کد خبر: 243247
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
خودروهای وارداتی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « دستورالعمل واردات » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند روز قبل خبر رسید در جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰ دستگاه از محصولات کیا به‌عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند. این روزها مباحث مربوط به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، بسیار داغ است و در این زمینه گمانه‌زنی‌های هم مطرح می‌شود.

هرچند وزارت صمت وعده داده بود پس از ماه‌ها انتظار و فراز و نشیب، تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار ایران می‌رسد؛ اما چند روز قبل مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه در جمع خبرنگاران عنوان کرد محموله محصولات کیا که به کشور وارد شده، حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو با تنوع شش‌گانه از محصولات کیا مانند سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج است.

البته مسئولان می‌گویند بقیه خودروها در راه هستند. اما همان‌طور که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگوی اخیر خود با «دنیای‌ خودرو» مطرح کرد؛ هرچند وزارت صمت در حال تلاش برای تسریع واردات است، اما شرکت‌های واردکننده با در نظر گرفتن تجربه‌های قبلی، اقدام به واردات گسترده خودرو در شرایط کنونی نمی‌کنند و این تعداد اندک خودروهای وارداتی هم که موردتوجه برخی منتقدان قرار گرفته، آزمونی به‌منظور ارزیابی عملکرد دستورالعمل واردات برای رفع موانع واردات در عمل است.

با این‌حال، همین تعداد خودرو موجود در گمرکات کشور که به‌صورت آزمایشی وارد شده است، می‌تواند میزان سرعت و نحوه برخورد این وزارتخانه را نشان دهد و این مسیر را باز کند.

در صورت تحقق وعده‌ها، این ظرفیت بالقوه وجود دارد که تا پایان سال بیش از ۵۰هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود. این امیدواری وجود دارد که سیاست جدید وزارت صمت مشروط بر عدم تغییر، در تابستان سال آینده اثرات مثبت خود در بازار خودرو را نشان دهد.

براساس مکانیزم دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس، مابه‌التفاوت قیمت فروش نسبت‌به قیمت پایه، سود دولت است. اما به‌رغم این‌که مبلغ مورد نظر جای بحث دارد، شرکت‌های واردکننده برای اثبات حسن نیت خود با همان مقدار نیز مسئولیت ضمانت محصولات خود را بر عهده خواهند گرفت.

وزارت صمت نیز اعلام کرده است از واردات خودرو به‌شدت استقبال می‌کند و کسانی که توانایی ارائه خدمات پس از فروش را با واسطه یا بی‌واسطه دارند، می‌توانند در این حوزه ایفای نقش کنند.

بدین ترتیب، قیمت خودرو مشروط بر تداوم سیاست جدید وزارت صمت در قبال واردات و همچنین افزایش تولید مستمر، تا تابستان صد درصد واقعی خواهد شد. البته بدین منظور، نباید انتظار داشت صرفا بخش‌های واردات و تولید به‌صورت مستمر تداوم عرضه داشته باشند و قیمت ارز همچنان به‌صورت جهشی افزایش یابد. زیرا خودرو یک کالای وابسته به ارز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =