خودروسازی روسیه

«لادا» به دلیل عدم توانایی در تامین قطعات ناشی از تحریم، ترمز ضدقفل و کیسه‌های ایمنی هوا را از محصولات خود حذف کرد

با حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور وضع شد که یکی از سنگین‌ترین‌شان صنعت خودرو این کشور را شامل می‌شد. تحریم‌های صنعت خودرو روسیه مشابه تحریم مستقیمی بود که شامل صنعت خودرو ایران شد. تحریم‌ها باعث شده است، واردات قطعات به این کشور عملا غیرممکن شود. این موضوع باعث شده است هم تولید خودرو در این کشور دچار چالش شود، و هم دارندگان خودرو در تأمین قطعات خود مشکل داشته باشند. تحریم ها باعث شده‌اند که مونتاژ خودروهایی مانند آئودی، اشکودا، فولکس‌واگن، ولوو، ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، جنرال‌موتورز، کادیلاک و شورلت، پژو، سیتروئن، رنو و اوپل در روسیه متوقف شود. ژاپنی‌ها نیز این کشور را ترک کرده‌اند و دیگر از عرضه تویوتا، سوزوکی، هوندا و مزدا خبری نیست. در این میان، تنها چینی ها همچنان در روسیه مانده‌اند. جالب این‌جاست که کمپانی رنو هم به‌رغم سهم ۶۸ درصدی از خودروسازی AvtoVAZ روسیه که محصولات اصلی و استراتژیک بازار روسیه نظیر لادا را تولید می‌کرد، دست روس‌ها را در پوست گردو گذاشت و رفت.

معرفی نسخه‌های لوآپشن از خودروهای روسی

تأمین قطعات برای کمپانی لادا در این روزها به اندازه‌ای غیرممکن شده است که نسخه جدیدی از لادا گرانتا را تحت عنوان کلاسیک معرفی کرده‌اند. این نسخه لوآپشن که با قطعات داخلی روسیه تولید می‌شود و بدنه مستحکمی هم ندارد، معادل ۱۳هزار دلار در این کشور قیمت دارد. نام کلاسیک برای لادا گرانتا به ظاهر آن اشاره ندارد، بلکه عقب‌گرد محصولات روسیه را نشان می‌دهد. در این خودرو خبری از ترمزهای ABS، ایربگ سرنشین و حتی سیستم تهویه نیست. یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری چهارسیلندر ۹۰ اسب بخاری را در گرانتای کلاسیک داریم که حتا استانداردهای روز اروپا را پاس نمی کند و استانداردهای آلایندگی این پیشرانه مختص به سال ۱۹۹۶ است. خودروهای روسی در این شرایط، هم از نظر امکانات و هم از نظر استانداردهای آلایندگی، عقب‌گردی ۲۰ساله را تجربه می‌کنند. لادا قصد دارد برای دیگر محصولاتش هم نسخه‌هایی غیراستاندارد را به همین منوال تولید کند. وضعیت برای کسانی که مالک خودروهای روسی هستند هم بسیار سخت شده است، چراکه حالا تأمین قطعات با چالش تحریم‌ها روبه‌روست. با این شرایط، هزینه تعمیر و زمان تأمین قطعه بسیار بالا رفته و مالکان خودروها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

آمادگی قطعه‌سازان ایرانی برای کمک به خودروسازان روسی

کارشناسان صنعت خودرو ایران معتقد بودند در صورت به سرانجام رسیدن جوینت‌ونچر «رنو-ایدرو» و تاسیس کارخانه مستقل رنو در ایران، این کمپانی فرانسوی به حضور در ایران پایبند می‌ماند و با بازگشت تحریم‌ها ایران را ترک نمی‌کرد. اما رنو در حالی روسیه را هم ترک کرده است که کارخانه مستقلی تاسیس کرده بود و محصولات این خودروساز فرانسوی به‌طور گسترده در روسیه تولید و عرضه می‌شد. بر همین اساس، در همکاری خودرویی ایران‌ و روسیه که این روزها صحبت از آن بسیار است، قرار است عجالتا صنعت خودرو ایران و به‌ویژه قطعه‌سازان ایرانی که تجربه مقابله با تحریم‌ها را دارند، به کمک روسیه بروند و متقابلا همکاری با روسیه برای تولید نسخه ایرانی خودرو ال90 نیز از سوی وزیر صمت محتمل دانسته شده است.

خودروسازان ایرانی و تحریم‌ها

شکی نیست که تحریم‌ها صنعت خودرو ایران را نیز به‌شدت در ابعاد کمی و کیفی تحت تاثیر قرار دادند. اما درعین‌حال، درصد داخلی‌سازی خودرو در ایران پس از تحریم بسیار بالا رفت و خودروهایی مانند شاهین و تارا در شرایط تحریم معرفی و عرضه شدند. از سوی دیگر، از استانداردهای خودرویی ابلاغ‌شده در شرایط تحریم عدول نشد و جز 9 استانداردی که ابلاغشان به تعویق افتاد و عمدتا نیز به بحث ایمنی ارتباطی ندارند، استانداردهای اجباری کماکان مانند قبل شرط شماره‌گذاری خودرو بود. حرکت رو به جلو در صنعت خودرو ایران، نه‌تنها در شرکت‌های اصلی خودروسازی بلکه در شرکت‌های تابعه آن‌ها مانند مرکز تحقیقات و نوآوری، قالب‌سازی‌ها، پرس‌کاری‌ها و... مشهود بود. به‌عنوان مثال؛ سایپاپرس در اوج تحریم ها توانست تمامی مراحل نصب، اورهال و راه‌اندازی یک خط پرسکاری بزرگ را بدون کمک خارجی‌ها و با اتکا به توانمندی متخصصان جوان خود به سرانجام برساند و با برنامه‌نویسی و اقدامات اتوماسیون آن را رباتیک کند.

سوتیتر: شکی نیست که تحریم‌ها صنعت خودرو ایران را نیز به‌شدت در ابعاد کمی و کیفی تحت تاثیر قرار دادند. اما درعین‌حال، درصد داخلی‌سازی خودرو در ایران پس از تحریم بسیار بالا رفت و خودروهایی مانند شاهین و تارا در شرایط تحریم معرفی و عرضه شدند. از سوی دیگر، از استانداردهای خودرویی ابلاغ‌شده در شرایط تحریم عدول نشد

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    ههههههههههه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =