شاهین سایپا

باتوجه به قابلیت‌ها، امکانات و آپشن‌های «شاهین» در میان تولیدات داخلی و افزایش نظارت‌های کیفی و ارتقای مستمر کیفیت قطعات و فرایندهای تولید و مونتاژ این محصول، در ارزیابی‌های آتی با کسب نمرات بهتر در آزمون‌ها، این جایگاه در محصولات تولید داخل حفظ خواهد شد و تا کسب پنجمین ستاره کیفیت ارتقا خواهد یافت

«شاهین»؛ محصول گروه خودروسازی سایپا در نخستین ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با چهارستاره کیفی وارد فهرست محصولات موردارزیابی این شرکت شد. بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، با تست‌های صورت‌گرفته در بخش‌های مختلف «سایپاشاهین» مانند فنربندی و تعلیق فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صداهای غیرعادی و نفوذ آب این خودرو توانست چهارستاره کیفی را کسب کند. کسب چهارستاره کیفی خودرو شاهین در حالی است که این محصول گروه سایپا برای نخستین‌بار مورد بررسی قرار گرفته و با کسب این چهارستاره وارد فهرست محصولات مورد ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است.

بهبود عملکردهای فنی در پیشرانه «شاهین»

نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M۱۵ در شاهین تیپG با کمک فناوری توربوشارژ تقویت شده است و کوئل‌های متفاوتی نسبت‌به نسخه‌های به‌کاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که درمجموع تنفس این موتور هشت‌سوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند. این موتور ۱۱۰اسبی، گشتاور ۱۷۸نیوتون‌متر را تولید می‌کند. در این‌جا باید در نظر داشت که کشش هر خودرو نه‌تنها در عدد اسب‌بخار بلکه در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. درحالی‌که بازه قدرت عمده سدان‌های فراتر از ۴.۴ متری داخلی به حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر می‌رسد، شاهین در فاز نخست تولید خود با حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متر و گیربکس پنج‌سرعته دستی و کابلی ۵F۱۸ قدم به میدان گذاشت که نویددهنده کشش قابل‌توجه این خودرو با پیشرانه توربو است.

یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع‌تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به‌واسطه سیستم توربو نصب‌شده روی پیشرانه ۱.۵ لیتری آن است. در خودروهای هم‌قیمت تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ وارد مدار می‌شود اما در جدیدترین به‌روزرسانی‌های پیشرانه شاهین، حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متر از دور موتور۲۵۰۰ در دسترس است و به این صورت در بازه گسترده‌تری نسبت‌به خودروهای رقیب می‌توان از حداکثر کشش در این خودرو بهره برد.

هرچند دسترسی به این میزان گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ نسبت به گذشته که در دور موتور ۱۸۰۰ قابل‌دسترس بود، سبب کندی نسبی در شتاب‌گیری اولیه شده است، اما درعین‌حال، دیرتر وارد شدن توربو در مدار سبب افزایش طول عمر پیشرانه و کاهش فشار روی آن می‌شود. ازسوی‌دیگر، شاهین با وزن خالص ۱۲۷۸ کیلوگرم نزدیک به ۹۰ کیلوگرم از سدان‌های قدیمی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک‌تر است و با طراحی آیرودینامیک خود، کشش و عملکرد فنی قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

ابعاد و امکانات سایپا «شاهین»

ابعاد شاهین به‌مراتب بزرگ‌تر از راناپلاس و فاصله محوری آن ۲۶۵۰ میلی‌متر است. از لحاظ مقایسه با «تارا» و «دناپلاس» که این روزها درصدر مقایسه با شاهین هستند، تارا با فاصله‌محوری ۲۶۵۲میلی‌متر و دناپلاس با فاصله‌محوری ۲۶۷۱‌میلی‌متر ازجمله سدان‌های کلاسC هستند که با اختلاف ۲ و ۲۱میلی‌متری در رقابت با سدان جدید سایپا قرار می گیرند. اما با توجه به این‌که شاهین از اصول پایه پلت‌فرم B تویوتا استفاده می‌کند و اصول طراحی به‌روزتری را دارد، با عرض ۲۰۵۰ میلی‌متر (از آینه تا آینه) عریض‌تر از رقبای نامبرده به چشم می‌آید.

در بحث طول باید گفت این سدان سایپا از تارا و دناپلاس کوتاه‌تر است و با ارتفاع ۱۴۹۰میلی‌متری، قد بلندتری نسبت به رقبای ایران‌خودرویی دارد. فضای کاربردی صندوق عقب سایپا شاهین ۴۲۰ لیتر اعلام شده، در بحث جرم خودرو نیز شاهین حدود۳ کیلوگرم از دناپلاس سنگین‌تر است و نسبت‌به تارا هم نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم جِرم بیشتری دارد. جِرم خالص سایپا شاهین دنده‌ای ۱۲۶۰ کیلوگرم اعلام شده است.

دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه‌ای، نمایشگر تعویض دنده، فرمان کمکی برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز ABS، EBD، BAS، رینگ آلومینیومی ۱۵اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم‌افزار، رهیاب ماهواره‌ای، کامپیوتر سفر، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه‌های تاشو برقی و... ازجمله امکانات و مشخصات فنی سایپا شاهین تیپ G دنده‌ای است.

از ایمنی بالا تا بالاترین سطح گارانتی

پیش از این، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست و بررسی ایمنی شاهین را منتشر کرد که در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده بود. سایپا شاهین هم مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته است اعتبارنامه‌های این استاندارد را به دست آورد. ویدیوهای منتشرشده نشان‌ می‌دهند ایمنی شاهین هنگام تصادف به نسبت رقبا، خوب و قابل‌قبول است و تا حدی اصول به‌روزتری را نسبت به سایر خودروهای ملی در بحث توزیع نیروی ضربه دارد. ازسوی‌دیگر، بررسی مدت‌زمان و نحوه پوشش گارانتی شاهین نشان می‌دهد این سدان ملی، ضمانت طولانی‌تری را برای بخش قوای محرکه نسبت‌به رقبای همکلاس خود در میان محصولات داخلی دارد. شاهین با وجود این‌که به‌عنوان یک خودرو مجهز به فناوری توربوشارژر شناخته می‌شود؛ دارای گارانتی ۶۰هزار کیلومتری است و نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد. این در حالی است که رقبای جدید شاهین دنده‌ای با گارانتی پایه وارد بازار شده‌اند و ضمانت فنی کمتری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.

هدف‌گذاری برای ستاره پنجم

باتوجه به قابلیت‌ها، امکانات و آپشن‌های خودرو شاهین در میان تولیدات داخلی و افزایش نظارت‌های کیفی شاهین و ارتقای کیفیت روزافزون قطعات و فرایندهای تولید و مونتاژ این محصول، بی‌تردید در ارزیابی‌های آتی با بهبود نمرات کیفی و کسب نمرات بهتر در آزمون‌ها، این جایگاه در محصولات تولید داخل حفظ خواهد شد و ارتقا خواهد یافت و درنهایت پنجمین ستاره کیفیت نیز ازآن شاهین خواهد شد. تولید محصولی در سطح شاهین با مجموعه‌ای از امکانات و آپشن‌های روز جهانی که در هیچ‌یک از خودروهای داخلی هم‌رده آن وجود ندارد، در شرایط دشوار تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی که تامین قطعات و مواداولیه موردنیاز تولید را با مشکلات و موانع بسیاری مواجه کرده، ازجمله موفقیت‌ها و دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =