کوییک

حدود یک ‌سال بعد از شروع تولید کوییک و درحالی‌ که پارس‌خودرو برای جبران خداحافظی شرکای خارجی خود به‌مونتاژ سه محصول سایپا، یعنی خانواده X100 (پراید)، خانواده Q200 (کوییک) و خانواده S200 (ساینا) روی آورده بود، گروه سایپا از آغاز تولید کوییک R در این شرکت خبر داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در اواخر سال 95، کوییک به‌عنوان یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای داخلی رونمایی شد. سایپا که پیش از عرضه این محصول با افزودن تیبا 2 به‌سبد محصول خود در کنار پراید 111 سهم خوبی از بازار هاچ‌یک‌ها گرفته بود، درخصوص این محصول چشم‌انداز گسترده‌تری داشت؛ ارتفاع بیشتر این خودرو نسبت به‌تیبا هاچ‌بک، اضافه‌شدن باربند، زه پلاستیکی گلگیرها و حک‌شدن لوگو CROSS در زیر آینه‌ها نشان از آن داشت که این محصول با چشم‌انداز رقابتی به‌میدان آمده است؛ به‌ویژه که در نخستین نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه‌دنده CVT استفاده شد که در میان محصولات داخلی که اصطلاح ملی را یدک می‌کشند، تا آن زمان بی‌سابقه بود. اما با آغاز تحریم‌ها و حذف دو خودرو پرطرفدار از سبد محصول سایپا یعنی برلیانس اچ 320 و ساندرو، سایپا بر آن شد تا نسخه‌های جذاب‌تر و آپشنال‌تری هم از کوییک به‌بازار معرفی کند که مانند نسخه اتوماتیک به‌امکاناتی همچون نمایشگر لمسی با دوربین و نویگیشن، استارت دکمه‌ای و فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی و... مجهز باشد.

کوییکR با رنگ‌آمیزی متفاوت
حدود یک ‌سال بعد از شروع تولید کوییک و درحالی‌ که پارس‌خودرو برای جبران خداحافظی شرکای خارجی خود به‌مونتاژ سه محصول سایپا، یعنی خانواده X100 (پراید)، خانواده Q200 (کوییک) و خانواده S200 (ساینا) روی آورده بود، گروه سایپا از آغاز تولید کوییک R در این شرکت خبر داد؛ هاچ‌بکی که با نام «کوییک دو رنگ» نیز شناخته می‌شود و از اوایل زمستان 98 نیز نخستین سری آن تحویل مشتریانش شد. کوییک R درواقع همان نسخه پایه کوییک است؛ اما اندکی زیباتر! در بخش بیرونی خودرو، سه قسمت کوییک R با یکدیگر همرنگ شده‌اند. نخستین قسمت، سقف خودرو، دومین قسمت قاب آینه بغل و سومین قسمت نیز ناحیه داخلی مه‌شکن‌ها و همچنین ناحیه زیرین سپر جلو است. اما همین اتفاق ساده، در بخش داخلی کوییک R هم رخ داده است؛ یعنی قاب دور دریچه‌های تهویه وسط، قاب دور سیستم پخش و بخشی از رودری‌ها نیز همرنگ شده‌اند.

نسخه S؛ به‌روزتر و زیباتر
کوییک S، نخستین فیس‌لیفت جدی کوییک بود که در سال 1400 به‌بازار آمد و به‌لحاظ طراحی و سطح تجهیزات، باید آن را یک پله بالاتر از کوییک R بدانیم. در قسمت بیرونی خودرو، مهم‌ترین تغییری که در کوییک S رخ داده، جلوپنجره و سپر جدید جلو است که تداعی‌گر چهره یوزپلنگ ایرانی است. اما سایر جزئیات مانند چراغ‌ها، رینگ‌ها و سپر عقب، بدون تغییر باقی مانده‌اند. به‌محض ورود به کابین کوییک اس، نخستین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، تغییر طراحی در پنل دکمه‌های سمت چپ فرمان است که سایپا، پنج دکمه را در آن جای داده که عبارتند از تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف‌پاکن عقب، آب‌پاش برف‌پاکن عقب، قفل شیشه‌های عقب و صندوق‌پران. دومین نکته‌ جدیدی که در کابین کوییک S خودنمایی می‌کند، تغییر صفحه‌کیلومتر است که دقیقا مشابه ساینا S طراحی شده و ویژگی‌هایی مانند کامپیوتر سفری، نشانگر سنسور عقب، نشانگر وضعیت تعویض دنده و... در آن وجود دارد. سومین و آخرین نکته مهمی که در کابین کوییک S می‌بینیم، تغییر غربیلک‌فرمان بوده و بهتر است بگوییم سایپا، همان غربیلک‌فرمان دی‌تایپ کوییک اتومات پلاس را حالا در کابین کوییک S دنده‌ای هم استفاده کرده است. البته مشابه همین نوع فرمان دی‌کات را قبلا هم در کوییک R و ساینا S دیده بودیم. فرمان کوییک S فاقد دکمه‌های کنترلی (برای تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث) بوده؛ چراکه سایپا از این دکمه‌ها، تنها در تیپ‌های گران‌تر کوییک نیوفیس یا کوییک G استفاده کرده است. در قسمت فنی، سایپا تغییر کلی در پیشرانه نداده و کوییک S، با موتور M15 تحویل خریداران شده؛ اما با چند تفاوت که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به «دریچه‌گاز برقی» و استاندارد آلایندگی یورو 5 است. سیستم برق و الکترونیک این خودرو نیز جدید و از نوع BCM است.

نخستین خودرو تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
در سال 1397 و با فراگیر شدن گیربکس‌های CVT سایپا تصمیم گرفت محصول جدیدی با نام کوییک را به‌عنوان نخستین خودرو داخلی مجهز به‌این گیربکس روانه بازار کند. از تجهیزات و امکانات کوییک‌پلاس اتوماتیک می‌توان به‌سیستم استارت دکمه‌ای، ورود به‌خودرو بدون کلید PEPS ، مالتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، سیستم تهویه‌مطبوع نیمه‌اتوماتیک، روف‌رک، دستگیره آسان بازشو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، نمایش دمای هوای بیرون، نمایشگر سیستم کنترل فشار تایر، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمزABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی، آیینه جانبی برقی، شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت، کامپیوتر سفر، برف‌پاکن عقب، گرمکن شیشه عقب، ریموت‌کنترل و قفل مرکزی، قابلیت تاشوندگی و برخورداری از نگهدارنده صندلی کودک در صندلی‌های عقب، قابلیت تنظیم دستی 6 ‌حالته صندلی راننده و چهارحالته صندلی مسافر اشاره کرد. با توجه به‌درخواست‌های مشتریان مبنی بر نصب برخی آپشن‌ها در این خودرو، گروه خودروسازی سایپا مطابق با نظر مشتریان، برنامه افزایش آپشن‌های مورد درخواست متقاضیان را در دستور کار قرار داد. بر این اساس، خودرو آن دسته از مشتریانی را که مطابق با برنامه فروش جاری خودرو کوییک اتوماتیک از تاریخ 19 آذرماه اقدام به‌ثبت‌نام کرده‌اند، شامل آپشن‌های صندلی چرم، کفی سه‌بعدی و کفی صندوق‌عقب و همچنین کروزکنترل و آپشن‌های دیگری مانند مولتی‌مدیا، کی‌لس، استارت دکمه‌ای، سنسور و دوربین دنده‌عقب، نمایشگر کنترل فشار باد تایر، رینگ آلومینیومی، سیستم فرمان برقی و فرمان D type، دی‌لایت، سیستم تهویه‌مطبوع نیمه‌اتوماتیک و... خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =