بورس کالا

به‌سبب استقبال گرم متقاضیان و برطرف شدن مشکلاتی در بحث قیمت‌گذاری خودرو، بعد از فروش آن در بورس کالا، قرار بر این شد مرحله دوم با ورود خودروهای پرطرفدار بهمن‌موتور در تاریخ ۱۸ خردادماه برگزار شود. اما تصمیم ناگهانی و عجیب وزارت صمت سبب لغو عرضه خودرو در بورس کالا شد.

بهمن‌موتور پس از رضایت از فروش وانت‌های کارا در بورس کالا تصمیم گرفت درمرحله دوم، خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی را در این بستر مشترک عرضه کند؛ با این حال درست چندساعت پیش از آغاز حراج، نامه‌ای از سوی مدیر بازرسی بورس کالا منتشر شد و به‌بهانه ابهامات حقوقی خطاب به‌کارگزاری‌ها، فرآیند عرضه را متوقف اعلام کرد.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، قرار بر این بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خردادماه درتالار حراج بازعرضه شود که براساس جزئیات، برای عرضه ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی هفت‌نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی پنج‌نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی برنامه‌ریزی شده بود.

قیمت پایه فیدلیتی هفت‌نفره ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و فیدلیتی پنج‌نفره ۷۸۹ میلیون‌تومان درنظر گرفته شده است و بهمن‌موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد. اما پرونده عرضه خودرو در بورس کالا از جمله موضوعاتی است که درهفته‌های اخیر با فراز و نشیب زیادی همراه بوده و با وجود این‌که اردیبهشت‌ماه شاهد آغاز سازوکار عرضه خودرو دربورس کالا بودیم، روز سه‌شنبه هفته گذشته معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در نامه‌ای عرضه خودرو دربورس کالا را به‌حالت تعلیق درآورد.

منوچهر منطقی، معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درنامه‌ای به‌بورس کالا و با استناد به‌مصوبه شصت‌وسومین نشست شورای هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا را منتفی دانست و این مقام مسئول که درزمان دولت محمود احمدی‌نژاد مدیرعامل ایران‌خودرو بود، درحال حاضر یکی از معاونان سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم است. اما موافقان این طرح می‌گویند تنها درحالتی می‌توان انتظار کاهش التهاب دربازار خودرو را داشت که این محصول به‌شکل مداوم دربورس کالا عرضه شود.

این درحالی است که از یادداشت‌ها و مصاحبه‌های برخی موافقان عرضه خودرو دربورس کالا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که اگر خودرو به‌صورت مداوم دربورس کالا عرضه نشود، نمی‌توان انتظار داشت که این اقدام جدید دولت بتواند تاثیری روی بازار خودرو کشورمان داشته باشد و سبب کاهش التهاب آن شود. مخالفان تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا معتقدند درصورت تداوم اجرایی شدن این قانون، خودرو با قیمت واقعی به‌دست مردم نخواهد رسید و از سوی دیگر سود نجومی عاید دلالان می‌شود و درواقع می‌توان گفت این شیوه، سیگنال مثبتی برای دلالان و صاحبان نمایشگاه‌های معاملات خودرو خواهد بود.

استدلال حامیان عرضه خودرو دربورس کالا نیز مخالفت دلال‌ها و سوداگران بازار سیمان و مصالح ساختمانی با روش عرضه سیمان دربورس کالاست که به‌نوعی تلاش می‌کردند جلوی عرضه آن را بگیرند. اما اکنون معاملات سیمان شفاف و مشخص است و به‌نوعی با قیمت واقعی معامله می‌شود.

اما برخی مدافعان تصمیم اخیر وزارت صمت مدعی هستند دلیل تعلیق عرضه خودرو دربورس کالا، ایجاد گپ قیمتی بین بهای این محصول دربازار و بورس کالا و درنتیجه خلق نوع دیگری از رانت اقتصادی است. اما نکته مهم دراین‌باره این‌که دو مدل خودرویی که قرار بود روز چهارشنبه عرضه شود، مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده نبودند و قرار بود این خودروها به‌صورت مستقیم به‌فروش برسند و با این تعلیق به‌نوعی جلو عرضه تمام خودروها گرفته شد تا درعوضِ کمک به‌بهبود شیوه قیمت‌گذاری خودرو در کشور، صورت‌مساله به‌طورکامل پاک شود!

چه کسی جلوی قیمت‌ گذاری خودرو در بورس را گرفت؟

چه کسی جلوی قیمت‌ گذاری خودرو در بورس را گرفت؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =