مرسدس‌بنز

به‌نظر می‌رسد یکی از اهدافی که از تغییر نام گروه دایملر به‌مرسدس‌بنز دنبال می‌شد، رسیدن به‌ارزش برندی چون تسلا بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌نظر می‌رسد یکی از اهدافی که از تغییر نام گروه دایملر به‌مرسدس‌بنز دنبال می‌شد، رسیدن به‌ارزش برندی چون تسلا بوده است. اولا کالنیوس، مدیرعامل دایملر ثابت کرد که به‌دنبال افزایش ارزش‌گذاری برای این سازنده خودروهای لوکس است؛ زیرا صنعت‌خودرو به‌سمت خودروهای الکتریکی مملو از گجت‌های دیجیتال می‌آورد. پس از جدا شدن واحد کامیون‌سازی دایملر در ماه دسامبر از این کارخانه، این خودروساز در نخستین روز از فوریه نام خود را به‌مرسدس‌بنز تغییر خواهد داد تا نشان دهد یک واحد مستقل زیرک برای مقابله با تحول در صنعت به‌حساب می‌آید. مرسدس قصد دارد درسال جاری با هدف رقیب‌تراشی برای تسلا مدل‌های باتری‌دار را درتمام سگمنت‌های خود عرضه کند. این مدیرعامل بدون اشاره به‌ارزش‌گذاری با اهداف مشخص برای این شرکت که در 12 ماه گذشته حدود 40 درصد به‌ارزش نماد این شرکت افزوده و به‌ارزش فعلی 74 میلیارد یورو (82.4 میلیارددلار) رسیده است، گفت: «شانس ما برای چند برابر کردن ارزش سهام‌مان بالاست.» کالنیوس به‌ارزش‌گذاری‌های بالاتر مربوط به‌سایر سهام برندهای لوکس و فناوری‌محور اشاره کرد و گفت: «اگر بتوانیم جریان نقدینگی و چندبرابرسازی استفاده از فناوری‌های خود را افزایش دهیم، پتانسیل زیادی درافزایش ارزش سهام مرسدس‌بنز وجود دارد.» خودروسازان سنتی از جمله فولکس‌واگن با وجود اینکه شروع به‌تولید خودروهای برقی کرده‌اند، در تلاش هستند از وضعیت ارزش پایین سهامشان خارج شوند. فقدان اعتبار از سوی بازارهای سرمایه، خودروسازان را برای رقابت با رقبای جدیدی مانند اپل و تسلا با قدرت مالی برتر درمضیقه قرار داده است. تحلیلگران معتقدند یک خودروساز ممتاز که در بازار لوکس‌ها مبارزه می‌کند، بنا به‌تعریف فعلی تنها می‌تواند تا حد کوچک و محدودی رشد کند و امکان رشد برای شرکت نوظهور دیگری وجود ندارد.
رقابت با تسلا
تام نارایان، تحلیلگر خودرو اروپایی درموسسه RBC Capital Markets گفت: «سرمایه‌گذاران می‌توانند مرسدس‌بنز را همچون لوسیدموتورز یا تسلا ببینند و از آن انتظار یک استارت‌آپ برقی‌ساز را داشته باشند. اما لوسید و تسلا با صددرصد توان خود به‌سمت تولید محصولات برقی رفته‌اند. اما برای مرسدس‌بنز، باید تجارت فعلی درون‌سوزها را به‌انواع برقی تبدیل کنند.»
دانیل شوارتز، مدیر موسسه تحقیقاتی استیفل گفت: «ارزش‌گذاری‌ها درشرایط فعلی این دیدگاه را منعکس می‌کند که برندهای آلمانی درحالت تدافعی هستند و مجبور به‌محافظت از سهم خود در بازار هستند.» او گفت: «ارزش‌گذاری تسلا بر این فرض استوار است که تسلا سهم بازار را از تولیدکنندگان آلمانی که پتانسیل رشد درآمد قابل مقایسه‌ای ندارند، به‌چنگ خواهد آورد.»
کالنیوس درحال تغییر ساختار مرسدس برای تمرکز بر مدل‌های سطح بالا با پیشنهادات آپشن رانندگی خودران با هدف افزایش درآمد است؛ حتی درشرایطی که این شرکت میلیاردها دلار در فناوری جدید سرمایه‌گذاری می‌کند. بخش اصلی مرسدس‌بنز-دایملر در سه‌ماهه سوم سال 2021 به‌دلیل کمبود تراشه، مشکلات تولید گسترده‌ای را تحمل کرد. البته روند تحویل در سه‌ماه پایانی سال تا حدودی بهبود یافت؛ اما این خودروساز همچنان امتیاز فروش خودروهای لوکس را که نخستین‌بار در سال 2015 آن را به‌رقیب اصلی خود «ب‌ام‌و» واگذار کرد، کماکان از دست داده است.
این شرکت قرار است درآمد سالانه خود را در 24 فوریه گزارش دهد. تغییر اخیر باعث شد پس از گذشت یک قرن بخش خودروسازی و تجاری‌سازی دایملر از هم جدا شوند. این تغییر جدیدترین مورد در یک رشته تغییرات ساختاری برای خودروسازی محسوب می‌شود که حیات خود را به‌عنوان دایملر-بنز درسال 1926 آغاز و پیدا کرد. نام تجاری مرسدس که به‌نام دختر یک کارآفرین خودرو نامگذاری شده بود، به‌طور رسمی در سال 1902 به‌دایملر تغییر یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =