معابر

در دومین بازار گران کالاهای مصرفی (پس از مسکن) با نابرابری مالکیت خودروهای موجود بین خانوارها مواجه هستیم. با در نظر گرفتن ارقام خودروهای موجود و تعداد خانوارها، در وهله اول گمان می‌رود حدود 90درصد از خانواده‌های ایرانی دارای خودرو هستند؛ اما این‌گونه نیست.

به گزارش «اخبار خودرو»،در بسیاری از کشورها، اکثر خانواده‌ها دارای خودرو شخصی هستند، زیرا هم اکثریت جامعه از قدرت خرید حداقلی در بازار برخوردار است و هم اینکه قیمت خودروها به شکلی محدود و منطقی بالا می‌رود؛ در واقع در بیشتر کشورها خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و به‌همین دلیل تحت‌تاثیر مسائل غیرتولیدی با جهش‌های قیمتی مواجه نمی‌شوند. البته قیمت جهانی خودرو طی سه سال‌گذشته کمی رشد کرده، اما این اتفاق دو دلیل عمده دارد که به‌طورمستقیم بر میزان تولید و عرضه تاثیر گذاشته‌اند. شیوع ویروس کرونا و بروز بحران جهانی کمبود ریزتراشه‌ها، دو دلیل اصلی رشد قیمت جهانی خودرو به‌شمار می‌روند. اما آمارها درباره تعداد خودروهای موجود در کشور چه می گویند؟

نیمی از 27میلیون خانوار کشور، خودرو ندارند
در دومین بازار گران کالاهای مصرفی (پس از مسکن) با نابرابری مالکیت خودروهای موجود بین خانوارها مواجه هستیم. با در نظر گرفتن ارقام خودروهای موجود و تعداد خانوارها، در وهله اول گمان می‌رود حدود 90درصد از خانواده‌های ایرانی دارای خودرو هستند؛ اما این‌گونه نیست. این موضوع پدیده چند خودرویی در جامعه را نشان می‌دهد، زیرا تقریبا نیمی ‌از خانوارهای کشور از داشتن خودرو شخصی بی‌بهره‌اند. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی نداشتن خودرو مربوط به نبود قدرت خرید باشد، زیرا خودرو در ایران طی سال‌های اخیر تحت‌تاثیر انتظارات تورمی و برخی سیاست‌های نادرست، تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده است که این موضوع منحنی قیمت خودروها را صعودی کرده و امکان دسترسی بسیاری از شهروندان به خودرو شخصی را از بین برده است. براساس آخرین آمار ارائه‌شده توسط پایگاه رفاه ایرانیان، 50‌درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو شخصی هستند. هرچند با وجود 24 میلیون دستگاه خودرو در کشور، در نگاه اول به نظر می‌رسد بیشتر 27 میلیون خانوار ایرانی دارای خودروی شخصی هستند، اما چنین نیست و عملا 50درصد از 27 میلیون خانوار فعلی هیچ خودرویی ندارند. همان‌طور که ذکر شد، این موضوع نشان‌دهنده پدیده چند خودرویی در جامعه است. در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی منتشر کرده است، خانوارهای ایرانی از منظر داشتن یا نداشتن خودرو شخصی به پنج گروه تقسیم شده‌اند. در این نمودار که از دل آمارهای پایگاه رفاه ایرانیان استخراج ‌شده است، پنج گروه موردنظر عبارتنداز: «خانوارهای فاقد خودرو»، خانوارهای دارای یک خودرو»، «خانوارهای دارای دو خودرو»، «خانوارهای دارای سه خودرو» و «خانوارهای دارای بیش‌از سه خودرو». در این بین، سهم خانوارهای فاقد خودرو با 50‌درصد، از همه بیشتر است و از آن‌سو خانوارهای دارای بیش‌از سه خودرو نیز کمترین سهم را دارند. مرور ارقام موجود در این آمار، نشان‌دهنده این موضوع است 15‌درصد خانوارهای ایرانی دو، و یا بیش از سه خودرو دارند. براساس آماری که در خرداد امسال منتشر شد، 24‌میلیون خودرو در ایران وجود دارد که با فرض جمعیت 85‌میلیونی، سرانه خودرو در کشور بیش‌از 5/ 3 است. به‌عبارت‌دیگر، به‌طور متوسط به ازای هر
54/ 3 شهروند ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد.

توجه به طرح راه‌اندازی خطوط ویژه برای خودروهای بیش‌از یک سرنشین
چندی قبل حجت‌الاسلام آقامیری در جلسه شورای شهر تهران در سخنانی به موضوع ترافیک شهر تهران اشاره کرد و گفت: «این ‌روزها مساله ترافیک تهران به عنوان موضوعی مهم از سوی شورای شهر و رسانه‌ها دنبال می شود.» نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در ادامه افزود: « قبلا طرحی در شورا و شهرداری تهران مبنی‌بر راه‌اندازی خطوط ویژه برای خودروهای بیش‌از یک سرنشین مطرح شده بود که لازم است معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این طرح را یک‌بار دیگر بررسی کند. با وضعیت کنونی پایتخت به طرح‌های جدید نیاز داریم که البته باید منطقی و کارشناسی‌شده باشند. اگر این تصمیمات منطقی باشند، نسبت‌به انجام آنها اقدام خواهد شد.» او در ادامه افزود: «ظرفیت تولید خودرو ۸برابر بیش‌از تعداد بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر شهر تهران است، پس هرچقدر بزرگراه و خیابان ایجاد کنیم؛ باز هم عقب هستیم بنابراین به طرح‌های جدید و اتخاذ تصمیمات شجاعانه در مساله ترافیک نیاز داریم.» رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد طرح استفاده سرویس مدارس از مسیرهای ویژه اتوبوس، بررسی شود. او افزود: «به‌نظر می‌رسد اجرای این طرح با همکاری آموزش‌وپرورش و پلیس راهور در ساعات مشخص و بر اساس ضوابط و مقررات خاص، بتواند به تردد مناسب‌تر سرویس مدارس کمک کند.» وی در انتها افزود: «تا زمانی که سیاست ما افزایش بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های طبقاتی باشد، میزان استفاده شهروندان از خودروهای شخصی نیز بیشتر می‌شود. با ادامه این رویه تنها به افزایش ترافیک شهری و درپی آن آلودگی هوا و دیگر مسائل مرتبط دامن می‌زنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =