پمپ بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از توزیع بنزین‌سوپر به‌شکل تدریجی در استان‌ها خبر داد.

علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص توزیع بنزین سوپر گفت: «درحال‌حاضر با فرآیندهایی که در زمینه بهسازی و نوسازی برخی بخش‌های پالایشگاه‌ها صورت گرفته، کیفیت بنزین نسبت‌به قبل بهتر شده و میزان تولید بنزین سوپر نیز افزایش یافته است و توزیع بنزین سوپر را در شرایط عادی ادامه می‌دهیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا بنزین سوپر به جز تهران در استان های یگر نیز توزیع می‌شود؛ گفت: «بله؛ به تدریج بنزین سوپر را در استان‌های دیگر نیز توزیع خواهیم کرد.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درخصوص آخرین وضعیت تخصیص سهمیه بنزین نوروزی، اظهار کرد: «تاکنون در این زمینه مصوبه‌ای ابلاغ نشده است.»

نژادعلی با اشاره به میزان مصرف بنزین، افزود: «میزان مصرف در کل کشور غیرمنتظره است. اکنون به‌رغم‌آنکه در فصل سرد قرار داریم اما میزان مصرف کاهش نیافته، این در حالی است که هیچ سالی سابقه نداشت در این فصل، میزان مصرف کاهش پیدا نکند. درواقع میزان مصرف نه‌تنها نسبت‌به تابستان کاهش نیافته بلکه در برخی روزها حتی شاهد افزایش مصرف نیز هستیم.»

وی با تاکید بر اینکه آمار حوزه مصرف مناسب نیستند، ادامه داد: «باید در حوزه مدیریت مصرف اقدامات جدی صورت گیرد و مردم کمک دولت باشند تا تراز منفی در حوزه بنزین نداشته باشیم. درنظر داشته باشید در موتور توربوشارژ، مرحله مکش و انفجار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه دمای هوای ورودی به سیلندر به‌دلیل گذشتن از توربو بیشتر از موتورهای تنفس‌طبیعی بوده و در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین امکان ایجاد ضربه (ناک) به‌علت خودسوزی ترکیب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع وجود دارد. این انفجار معمولا قبل از به حداکثر رسیدن تراکم صورت می‌گیرد و ضربه شدیدی به پیستون‌ها و دیگر قطعات موتور وارد می‌کند. بنزین با اکتان پایین در مقابل حرارت از مقاومت کمتری برخوردار است. همین امر موجب افزایش احتمال خودسوزی ترکیب هوا و بنزین می‌شود. به‌همین‌دلیل در ایران استفاده از بنزین‌سوپر که عدد اکتان بالاتری دارد برای موتور توربوشارژ مناسب‌تر است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =