رنو داستر

نسل اول داستر که پا به‌بازار کشورمان گذاشته است، براساس پلت‌فرم B0 شکل گرفته که با طراحی ساده داچیا همراه بود. د

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی داچیا و رنو سال 2010 اس‌یووی کامپکت کراس‌اوور خود را با نام داستر به‌جهان معرفی کردند و تا به‌امروز دو نسل از این خودرو روی خط‌تولید کمپانی رنو و داچیا قرار گرفته است. داستر را باید یکی از کراس‌اوورهای محبوب بازار جهانی دانست که به‌دلیل استهلاک پایین و قیمت اقتصادی آن مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. تمام مدل‌های این اس‌یووی کامپکت کراس‌اوور درسال 2015 تا 2018 وارد بازار کشورمان شده است.

طراحی خارجی
نسل اول داستر که پا به‌بازار کشورمان گذاشته است، براساس پلت‌فرم B0 شکل گرفته که با طراحی ساده داچیا همراه بود. درحقیقت فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 2673، 4315، 1822 و 1670 میلی‌متری توانسته بود فضای مناسب و راحتی را در ابعاد جمع‌وجور در اختیار سرنشینان بگذارد. پروفیل خودرو با توجه به‌پوزه نسبتا بلند و حجم‌های برآمده و ماهیچه‌ای که روی گلگیرهای جلو و عقب توسط خطوط تیز به‌وجود آمده، در کنار سطوح و فرم‌های تخت، کاراکتر اسپرتی به‌این خودرو بخشیده است. هرچند که سایز رینگ‌های 16 اینچی، نقطه‌ضعف طراحی رنو محسوب می‌شود. داسترهای واردشده به‌کشور دارای دو نسخه PE و SE هستند و بسته به‌آپشن و امکاناتی که خودرو دارد، از رینگ‌های اسپرت آلومینیومی نیز برخوردارند. چهره داستر طراحی ساده‌ای دارد که با چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل ساده در جلو و جلوپنجره شش‌ضلعی با خط افقی کروم بزرگ که لوگوی رنو در میان آن خودنمایی می‌کند، ساده و کمی جذاب است. درنمای عقب نیز همچنان همان طراحی ساده به‌کار گرفته شده که با چراغ‌های عمودی و حجم خاص کنار چراغ‌های عقب ساده و قابل قبول است. استفاده از کاورهای پلاستیکی بدنه، عدم‌استفاده از LED در چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از سطوح تخت و طراحی ساده، به‌این منظور است که بر کارایی خودرو توجه بیشتری شده است.

کابین ساده و مینیمال
درزمان ورود به‌کابین رنو داستر، گویی در پشت فرمان رنو تندر90 قرار می‌گیرید. زیرا طراحی داشبورد ساده و دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع کروی‌شکل و استفاده از پلاستیک سخت از سادگی بیش از حد استاندارد حکایت می‌کند. درواقع طراحان کمپانی داچیا، داستر را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که باتوجه به‌سادگی‌اش، استهلاک و آزار کمتری برای مالکش داشته باشد. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) با سه‌بخش کروی‌شکل و غربیلک‌فرمان متفاوت و استفاده از رنگ روشن دربخش زیرین داشبورد، تنها مواردی هستند که داشبورد داستر را از سادگی و یکنواختی خارج می‌کنند. همچنین درکنسول میانی سیستم صوتی تعبیه شده که قابلیت نصب نمایشگر هفت‌اینچی لمسی را به‌مالک خود می‌دهد. از سوی دیگر درکنسول میانی سیستم تنظیم تهویه‌مطبوع نیز قرار گرفته که حالت دستی دارد. استفاده از قطعات پلاستیکی و طراحی از مد افتاده داشبورد، از جمله نکات منفی کابین این خودرو محسوب می‌شود. اما استفاده از متریال باکیفیت برای عایق‌کاری و درنتیجه سکوت و آرامش سرنشین در داخل کابین و استفاده از متریال باکیفیت مانند روکش صندلی و روی‌درها از جمله نکات مثبت این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت محسوب می‌شود. از مهم‌ترین امکانات رنو داستر 2017 می‌توان به‌ترمز ABS، چهار ایربگ، آینه‌های جانبی برقی، کنترل سیستم صوتی روی غربیلک‌فرمان، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، نمایشگر دیجیتالی برای مصرف سوخت و میزان سوخت و دمای موتور اشاره کرد.

مشخصات فنی
رنو داسترهای واردشده به‌کشور از یک موتور چهارسیلندر خطی 1998 سی‌سی تنفس‌طبیعی برخوردارند و این موتور دارای 16 سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ‌رو است تا با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری توانایی تولید 133 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 195 نیوتون‌متر گشتاور را در 3750 آرپی‌ام داشته باشد. این قدرت به‌واسطه گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به‌چهارچرخ منتقل می‌شود و موتور و گیربکس رنو داستر از کیفیت بالایی برخوردار است و با توجه به‌نگهداری صحیح از آن تا 150 هزار کیلومتر بی‌دردسر خواهد بود.

قیمت
این روزها رنو داستر مدل 2017 دو دیفرانسیل با حداکثر 50 هزار کیلومتر کارکرد 800 میلیون‌تومان ارزش دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان شیخعلیزاده IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    خودروی بسیار محکم اقتصادی وکم هزینه است یک چرخش می ارزه به شاسی بلندهای کره ایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =