کد خبر: 239003
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
خودرو برقی AFX

آن‌طور که از شواهد صنعت‌خودرو حکایت می‌شود ما به‌پایان دوران موتورهای درون‌سوز بسیار نزدیک شده‌ایم و چیزی نمانده که این پیشرانه‌ها برای همیشه سر از موزه‌ها دربیاورند.

به گزارش «اخبار خودرو»، آن‌طور که از شواهد صنعت‌خودرو حکایت می‌شود ما به‌پایان دوران موتورهای درون‌سوز بسیار نزدیک شده‌ایم و چیزی نمانده که این پیشرانه‌ها برای همیشه سر از موزه‌ها دربیاورند. گذار بزرگ از موتورهای درون‌سوز به‌خودروهای برقی و پیل‌سوختی چندسالی است که آغاز شده و برخلاف پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان که تصور می‌کردند الکتریکی ‌شدن خودروها سال‌های زیادی زمان می‌برد، شواهد حاکی از تسلط قریب‌الوقوع موتورهای پاک بر نسخه‌های درون‌سوز در بازار خودرو است. درمقاله زیر عواملی که سبب اعتماد زیاد به‌خودروهای مجهز به‌باتری می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

چین و دولت‌های بزرگ
چین بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است و سال 2018 (پیش از بحران کرونا) 30 درصد از 86 میلیون‌دستگاه خودرو فروخته‌شده در سراسر جهان (معادل 25.8 میلیون‌دستگاه) درچین به‌فروش رسید و این رقم در بازار آمریکا و اتحادیه‌اروپا به‌ترتیب 20 درصد (معادل 17.2 میلیون‌دستگاه) و 18 درصد (معادل 15.6 میلیون‌دستگاه) بود. درنتیجه عجیب نیست که خودروسازان جهان قصد رسیدن به‌این بازار را داشته باشند. هرچند دولت چین قانونی را تصویب کرده که براساس آن هر خودروساز تا سال 2025 باید دست‌کم 25 درصد از کل تولیداتش الکتریکی باشد. درنتیجه تمام خودروسازان بزرگ، روی آوردن به‌خودروهای الکتریکی را یک الزام می‌دانند. از سوی دیگر استانداردهای سخت‌گیرانه مشابهی نیز توسط اتحادیه‌اروپا و همچنین دولت آمریکا به‌تصویب رسیده است که همگی خودروسازان را به‌زدودن دی‌اکسیدکربن از اگزوزهای خود و روی آوردن به‌خودروهای الکتریکی یا پیل‌سوختی تشویق می‌کنند. بیشتر خودروسازان جهان نیز ظرف دو سال گذشته موعد الکتریکی شدن کل خط‌تولید خود را جلو انداخته و بسیاری از آن‌ها اعلام کرده‌اند که تا سال 2030 صرفا مدل‌های الکتریکی را روانه ‌بازار خواهند کرد.

کاهش هزینه‌های باتری‌
اصلی‌ترین هزینه تولید یک خودرو الکتریکی به‌باتری آن مربوط می‌شود و درحال حاضر قیمت این نوع باتری‌ها نیز به‌میزان قابل ملاحظه‌ای درحال کاهش است. درسال 2010 قیمت باتری‌های لیتیوم-یون به‌ازای هر کیلووات-ساعت یک‌هزار دلار بود و تا سال 2017 این هزینه به 200 دلار به‌ازای هر کیلووات-ساعت کاهش یافت و درسال 2021 این قیمت به 132 دلار به‌ازای هر کیلووات-ساعت رسید. به‌این ترتیب تا ‌رسیدن به‌هزینه 100 دلار به‌ازای هر کیلووات-ساعت فاصله زیادی نمانده و به‌باور کارشناسان خودرو با این قیمت، شاهد برابری بهای خودروهای الکتریکی و احتراق‌داخلی درآینده نزدیک خواهیم بود.

گسترش ظرفیت باتری‌ها!
تراکم انرژی باتری‌های لیتیوم-یون سالانه با نرخ پنج تا هشت درصد درحال افزایش است. مرسدس EQC دارای گستره قابل پیمایش 500 کیلومتری است و تسلا رودستر هم با یک بار شارژ یک‌هزار کیلومتر را می‌پیماید. علاوه‌بر این سایر فناورها مانند باتری‌های حالت جامد دارای ویژگی‌هایی هستند که به‌باتری‌ها امکان شارژ سریع‌تر و حتی گستره قابل پیمایش بالاتر را می‌دهند.

عمر طولانی باتری‌ها
برخلاف آن‌چه بسیاری تصور می‌کنند، عملکرد باتری‌های موجود درخودروهای الکتریکی به‌مرور زمان کاهش پیدا نمی‌کند. تحقیقات انجام‌شده روی مدل‌های S و X تسلا نشان می‌دهد که باتری‌های مورد استفاده دراین خودروها پس از 270 هزار کیلومتر همچنان 91 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند. تحقیقات دیگر نیز این یافته را تایید می‌کند. براساس گزارش‌ها با هر 30 هزار کیلومتر یک‌درصد از ظرفیت باتری‌ها کاهش می‌یابد و این بدان معناست که هزینه اولیه نسبتا زیاد برای خرید این خودروها در بلندمدت به‌خاطر عمر زیاد آن‌ها جبران خواهد شد.

قابل اعتماد بودن خودروهای برقی
از دیگر فاکتورهای موثر در پذیرش خودروهای الکتریکی، اطمینان‌پذیری نسبتا بالای آن‌هاست. درخودروهایی که دارای موتورهای درون‌سوز هستند، رانشگرها شامل دوهزار قطعه جداشونده هستند؛ درحالی ‌که این تعداد در خودروهای الکتریکی تنها به 20 قطعه کاهش یافته است. طبق بررسی‌های انجام‌گرفته از 10 خرابی رایج در خودروهای درون‌سوز (از جمله تعویض سنسور اکسیژن، تعویض ترموستات، تعویض کوئل و...) تنها تعویض درمخزن سوخت است که بین خودروهای الکتریکی و درون‌سوز مشابه است و این جزو ارزان‌ترین‌ هزینه‌های تعمیر به‌شمار می‌رود.

سوخت‌گیری ارزان‌تر
سوخت‌گیری خودروهای الکتریکی به‌طور معمول بسیار ارزان‌تر از خودروهایی است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند (مگر آن‌که رانندگان درجایی زندگی ‌کنند که قیمت بنزین بسیار ارزان و قیمت برق بسیار بالا باشد). با توجه به‌این‌که طبق برآوردها قیمت نفت ظرف 12 ماه آینده تا 50 درصد افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =