کد خبر: 240443
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲

در هر خودرویی یکسری از امکانات و تجهیزات ابتدایی رفاهی وجود دارد که برای آسایش و راحتی سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده‌ اند. این تجهیزات شاید در نگاه اول خیلی به چشم نیایند ولی وجود آن ها لازم و ضروری است. برای اینکه اهمیت آن ها را بیشتر درک کنید، یک روز گرم تابستان را بدون کولر در خودرو فرض کنید که چقدر غیرقابل تحمل است. سیستم سرمایشی و گرمایشی یکی از بخش‌های مهم هر خودرویی می باشد. کولر خودرو اولین بار در حدود صد سال پیش اختراع شد و به خودروهای اضافه گردید.

کولر خودرو ابتدا ابعاد بزرگ داشت و فضای زیادی از خودرو را اشغال می کرد. با گذشت زمان کولر خودرو تغییر و تحول زیادی کرد و به شکل امروزی رسید. نحوه کارکرد کولر تقریبا در همه خودروها یکسان می باشد و شبیه هم است. منتهی در خودروهای لوکس و گران قیمت آپشن و تجهیزات اضافی به کولر اضافه می شود و همین امر باعث تفاوت آن می باشد. در ادامه یک سری نکات در این حوزه به شما خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

بخش های مختلف کولر خودرو

کولر هر خودرویی از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. آسیب دیدن هر کدام از این بخش ها باعث می شود تا عملکرد سیستم سرمایشی دچار مشکل شود و درست کار نکند. کولر خودرو شامل بخش هایی مثل: کمپرسور کولر، تبخیر کننده، کندانسور، خشک کننده، فن، شیر انبساط، شلنگ، سوییچ AC و کلید فشار سه وضعیتی می باشد. این بخش ها در کنار هم باعث می شوند تا هوای داخل کابین خودرو خنک شود.

کولر خودرو و هر آنچه که در مورد این قطعه باید بدانید

نکات مربوط به کولر خودرو

اگر زمانی که دکمه کولر می زنید و کولر خودرو روشن نمی شود و صداهای غیر طبیعی به گوش می رسد؛ یعنی سیستم کولر دچار مشکل شده است و اختلالی وجود دارد. همچنین پخش شدن بوی نامطبوع و کار نکردن کمپرسور از علائم دیگر خرابی کولر است که باید به آن ها توجه کرد. یکی نکات دیگری که درباره کولر خودرو وجود دارد بالا بردن مصرف سوخت است. کولر خودرو به دلیل اینکه در عملکرد موتور خودرو تاثیر دارد و مقداری از قدرت آن کم می کند باعث می شود تا مصرف سوخت بالا رود. این افزایش مصرف سوخت به این صورت است که در هر صد کیلومتر دو لیتر به مصرف سوخت کلی اضافه می شود. قطعا هر چقدر موتور خودرو قدرتمندتر باشد این مصرف کاهش می یابد.

برای اینکه عملکرد کولر خودرو در روزهای گرم تابستان بهبود پیدا کند بهتر است به چند نکته توجه کنید. هرگز زمانی که خودرو حرکت نکرده کولر را روشن نکنید. زمانی که خودرو شروع به حرکت می کند فعالیت کمپرسورها آغاز می شود. سعی کنید در ابتدا روشن کردن کولر خودرو آن را روی درجه کم قرار دهید. همواره سیستم کولر خودرو را بررسی کنید و از سالم بودن قطعات مختلف آن مطمئن شوید. در روزهایی که هوا خیلی گرم است حتما آب رادیاتور را چک کنید کم بودن آب رادیاتور باعث می شود تا سیستم سرمایشی خودرو به درستی کار نکند.

نگاهی به رادیاتور کولر خودرو

رادیاتور کولر خودرو، یکی از بخش های مهم کولر است که به آن کندانسور و یا چگالنده نیز می گویند. این بخش از کولر خودرو شامل قطعات مختلفی می باشد که هر کدام در خنک کردن هوای داخل کابین تاثیر گذار هستند. رادیاتور کولر خودرو، در واقع یک نوع مبدل می باشد که گاز با فشار بالا را به مایع تبدیل می کند و آن را از لوله های باریک عبور می دهد. رادیاتور کولر خودرو یا چگالنده، باعث چگالش گاز می شود و دمای سیال را کم می کند و مایع خنک کننده تولید می کند. این مایع به وسیله منافذ رادیاتور آزاد می شود. رادیاتور کولر در قسمت جلو پنجره قرار می گیرد و تقریبا جلوی رادیاتور آب خودرو است. این قطعه از جنس آلومینیوم می باشد و مقاومت بالایی دارد.

از آنجایی که رادیاتور کولر خودرو، همیشه در معرض آلودگی قرار دارد دچار آسیب می شود. اگر کولر خودرو به درستی کار نمی کند و باد گرم می زند ممکن است که گرد و غبار و یا کثیفی در رایاتور کولر وجود داشته باشد. همچنین اگر فن خنک کننده دچار مشکل شود و درست نچرخد موجب گرم شدن رادیاتور کولر می شود. رادیاتور کولر خودرو، جزو بخش های حساس و پر اهمیت سیستم سرمایشی می باشد برای اینکه از آسیب دیدگی و خرابی آن جلوگیری کنید بهتر است به صورت دوره ای آن را چک کنید و آن را تمیز کنید.

علائم خرابی رادیاتور کولر خودرو

علائم زیادی وجود دارد که نشان می دهد که رادیاتور دچار خرابی شده است. زمانی که کولر خودرو را روشن می کنید و از دریچه ها باد گرم می آید نشان می دهد که رادیاتور کولر دچار مشکل شده است. اگر در هنگامی که کولر خودرو را روشن است بوی نامطبوعی مثل سوختگی احساس می کنید یعنی رادیاتور آسیب دیده و دمای آن بیش از اندازه بالا رفته است. همچنین اگر در زیر خودرو مایعی نشت کرده یکی از علائم اصلی خرابی رادیاتور کولر است. علاوه بر این ها روشن شدن چراغ هشدار که داخل کابین وجود دارد می تواند یکی دیگر از علائم خرابی رادیاتور کولر است.

همانطور که گفته شد رادیاتور کولر نقش حیاتی در سیستم سرمایشی خودرو دارد و هرگونه آسیب دیدگی آن باعث می شود تا سیستم تهویه به درستی کار نکند. با دیدن هر کدام از علائم بهتر است به یک تعمیرگاه کولر خودرو مراجعه کنید. با شروع فصل گرما حتما کولر خودرو را سرویس کنید و تمام قطعات آن را بررسی کنید اگر قطعه ای دچار آسیب شده آن را تعویض کنید. سعی کنید قطعات با کیفیت و اصل خریداری کنید.

کمپرسور کولر خودرو چیست

یکی از بخش های اصلی سیستم کولر خودرو، کمپرسور کولر است. وظیفه اصلی کمپرسور کولر، فشرده کردن گاز کننده می باشد و برای این کار از تسمه تایم نیرو می گیرد. کمپرسور کولر، گاز خنک کننده را به داخل رادیاتور کولر و بعد به کپسول خشک کننده وارد می کند. معمولا کمپرسور کولر با قدرت موتور خودرو متناسب است و با توجه به موتور، کمپرسور کولر را انتخاب می کند.

عوامل متعددی باعث می شود تا کمپرسور کولر به درستی کار نکند. اگر به مدت زیاد از کمپرسور کولر استفاده نشود دچار خرابی می گردد. بهتر است برای جلوگیری از خرابی در هر ماه ده دقیقه کولر خودرو را روشن کنید. خراب بودن باتری خودرو در عملکرد کمپرسور کولر تاثیر گذار است. اگر باتری خودرو فرسوده باشد تاثیر منفی روی کمپرسور کولر دارد.

به گوش رسیدن هر گونه صدایی از کمپرسور یک نشانه است. اگر اتصالات آن شل شده باشند زمانی که کولر خودرو روشن می شود باعث تولید صدا می شود. همچنین اگر کمپرسور کولر، دچار نشتی باشد باعث ایجاد صدا می شود. کمپرسور کولر از قطعات مختلفی مثل: شیر فلکه، کلاچ، سیم پیچ و پولی کمپرسور تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

کولر خودرو و هر آنچه که در مورد این قطعه باید بدانید

دلایل خرابی کمپرسور کولر خودرو

خرابی کمپرسور کولر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. آسیب دیدن قطعات و درست کار نکردن آن ها باعث اختلال در عملکرد کمپرسور کولر می شوند. یکی از بخش های مهم کمپرسور کولر، ترموستات است. خراب شدن ترموستات باعث قطع و وصل شدن کمپرسور می شود. همچنین اگر باتری و یا سیستم برق خودرو دچار مشکل باشد کمپرسور کولر آسیب می بیند. علاوه بر این، اگر بی کلاچ و پولی که جزو بخش های حساس کمپرسور کولر هستند فاصله وجود داشته باشد کمپرسور کولر به درستی کار نمی کند.

عوامل تاثیر گذار در بهبود عملکرد کمپرسور کولر خودرو

هیچگاه زمانی که خودرو ایستاده و یا تازه شروع به حرکت کرده کولر خودرو را روشن نکنید این کار به کمپرسور کولر آسیب می زند. حتما زمانی که گاز کولر را شارژ می کنید از همان گاز قبلی استفاده کنید که با خودروی شما متناسب است. قبل از خاموش کردن خودرو، کولر را غیرفعال کنید و قبل از استارت زدن مطمئن شوید که کولر خاموش است. بهتر است در روزهای گرم تابستان خودرو را در زیر نور شدید آفتاب پارک کنید.

هنگامی که کولر را روشن کردید با سرعت بالا رانندگی نکنید این کار باعث می شود فشار زیادی به موتور وارد شود. همچنین در مسیرهای ناهموار مثل سربالایی بهتر است کولر خودرو را خاموش کنید تا فشار کمتری به موتور وارد شود. برای اینکه کولر عملکرد بهتری داشته باشد زمانی که روشن است شیشه ها را بالا بدهید. این کار باعث می شود تا هوای داخل کابین خنک بماند و در مصرف سوخت و قطعات خودرو نیز تاثیر گذار است. عوض کردن آب رادیاتور و کم نشدن آن در سالم ماندن کولر خودرو موثر است.

کولر خودرو برای کار کردن نیازمند گاز خنک کننده می باشد. این گاز بعد از مدتی باید شارژ شود. معمولا بعد از دو سال باید گاز خنک کننده شارژ شود. اگر گاز شارژ نشود بعد از مدتی دیگر خاصیت خنک کنندگی ندارد و کولر هوای گرم تولید می کند. در هنگام شارژ گاز خنک کننده باید دقت کنید تا همان گاز قبلی شارژ شود. استفاده کردن از دو گاز خنک کننده مختلف در عملکرد سیستم خنک کننده تاثیر گذار است و عملکرد آن را ضعیف می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =