ایران خودرو

روز جمعه هفته گذشته اعلام شد؛ در جریان سفر  وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به ارمنستان، قرارداد توزیع محصولات ایران‌خودرو به این کشور طی مراسمی با انتخاب یک نماینده به امضا رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز جمعه هفته گذشته اعلام شد؛ در جریان سفر وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به ارمنستان، قرارداد توزیع محصولات ایران‌خودرو به این کشور طی مراسمی با انتخاب یک نماینده به امضا رسیده است. در دیدارهایی که در این سفر میان مقامات ایرانی و طرف ارمنستانی انجام شد، تصمیماتی درخصوص راهبرد ایران‌خودرو برای ورود مجدد به بازار ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد. در ادامه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از مرکز تجاری ایران در ایروان و محل استقرار محصولات ایران‌خودرو در این مجموعه بازدید کرد و راهبرد و رویکردهای توسعه برند ایران‌خودرو در بازار ارمنستان را تعیین کرد. مهدی خطیبی همچنین، از محل ارائه خدمات پس از فروش پیشنهادی شریک تجاری، فضاهای مرتبط با سالن فروش، فضای اداری، فضای تعمیرگاهی و... بازدید کرد. در این مجموعه، علاوه‌بر عرضه محصولات سواری ایران‌خودرو، سایر محصولات و خدمات این گروه صنعتی ازجمله محصولات ایران‌خودرودیزل و خدمات ایساکو نیز ارائه خواهد شد که این مدل و رویه همکاری، برای سایر بازارهای صادراتی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نهایی‌شدن مدل مالی و فروش ظرف یک ماه
در جریان این سفر، با برگزاری نشست مشترک میان مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیرعامل بانک ملت ایروان، عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات و نماینده ایران‌خودرو در ارمنستان مقرر شد ظرف مدت یک‌ماه، برای نهایی‌شدن مدل مالی و فروش همکاری‌های لازم‌ صورت پذیرد. در جریان نشست‌ها و دیدارهای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با مقامات ارمنستانی، برنامه‌های دو سال آینده ازجمله همکاری با تاکسیرانی و پلیس ارمنستان نیز به نماینده ایران‌خودرو ابلاغ شد. همچنین با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مقرر شد؛ سازوکار ارائه خدمات پس از فروش و امداد جاده‌ای برای محصولات ایران‌خودرویی مسافران ایرانی در ایروان نهایی شود، به‌نحوی‌که هزینه خدمات به‌صورت ریالی با ایساکو تسویه شود.

پایلوت‌هایی برای بازارگشایی در آسیا و آفریقا
همان‌طور که ارمنستان می‌تواند برای ایران‌خودرو دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد، این خودروساز موقعیت خود را سنگال نیز به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به کشورهای غرب آفریقا تثبیت کرده است؛ سه ماه پیش از این، گروه صنعتی ایران‌خودرو از فعالیت مجدد سایت خود در سنگال (سنیران‌اتو) و تولید و عرضه خودرو به بازار این کشور خبر داد که با بهره‌گیری از فرصت تمدید کنوانسیون معافیت گمرکی از سوی دولت سنگال انجام شد. ایران‌خودرو بدین منظور، ساماندهی سایت‌های تولیدی تیس و داکار را برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی در سنگال در دستور کار قرار داده است. در مرحله نخست این پروژه، تولید سمند با کاربری تاکسی آغاز شده و سایر محصولات نیز در حال معرفی به بازار سنگال برای بررسی نیاز و سلائق مشتریان این کشور است. با فعال‌سازی سایت سنگال،‌ اهداف صادراتی ایران‌خودرو در منطقه آفریقا با سهولت بیش‌تری دنبال خواهد شد و برنامه‌ریزی برای صادرات سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به سنگال ازجمله محصولات تجاری سنگین و نیمه‌سنگین نیز درحال انجام است. تفاهم‌نامه خرید محصولات مسافری تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس از ایران‌خودرو نیز بین طرفین امضا شده است. همان‌طور که گفته شد، برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در سنگال، فراتر از فعالیت در این کشور بوده و قرار است این بازار آفریقایی پایلوتی برای حضور آبی‌پوشان صنعت خودرو ایران در دیگر کشورهای آفریقایی باشد. به‌عنوان‌مثال کشور گینه کوناکری، همسایه سنگال نیز به 5هزار دستگاه تاکسی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیاز دارد و مایل به راه‌اندازی خط مونتاژ خودرو است. گفتنی است با امضای تفاهم‌نامه میان طرف سنگالی و شرکت سنیران‌اتو، تضامین لازم برای دریافت منابع مالی تولید 2هزار دستگاه تاکسی در سنگال تامین شده است.

گام‌های حساب‌شده برای صادرات
در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شاهد حضور خودروسازان ایرانی با سرمایه‌گذاری‌های دولت ایران در برخی کشورها بودیم. این کشورها عمدتا بر اساس روابط حسنه‌ای که با دولت‌هایشان برقرار بود انتخاب می‌شدند و از این رو، بحث بازارسنجی و توجیه اقتصادی تحت‌شعاع ملاحظات سیاسی بود. بر این اساس، از همان زمان نیز ورود صنعت خودرو ایران به این بازارها با انتقادات کارشناسان همراه بود و درنهایت نیز با شکست روبه‌رو شد؛ از آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا یعنی از ونزوئلا گرفته تا سنگال و نیجریه و... . اما به‌هرحال از حضور خودروسازان ایرانی هرچند با هزینه‌های گزافی مانند سرمایه‌گذاری ۷۰میلیون دلاری در ونزوئلا و محموله‌های CKD که پولشان پرداخت نشد، یک دستاورد حاصل شده است؛ زمینه‌سازی برای حضور دوباره اما به‌صورت حساب‌شده. ازسوی‌دیگر، طلایه‌داری محصولاتی مانند «دناپلاس» و «تارا» با برخورداری از استانداردهای ۸۵گانه‌، مسیر کسب سهم از بازارهایی همچون ارمنستان را به عنوان دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هموار خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد ورود پویش داخلی‌سازی از فاز تعمیق ساخت داخل خودروهای پرتیراژ به فاز توسعه ساخت داخل خودروهای جدید، تا چه اندازه مهم و حیاتی است و می‌تواند بقای صنعت خودرو ایران را تضمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =