیب برابر با ۴۰۰۵، ۱۶۷۸، ۱۴۹۲ و ۲۴۱۵ میلی‌متر، وزن آن برابر با ۱۱۰۵ کیلوگرم و حج صندوق آن 225.6 لیتر است. چرخ‌های این خودرو نیز از نوع ۱۴اینچی با سایز ۱۸۵/۶۵ و مجهز به رینگ آلومینیومی هستند. در بخش قوای محرکه کوییک‌پلاس با همان موتور ۴ سیلندر 1503 سی‌سی M15 روبه‌رو هستیم، اما با دو تفاوت مهم که یکی دریچه گاز برقی و دیگری استاندارد آلایندگی یورو۵ است. این پیشرانه که توانایی تولید حداکثر قدرت ۸۷ اسب‌بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور ۱۲۸نیوتون‌متر در دور ۴۰۰۰ rpm را دارد، با مصرف ترکیبی 7.67 لیتر از کم‌مصرف‌ترین موتورها در بازار خودرو ایران به‌شمار می‌رود، ظرفیت باک این خودرو نیز ۴۱ لیتر است. موتور M15 این بار با یک گیربکس CVT چهارسرعته ساخت شرکت پانچ بلژیک هماهنگ شده، فرمان برقی نیز از دیگر تمایزات کوییک‌پلاس اتومات محسوب می‌شود، همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو بنا بر اعلام سایپا معادل ۱۳.۶ ثانیه است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند. سیستم تعلیق جلو کوییک اتومات از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب آن Torsion Beam است.

تجهیزات و امکانات در یک نگاه
از تجهیزات و امکانات کوییک‌پلاس اتوماتیک می‌توان به سیستم استارت دکمه‌ای، ورود به خودرو بدون کلید PEPS ، مالتی‌مدیا با نمایشگر ۷اینچی، دوربین عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، سیستم تهویه‌مطبوع نیمه‌اتوماتیک، روف‌رک، دستگیره آسان بازشو، مه‌شکن جلو و عقب، نمایش دمای هوای بیرون، نمایشگر سیستم کنترل فشار تایر، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی، آینه‌جانبی برقی، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضدسرقت، کامپیوتر سفر، برف‌پاکن عقب، گرمکن شیشه عقب، ریموت‌کنترل و قفل مرکزی، قابلیت تاشوندگی و برخورداری از نگهدارنده صندلی کودک در صندلی‌های عقب، قابلیت تنظیم دستی شش‌حالته صندلی راننده و چهارحالته صندلی مسافر اشاره کرد.

طراحی بیرونی و کابین
در بخش طراحی ظاهری کوییک، هدف آن بوده که این خودرو طرح اسپرت‌تری نسبت به تیبا2 داشته باشد که این هدف به‌رغم شباهت فرم درها در نمای جانبی، در نمای جلو و عقب محقق شده، در نمای جلوی کوییک اصلی‌ترین مشخصه‌ای که جلب توجه می‌کند، سپر عضلانی و حجیمی است که محفظه ورودی هوای بزرگی را در دل خود جا داده است و می‌توان گفت؛ فرم کلی چراغ‌های جلو، جلوپنجره و مه‌شکن‌ها و چراغ روشنایی روز در بخش پایینی این سپر درمجموع قابل قبول است. در نمای عقب نیز که تداعی‌کننده ب‌ام‌و X1 است، چراغ‌های دو تکه عقب و حجم‌پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می‌دهد. همچنین نصب دیفیوزر نقره‌ای رنگ در قسمت زیرین سپر یکی از همان المان‌هایی است که سبب شده ظاهری اسپرت و کراس‌مانند برای کوییک شکل بگیرد. در داخل اتاق نیز اگر از نقاط ‌ضعف مشترک اغلب محصولات داخلی یعنی فقدان پلاستیک نرم و استفاده از پلاستیک خشک برای تمام اجزای تودری‌ها و داشبورد و نیز برخی نقایص مربوط به کیفیت مونتاژ بگذریم، افزودن رنگ دوم به تریم خودرو و فرمان دی‌تایپ آن، حال‌وهوای اسپرتی به کابین بخشیده است. فضای کابین مناسب یکی از ویژگی‌های مثبت این خودروست و به‌رغم ابعاد کلی نه‌چندان بزرگ، فضای پای کافی برای سرنشینان جلو و عقب مشاهده می‌شود.

پشت‌فرمان ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار
با قرارگیری پشت فرمان کوییک اتومات، نخستین نکته‌ای که توجه راننده را به خود جلب می‌کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت‌های فرمان برقی به شمار می‌رود. اما حجم صدای ورودی موتور و جعبه‌دنده به اتاق نسبت به نسخه‌های دارای گیربکس دستی در دور موتور بالا بیشتر است. گیربکس CVT شرکت پانچ هم در کل عملکرد به‌نسبت خوبی را از خود نشان می‌دهد، اما در صورت تردد خودرو با حداکثر سرنشین و بار، در سربالایی‌ها شاهد افت این عملکرد هستیم. همچنین از آن‌جا که کوییک مجهز به کنترل کشش الکترونیکی نیست و تنها از امتیاز فرمان برقی برخوردار است، باید دقت عمل بیشتری را در رانندگی با آن به خرج داد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    خاک بر سر ما که گاری با این کیفیت و ایمنی پایین شده گل سر سبد اتومات‌های ارزان قیمت!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =