کن بلاک kenneth paul block

کِن بلاک (Kenneth Paul Block) در سانحه‌ای با خودرو برفی در وودلند ایالت یوتای ایالات‌متحده درگذشت. این اسطوره ۵۵ ساله ورزش اتومبیلرانی، راننده مسابقات رالی، قهرمان ایکس گیمز، از بنیانگذاران هونگن و ستاره مجموعه ویدئویی جیم‌کانا بود.

هونگن طی بیانیه‌ای اینستاگرامی نوشت: «با عمیق‌ترین تاسف می‌توانیم تایید کنیم که کن بلاک امروز (دوم ژانویه ۲۰۲۳) در یک تصادف با خودرو برفی درگذشت. کن یک پیشگام و نماد بود و از همه مهم‌تر پدر و شوهر بود.»

بلاک تبحر و مهارت فوق‌العاده‌ای در رشته‌های موتورکراس، اسکیت بورد و اسنوبرد داشت. هرچند کن بلاک بیشتر به‌دلیل مسابقات رالی و به‌عنوان بنیانگذار صنایع هونگن شناخته می‌شد.

کن بلاک به‌دلیل بازی در مجموعه ویدئوهای بدلکاری رانندگی محبوب جیم‌کانا (Gymkhana) مشهور بود. کن بلاک نخستین راننده آمریکایی شد که در مسابقات رالی قهرمانی جهان حضور داشت. او را بی‌تردید می‌توان یک راننده اتومبیل‌رانی فوق‌حرفه‌ای با دستاوردهای تکرارنشدنی قلمداد کرد.

عملکرد او نه‌تنها در پیست‌های مسابقه و جاده‌های برفی و یخ‌زده، بلکه در ویدئوی کلیپ‌های تبلیغاتی با محوریت نمایش‌های رالی و دریفت موجب حیرت میلیاردها نفر از سرتاسر جهان شده بود و حالا مرگ ناگهانی این ستاره ورزشی در 55‌ سالگی و در پی حادثه تصادف با اسنومبیل، جهان ورزش را در نخستین روزهای سال 2023 در شوک فرو برده‌ است.

کن بلاک سابقه ورزشی خود را از سال 2005 و با شرکت در مسابقات رالی قهرمانی آمریکا آغاز کرد؛ اما عمده شهرت او فارغ از نتایج مسابقات، به‌تولید ویدئوهای تبلیغاتی سری Hoonigan مربوط می‌شود که در یوتوب بازدیدهای چند ده میلیونی می‌گرفت. مشارکت با سوبارو و فورد و شکستن رکوردهای متعدد از جمله دستاوردهای کن بلاک هستند.

او به‌تازگی توسعه نسل تازه خودروهای اسپرت اتومبیل‌رانی برای آئودی را نیز آغاز کرده بود و آخرین ویدئو تبلیغاتی‌اش به‌رانندگی با آئودی S1 به‌عنوان کانسپتی برای یادآوری آئودی کواترو افسانه‌ای اختصاص دارد. کِن بلاک یکی از توانمندترین و با استعدادترین رانندگان دنیا بود و استعداد خوبی هم در بازاریابی و مطرح کردن خودش داشت.

علاوه‌بر خودرو، او در اسکیت‌برد، اسنوبرد و موتورسواری هم مهارت داشت و در دنیای رالی نیز چهره‌ای به‌نام بود. بد نیست بدانید که کِن بلاک با همکاری دوست صمیمی‌اش به نام Damon Way، برند مشهور کفش و اسکیت‌برد DC Shoes را در دهه 90 تاسیس کردند که به‌سرعت توانست به‌شهرت چشمگیری برسد.

کلانتری واساچ، بیانیه‌ای را در رابطه با مرگ کِن بلاک منتشر کرده که به‌شرح زیر است: «در روز دوم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ساعت ۱۴، تماسی با مرکز ۹۱۱ واساچ گرفته شد و گزارشی مبنی بر تصادف اسنومبیل درمنطقه Mill Hollow دریافت شد.

سپس تیم جست‌وجو و نجات از کلانتری واساچ، ایالت یوتا و خدمات جنگلی آمریکا اعزام شدند.» بلاک با گروهی همراه بوده؛ اما هنگام حادثه تنها بود. پزشکی قانونی علت مرگ را بررسی خواهد کرد.

آماده برای آینده

کِن بلاک، پاییز ۱۹۶۷ در کالیفرنیا متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی او با ورزش‌های پرخطر همراه بود. پیش از رانندگی حرفه‌ای، کِن بلاک در رقابت‌های متنوع دوچرخه‌سواری BMX، اسکیت‌ بورد، اسنوبرد و موتور کراس، شرکت کرد و مقام‌های متنوعی را به‌دست آورد.

حرفه مسابقه‌ای بلاک در مسابقات رالی آمریکا آغاز شد. در سال ۲۰۰۵ او به‌عنوان عضوی از تیم Vermont SportsCar وارد صحنه مسابقات رالی ملی آمریکا شد و عنوان «راننده تازه‌کار» سال را از آنِ خود کرد. سال بعد، بلاک وارد نخستین رویداد رانندگی رالی X Games شد.

در سال ۲۰۰۷ شروع به‌رقابت در مسابقات قهرمانی رالی جهان کرد و در سال ۲۰۱۰، تیم رالی جهانی Monster توسط او تاسیس شد. او در WRC تا سال ۲۰۰۹ برای سوبارو رانندگی کرد و پشت فرمان WRX STi نشست. سپس قرارداد با فورد و افتخارآفرینی با فوکس RS RX تا سال ۲۰۱۴ را ادامه داد. کِن بلاک، ۱۰ فصل رانندگی در بالاترین سطح رقابت‌های رالی جهان را تجربه کرد؛ اما با وجود برتری در مسابقات مختلف، هرگز به‌قهرمانی فصل نرسید.

او ۳ مرتبه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ نایب‌قهرمان جهان شد. کِن بلاک از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در مسابقات متنوع رالی و رالی‌کراس خارج از رقابت‌های WRC نیز حضور داشت. وی نخستین راننده آمریکایی شد که در مسابقات رالی قهرمانی جهان یعنی WRC حضور داشت.

در سال ۲۰۱۲، او نام تیم خود را به Hoonigan Racing Division تغییر داد و در مسابقات جهانی Rallycross شرکت کرد که این مسابقات هم بعدا به FIA World Rallycross تغییر نام داد. اما کِن بلاک به‌دور از دنیای مسابقات رالی، Hoonigan را خیلی زود از طریق مجموعه ویدئویی Block’s Gymkhana به‌شهرت رساند.

نخستین ویدئو او در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و پس از آن این مجموعه ویدئویی هر سال خارق‌العاده‌تر از سال گذشته علاقه‌مندان به‌دنیای موتوراسپرت را متحیر می‌کرد.

در ویدئوهای اولیه کِن بلاک با ماشین‌های رالی و رالی‌کراس تبحر خود را در رانندگی به‌نمایش گذاشت. اما در ویدئوهای جدیدتر او سوار بر خودروهای سفارشی Hoonigan بود که منحصرا برای Gymkhana طراحی و ساخته ‌شدند.

در جدیدترین قسمت این مجموعه ویدئویی که Gymkhana 11 نام داشت، او درحال چرخیدن در اطراف لاس‌وگاس با یک خودرو رالی برقی آئودی بود.

یادگار خلاقیت در موتوراسپرت

هم‌اکنون دنبال‌کنندگان کانال یوتیوب کِن بلاک و هونیگان به‌ترتیب ۱/۲۳ میلیون و ۵/۲۳ میلیون هستند. پربازدیدترین ویدئو آن‌ها با نام KEN BLOCK’S GYMKHANA SEVEN سال ۲۰۱۵ انتشار یافته و تا امروز ۵۷ میلیون بازدید داشته است. این فیلم ۱۲ دقیقه‌ای، هنرنمایی کِن بلاک با فورد موستانگ ۸۴۵ اسب‌بخار در خیابان‌های لس‌آنجلس را نشان می‌دهد.

به‌جرات می‌توان گفت کِن بلاک ورزش رالی را از جایگاهی معمولی به‌ورزشی هیجان‌انگیز و مشهور در بین علاقه‌مندان به‌موتوراسپرت تبدیل کرد. او به‌جایگاهی فوق‌العاده در دنیای موتوراسپرت رسید و تصویری از ورزش رالی خلق کرد که در سرتاسر جهان طنین‌انداز شد.

از کِن بلاک همسرش لوسی و سه فرزند به‌یادگار ماند. دخترش Lia، اخیرا با مجموعه ویدئویی Hoonigan درگیر شده بود. لوسی و لیا هر دو در مسابقات قهرمانی انجمن رالی آمریکا در کنار کِن شرکت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =