کنسرسیوم (انجمن) تولید خودرو با برند آذربایجان

تولید کامل خودرو موضوعی است که در سال جاری و توسط خودروسازان کشور محقق شده است. ایران‌خودرو از اردیبهشت‌ماه توانسته است تمام محصولات را به‌صورت کامل تولید کند و این مهم باعث کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش زیان‌های مختلفی شده است که با تولید خودرو به‌صورت ناقص به‌وجود می‌آمد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید کامل خودرو موضوعی است که در سال جاری و توسط خودروسازان کشور محقق شده است. ایران‌خودرو از اردیبهشت‌ماه توانسته است تمام محصولات را به‌صورت کامل تولید کند و این مهم باعث کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش زیان‌های مختلفی شده است که با تولید خودرو به‌صورت ناقص به‌وجود می‌آمد. کیفیت محصولات نیز در تولید ناقص خودروها دچار افت می‌شد و همین مساله نارضایتی مشتریان را به همراه داشت.
ایران‌خودرو به دنبال افزایش تولیدی که مدنظر داشته، بحث تولید خودروها به صورت کامل را هم پیش برده و نتایج بسیار خوبی از این اقدام به دست آورده، روند یکنواخت تولید خودرو و سیر صعودی آن برای زنجیره تامین نیز بسیار مناسب بوده است. حالا ایران‌خودرو در سه ماه پایانی سال قرار است روزانه 2750 دستگاه خودرو تولید کند؛ روند روبه‌رشدی که می‌تواند به بازار و صنعت خودرو کمک بسیاری کند.

«عبورمستقیم» دست خودروساز برای ارتقای کیفیت باز کرد-کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو

تولید به‌صورت عبورمستقیم که از انتهای اردیبهشت‌ماه امسال خودرو صورت گرفته، دارای مزایای بسیاری است. این اقدام که در دوره‌های گذشته نیز اجرا و اما بعد از مدتی متوقف می‌شد، با تصمیم جسورانه مدیرعامل تا حصول نتیجه پیش رفت و امروز مزایای قابل‌توجه اقتصادی و کیفی نصیب ایران‌خودرو شده است. تولید مکانیکی خودرو که همان تولید به صورت ناقص است، تا پیش از این در آمارهای تولید قرار می‌گرفت، موجب زیان بسیاری برای ایران‌خودرو شده بود، زیرا خودرو مکانیکی هدررفت سرمایه‌ای است که می‌توانست به شکل موثرتری در بخشی دیگر به‌ویژه توسعه محصول صرف شود. با وجود مزایای بسیاری که تولید خودرو کامل به همراه دارد، برخی انتقادها نیز متوجه این مجموعه صنعتی می‌شود؛ مبنی‌بر این‌که تامین لحظه‌ای مجموعه‌ها و قطعات، ممکن است موجب افزایش قیمت آن‌ها شود. براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، تولید خودرو به‌صورت کامل و عبور مستقیم، نه‌تنها موجب افزایش کیفیت و رضایت‌مندی مشتریان شده، بلکه زمینه‌ساز کاهش چشمگیر هزینه‌ها نیز شده است. تا پیش از این، علاوه‌بر هزینه‌ای که تکمیل‌کاری خودروهای ناقص به همراه داشت، جریمه تاخیر نیز بر این مازاد هزینه‌ها افزوده می‌شد، این در حالی است که از زمان تولید کامل محصولات، هزینه‌ها کاهش یافته و این امکان به ما داده شده است تا هزینه‌های پیشین را صرف تحقیق‌وتوسعه و ارتقای کیفیت و بهبود محصولات کنیم.

سیکل تولید خودروهای ناقص باید کاملا بسته شود-بهروز غفاری، مدیرعامل ساپکو

در وضعیت متفاوتی نسبت‌به گذشته قرار داریم و شرایط دیگری را تجربه می‌کنیم، زیرا زیرساخت‌های لازم بانکی، لجستیکی و بین‌المللی و ارزی وجود ندارند. خودرویی که از خط تولید خارج می‌شود، با خودرویی که به‌طور ناقص در پارکینگ می‌رود و مجددا تکمیل‌سازی روی آن صورت می‌گیرد، از لحاظ کیفیت متفاوت است. این موضوع موجب افزایش هزینه‌های تولید و خدمات پس از فروش می‌شود. اما با اجرای شیوه عبورمستقیم، فرآیند تولید و عرضه با حذف دوباره‌کاری‌ها کوتاه‌تر می‌شود که این امر به بهبود صورت‌های مالی و سودآوری می‌انجامد.
ازسوی‌دیگر، با اجرای شیوه عبورمستقیم، روحیه منابع انسانی بسیار بهبود می‌یابد؛ اما تولید خودرو ناقص موجب بی‌تفاوتی و ایجاد فرهنگ سازمانی منفی خواهد بود. هزینه اضافه‌کاری اجباری نیز مضرات اقتصادی دارد. ولی با عبور مستقیم، تعداد دفعات گردش سرمایه افزایش می‌یابد. در سیستم لجستیک نیز با آموزش زنجیره تامین و بازنگری ازسوی شرکت ساپکو یک استوک 24ساعته ایجاد خواهد شد.
امیدواریم برنامه تولید ماهانه 70هزار دستگاه در سه ماه پایانی سال با همکاری ایران‌خودرو و زنجیره تامین محقق شود. در همین راستا، حدود 3هزار قرارداد در سیکل ساپکو قرار گرفته که تا پایان ماه جاری مبادله و اجرایی خواهد شد. زنجیره تولید باید تداوم داشته باشد و سیکل تولید خودروهای ناقص نیز بسته شود. بدین معنا که شرکت ساپکو در ارتباط مداوم با پایین‌ترین رده‌های زنجیره قرار بگیرد و در این میان به سیستم‌ها، مجموعه‌ها و درنهایت به گروه ایران‌خودرو و مشتریان متصل شود و نقدینگی حاصله بلافاصله بازگشت داشته باشد؛ همچون یک مدار الکتریکی که در واقعیت یک سیکل جریان بسته است.

کاهش دوره گردش موجودی از 39 به 13 روز-محمد نیک‌فر، معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو

آیا سیاست عبور مستقیم منجر به تامین گران‌تر اقلام خودرو می‌شود یا باید اثر معکوس کاهش قیمت داشته است؟ تولید ناقص نمی‌تواند به‌عنوان تولید در نظر گرفته شود چراکه آثار آن به چرخه بازنمی‌گردد. در یک چرخه معمولی تولید، باید مواد تامین شود و محصولات بعد از تولید بلافاصله به فروش برسند و دوباره به چرخه بازگردیم. وقتی حجمی از تولید که در برخی مواقع عدد قابل توجهی را شامل می‌شود، به چرخه تولید بازنمی‌گردد، اساسا این حجم درنظر گرفته نمی‌شود.
یکی از مدیران فورد درخصوص هزینه می‌گفت «هر آن‌چه در گوشه کارخانه حرکت ندارد، هزینه است.» بارها در ایران‌خودرو بحث خودروهای ناقص پیش آمده بود؛ زمانی در انتهای کارخانه جا برای پیاده‌روی نبود. اما پس از تکمیل‌کاری و جمع‌آوری این خودروها دوباره این موضوع تکرار می‌شد. امیدواریم دیگر در ایران‌خودرو شاهد این وضعیت نباشیم. مقیاس ما بزرگ است؛ اگر 600 هزار دستگاه تولید کنیم و اگر هر خودرو 4 متر طول داشته باشد، سالانه 2600 کیلومتر خودرو تولید می‌کنیم و با توجه به آن‌که در مسیر تردد هواپیما قرار داریم، زمانی که تولید دو روز ما در پارکینگ جمع می شود، عکس و فیلم از این وضعیت تهیه می‌شود و صحبت از احتکار خودرو می‌کنند که در نتیجه بر عرضه و تقاضای خودرو در بازار تاثیر می‌گذارد، شرکت را دچار تنش می‌کند و باعث می‌شود چرخه تولید روان نچرخد. در سال 1400 حدود 5هزار میلیارد تومان خسارت تاخیر ناشی‌از تحویل در ایران‌خودرو داشتیم. اما زمانی که تولید مستقیم داشته باشیم این رقم در 3 یا 4 سال هم رقم نمی‌خورد. اگر این عدد با 1401 مقایسه شود، می‌بینیم حدود 1700میلیارد تومان در هزینه‌ها بابت تبعات تولید ناقص کاهش یافته است. تولید کامل در مجموع باعث کاهش هزینه‌های اساسی می‌شود. یکی دیگر از آثار تولید ناقص این است که دوره گردش سرمایه طولانی می‌شود. دوره گردش موجودی در سال گذشته 39 روز بود که این رقم درحال‌حاضر به 13روز رسیده، این 13 روز هم به این دلیل است که تا شهریورماه تعدادی خودرو ناقص داشتیم. این رقم در شرایط عادی باید به کمتر از 10 روز برسد.

خودکفایی در تولید157 نوع فولاد مصرفی خودرو طی 10 سال-عادل پیرمحمدی، عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو

کشور ما تحریم است و روزی نیست که خبری از تحریم جدید شنیده نشود. اگر این عدد تولید را امروز نداشتیم که نیاز کشور را برآورد کنیم، قطعا یکی از موضوعات موردتحریم و محور مذاکرات، خودرو بود و خودرویی هم به کشور داده نمی‌شد. حدود 6ماه است که تولید ناقص نداشته‌ایم و روزانه متوسط 2200دستگاه به بالا تولید کرده‌ایم که معادل 75درصد آن تولید داخل است. تا پایان سال هم رقم تولید روزانه به 2750دستگاه خواهد رسید. تمام تلاش گروه صنعتی این است که به این رقم برسیم. زمانی‌که خودروهای ناقص در ایران‌خودرو کاهش یافت، بیشترین تمرکز مدیریت به سمت پروژه‌های آینده‌نگر رفت. بیشترین جلسات شرکت درحال‌حاضر در مورد توسعه محصول و پروژه‌هاست. ارزش پروژه تعریف‌شده ایران‌خودرو برای سال جاری 28هزار میلیارد تومان است. همکاران ما در شبانه‌روز 24 ساعت کار می‌کنند. سال آینده پروژه ری‌را، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود و این خودرو به تولید انبوه خواهد رسید. در این پروژه 110سازنده به‌طور مستقیم درگیر هستند. در این میان، بزرگ‌ترین مشکل ما این است که در کشور قالب‌ساز نداریم. این پروژه‌ها حاصل تدبیر مدیریت مجموعه به همراه پشتیبانی معاونت مالی و اقتصادی گروه بوده‌اند. این پشتیبانی از محل خودروهای ناقصی بود که در پارکینگ قرار داشتند و به فروش رفتند که بخشی از آن به زنجیره تامین برگشت و بخشی هم به پروژه‌های توسعه محصولی بازگشت که دستاوردهای آن را می‌بینیم. در همین فضای کسب‌وکار، پروژه خودروهای برقی را تعریف کردیم. شرکت جتکو و مرکز تحقیقات روی این موضوع کار می‌کنند و در آینده به ثمر خواهد نشست. امسال؛ 207 اتوماتیک 6سرعته به تولید رسید، دنا با آپشن‌ها و قوای محرکه جدید و موتور EF7 پلاس تا پایان سال به تولید خواهند رسید. قطعا یکی از خودروهای موفق ما دناپلاس با آپشن‌ها و قوای محرکه جدید خواهد بود. در این فضای حاکم بر کشور، یک زنجیره تامین بزرگ داریم که به غیر از قطعه‌سازان، 60 شرکت دیگر هم در این زنجیره به ما سرویس می‌دهند؛ ما بزرگ‌ترین خریدار فولاد و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس و آلومینیوم و مواد اولیه پتروشیمی در کشور هستیم و طی 10سال گذشته در تولید 157 نوع فولاد مصرفی خودرو خودکفا شدیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام روزی چندین هزار خودرو تولید دارید چرا نمیزنید بیرون جلوی این همه دوزدی ظلم و افزایش قیمت خودرو نمیگیرد 300میلیون پارس گران میشه نکنید هیچ ظلمی پایدار نمی ماند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =