خودروهای پاک

۳۵ دانشجوی دانشگاه آیندهوون هلند، خودرویی برقی به‌نام «زِم» (ZEM) طراحی کرده‌اند؛ خودرویی نقره‌ای، براق و اسپرت که با سایر مدل‌های اسپرت یا خودروهای دیگر متفاوت است.

به گزارش «اخبار خودرو»،۳۵ دانشجوی دانشگاه آیندهوون هلند، خودرویی برقی به‌نام «زِم» (ZEM) طراحی کرده‌اند؛ خودرویی نقره‌ای، براق و اسپرت که با سایر مدل‌های اسپرت یا خودروهای دیگر متفاوت است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، نمونه اولیه این خودرو، هنگام رانندگی کربن را از هوا جذب می‌کند و سبب تمیز شدن هوا می‌شود. زِم با استفاده از دستگاهی که در قسمت زیرین آن تعبیه شده است، کربن هوا را جذب می‌کند. این وسیله نقلیه با باتری برقی که توسط انرژی خورشیدی شارژ می‌شود، کار کرده و دی‌اکسیدکربن بیشتری نسبت‌به مقداری که خود تولید می‌کند جذب و ذخیره می‌کند. بخش‌های زیادی از این خودرو برای صرفه‌جویی در مواد اولیه با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده‌اند. در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، همه قطعات پلاستیکی این خودرو از مواد بازیافتی هستند. ساخت این خودرو به گونه‌ای است که پس از پایان عمر مفید آن می‌توان بخش‌های مختلف آن را بازیافت و دوباره از آن استفاده کرد. داخل خودرو نیز از جنس چرم گیاهی بوده که با استفاده از آناناس تولید شده است. در آینده، دانشجویان امیدوارند فناوری جذب کربن ابداع‌شده توسط آن‌ها بتواند در وسایل نقلیه موجود استفاده شود و این فناوری به‌عنوان یک فناوری کربن‌خوار به مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی‌از یک میلیارد خودرو درحال تردد در جاده‌های جهان کمک کند. هدف این تیم، «جابه‌جایی با انتشار صفر» است و نام این خودرو نیز از مخفف انگلیسی آن گرفته شده، با ترکیب فناوری‌های متعدد چون باتری‌های لیتیوم-یونی از شرکت هلندی کلینترون و پنل‌های خورشیدی از واتلب که تا ۱۵درصد شارژ خودرو را تامین می‌کنند؛ گروه دانشجویان درحال تجزیه و تحلیل چرخه عمر محاسبه کربن، انتشار گازهای گلخانه‌ای برای ساخت، استفاده و بازیافت اجزای خودرو هستند. زم دو فیلتر در زیر دارد که در کنار هر یک از چرخ‌های جلو قرار می‌گیرند. هنگام رانندگی، هوا از فیلتر عبور می‌کند و دی‌اکسیدکربن به دانه خاصی در داخل فیلتر می‌چسبد. فیلتر باید هر ۲۰۰مایل خالی شود، بنابراین دانشجویان یک ایستگاه شارژ خودرو برقی سفارشی را طراحی کردند که می‌تواند دی‌اکسیدکربن را از آن خارج کند که البته می‌توان از آن در تولید سوخت‌های دیگر مانند هیدروژن پاک استفاده یا در تشکیلات زمین‌شناسی ذخیره کرد تا دی اکسید کربن از جو خارج بماند. درحالی‌که این دستگاه کمک می‌کند بخشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط زم جبران شود، اما هنوز در مقیاس کوچک است. درحال‌حاضر، فیلترها تنها ۲کیلوگرم (۴۱/ ۴ پوند) دی‌اکسید کربن را در هر ۲۰هزار مایل جذب می‌کنند، که کمتر از یک‌دهم دی‌اکسیدکربنی است که یک درخت به‌طور متوسط سالانه جذب می‌کند و البته ۰۴/۰درصد از انتشار سالانه دی‌اکسیدکربن یک خودرو معمولی است. دانشجویان در حال حاضر به دنبال ثبت این اختراع هستند.
درحالی‌که فناوری جذب کربن برای حذف دی‌اکسیدکربن از جو حیاتی بوده، اما روند توسعه آن کند است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ۴۴میلیون تن دی‌اکسیدکربن در ۲۰۲۰ جذب شده که تنها ۱۳درصد از هدف موردنظر است. اما درحال‌حاضر علاقه فزاینده‌ای به این حوزه شکل گرفته است. کارآفرینانی مانند ایلان ماسک سرمایه‌گذاری هنگفتی در راستای تخصیص جوایز برای نوآوری در حوزه جذب کربن کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸، جذب و ذخیره‌سازی کربن به یک صنعت ۷‌میلیارددلاری تبدیل شود. تحول خودروهای برقی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق لوله‌های اگزوز شده است، اما گازهایی که در طول تولید خودروها ایجاد می‌شوند هنوز یک مشکل روبه‌رشد هستند. طبق گزارش شورای بین‌المللی غیرانتفاعی حمل‌ونقل پاک، در سال ۲۰۲۱ تولید یک خودرو الکتریکی متوسط در اروپا دو تن بیشتر از یک خودرو معمولی دی‌اکسید کربن تولید می‌کرد. ون وایجر، مدیر تیم‌های خلاقیت در دانشگاه آیندهوون، جابه‌جایی با انتشار صفر را به عنوان «تفکری متهورانه و روشنگر» توصیف می‌کند و معتقد است ایده‌های جسورانه اغلب منجر به پیشرفت‌های درخشان می‌شوند.
به‌گفته او، اگر فناوری جذب کربن این تیم مقیاس‌پذیر باشد، نه‌تنها می‌توان آن را روی خودروها نصب کرد، بلکه می‌تواند به عنوان یک فناوری مستقل و ثابت نیز استفاده شود. چالش‌های بزرگی برای آینده محیط‌زیست وجود دارند، بنابراین ZEM به عنوان یک محصول فوق‌العاده خواهد بود و می‌تواند به حل این مشکل بزرگ کمک کند. این تیم، ساخت ZEM را در ماه می امسال به پایان رساند و تور خود را در سراسر ایالات متحده در ماه آگوست آغاز کرد. دی‌اکسیدکربن یک گاز گلخانه‌ای است که تصور می‌شود یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییرات آب‌وهوایی باشد.
اگرچه این گاز از نظر فنی غیرسمی است، اما حجم بیش‌از حد آن به اسیدی شدن هوا منتج می‌شود. به لطف پیشرفت‌های فناوری‌ها و سیاست‌های طراحی‌شده برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای CO۲ و سایر آلاینده‌های خودرو در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. البته ایالات‌متحده دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای است که حدود یک‌سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل حمل‌ونقل است.
نیکی اوکلز، مدیر روابط خارجی تیم نوآوری دانشگاه آیندهوون، در این‌باره می‌گوید به همین دلیل تیم مستقر در هلند به جای اروپا، آمریکا را انتخاب کرده است. احتمالا تیم‌های دانشجویی در آینده به تکامل این سازه ادامه می‌دهند تا سرانجام شاهد تردد وسیله‌ نقلیه‌ای بدون کربن در جاده‌ها باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =