معاینه‌فنی

چند سالی است نصب قطعات اجاره‌ای روی خودروها به منظور دریافت معاینه‌فنی رواج یافته است. شاید از نظر برخی، انجام چنین کاری هوشمندانه باشد چرا که هزینه کمتری می‌پردازند و معاینه‌فنی را هم دریافت می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،چند سالی است نصب قطعات اجاره‌ای روی خودروها به منظور دریافت معاینه‌فنی رواج یافته است. شاید از نظر برخی، انجام چنین کاری هوشمندانه باشد چرا که هزینه کمتری می‌پردازند و معاینه‌فنی را هم دریافت می‌کنند. اما اگر این افراد کمی بیشتر فکر کنند، متوجه می‌شوند فلسفه انجام معاینه‌فنی ایجاد امنیت بیشتر خودروها و سرنشینان آن است، نه پرداخت هزینه‌ای اندک برای دریافت گواهی معاینه‌فنی! این امنیت زمانی حاصل می‌شود که مالک خودرو به یک مرکز معاینه‌فنی مراجعه و گواهی سلامت خودرو خود را دریافت می‌کند. آزمونگران مرکز معاینه‌فنی، سلامت تمامی قطعات خودرو را با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها می‌سنجند و در صورت مشاهده نقص در خودرو، مورد را به مالک اعلام می‌کنند تا آن را رفع کند. رفع نواقص خودرو درنهایت به ایمنی بیشتر خودرو و سرنشینان آن و همچنین کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود.

اجاره قطعات در تعمیرگاه‌های معتبر و مجاز انجام نمی‌شود
مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران چندی پیش ضمن اشاره به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای یا حتی غیراستاندارد روی خودروها به منظور دریافت معاینه‌فنی گفت: «این افراد علاوه‌بر ضرر مالی، سلامت خود و دیگر شهروندان را به مخاطره می‌اندازند.» وی ادامه داد: «این معضل از چندسال گذشته وجود داشته است و مراکز معاینه‌فنی مرجع تشخیص این مساله نیستند. حتی در صورت تشخیص نصب قطعات اجاره‌ای روی خودرو، نیروهای مراکز معاینه‌فنی اجازه ندارند به مالک اعلام کنند چرا قطعات اجاره‌ای را روی خودرو خود نصب کرده‌اند؛ زیرا مرکز معاینه‌فنی امکان ورود قانونی به این موضوع را ندارد.» مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه مردم نباید به سودجویان اعتماد کنند، یادآور شد: «تا زمانی که مالک یک خودرو به عنوان متقاضی علاقه‌مند به استفاده از قطعات دست‌دوم باشد، نمی‌توان با چنین اقدامی برخورد کرد. اگر به جای اجاره قطعات به دنبال رفع نقص فنی خودرو باشیم، ایمنی و سلامت خودرو و همچنین خودمان تضمین می‌شود.»
این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته تعدادی تعمیرگاه متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است، گفت: «تعویض قطعات در تعمیرگاه‌های معتبر و مجاز انجام نمی‌شود. شرط صدور گواهی معاینه‌فنی، نتایج آزمونی است که توسط تجهیزات تمام مکانیزه کنترل و ارزیابی می‌شود و کیفیت قطعه برای مراکز معاینه‌فنی قابل‌تشخیص نیست. برخی افراد نسبت‌به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای یا حتی غیراستاندارد اقدام می‌کنند که علاوه بر ضرر مالی، سلامت خود و دیگر شهروندان را به مخاطره می‌اندازند. مردم باید بدانند خودرو با نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای آسیب می‌بیند، اما برخی افراد توجهی به این موضوع ندارند. همچنین توصیه می‌شود قطعات غیراستاندارد خریداری نکنند تا در معاینه‌فنی رد نشوند.» مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در ادامه توصیه کرد مردم به تعمیرگاه‌های مجاز و تخصصی خودرو خود مراجعه کنند چراکه در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه‌فنی، تنها تعمیرات سطحی و سریع انجام می‌شود و این تعمیرات به هیچ عنوان به معنای تایید معاینه‌فنی نیست؛ بنابراین برای تعمیرات اساسی باید به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی خودرویشان مراجعه کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: «ممکن است در برخی موارد نقص فنی خودرو در تعمیرگاه‌هایی که خدمات سطحی را ارائه می‌دهند، برطرف نشود. ارتباطی بین تعمیرگاه‌ها و مراکز معاینه‌فنی وجود ندارد و هیچ تضمینی نیست تعمیرات در این تعمیرگاه‌ها به تایید معاینه‌فنی منجر شود. برهمین اساس توصیه می‌شود خودروها به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی مرتبط با خودرو خود مراجعه کنند.» به‌گفته مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه‌فنی خدماتی در زمینه باتری‌سازی، اگزوزسازی، تنظیم موتور، جلوبندی و دیگر موارد ارائه می‌شود.
برخی افراد برای معاینه‌فنی برتر اقدام به اجاره لوازم یدکی می‌کنند
با اجرایی شدن تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه‌فنی و البته گرانی روزافزون لوازم یدکی خودروهای مختلف داخلی و خارجی، برخی مالکان و تعمیرکاران سودجو اقدام به اجاره لوازم یدکی خودرو از جمله کاتالیست و لاستیک برای اخذ معاینه‌فنی می‌کنند. بنا بر اعلام مسئولان شهرداری، در تهران تقریبا این مشکل به چشم نمی‌خورد. گویا در پایتخت خودروهای سبک این تخلفات را انجام نمی‌دهند، زیرا اجاره کردن کاتالیست به‌صرفه نیست.
در معاینه‌فنی عادی، اکثر خودروها با هزینه کم قادر به اخذ معاینه‌فنی هستند ولی برای معاینه‌فنی برتر برخی افراد اقدام به اجاره لوازم یدکی می‌کنند. مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: «در خودروهای سنگین این تخلفات بیشتر صورت می‌گیرد و شهرداری تهران در تعامل با سازمان محیط‌زیست مقرر کرد خود شهرداری نظارت کند تا جلوی این‌گونه تخلفات گرفته شود. بیشتر این اقدامات در تعمیرگاه‌های غیرمجاز حومه تهران یا در ورودی‌های پایتخت صورت می‌گیرد. البته درصدد هستیم با اعمال نظارت بیشتر جلوی این موارد گرفته شود. در مورد خودروهای سبک تا جایی که امکان داشته، برخورد شده است و مراکزی که قطعات یدکی اجاره می‌دادند با اطلاع به اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران پلمب یا تعلیق شده‌اند.»
همچنین معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست هم اظهار کرده بود که باید نسبت به عملکرد افرادی که به صورت علنی کاتالیست و سایر قطعات ضروری را اجاره می‌دهند، نظارت بیشتری داشت و برخوردهای جدی‌تری نسبت به این مساله صورت بگیرد تا بازدارندگی بیشتری وجود داشته باشد. از طرفی طی چهارسالی که خودروها معافیت دارند، باید در پی انطباق میزان زمان معافیت و گارانتی خودرو باشیم. اما از آنجاکه معاینه‌فنی یک آزمایشگاه ساده است، نمی‌تواند اجاره‌ای بودن کاتالیست را تشخیص بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =