صادراتی سایپا

نخستین محموله صادراتی خودروهای ارسالی گروه خودروسازی سایپا شامل خودروهای کوییک و ساینا اس که بارگیری شده و با کشتی به‌سمت ونزوئلا ارسال شده بود، به‌بندر مقصد رسیده و با حضور وزیر حمل‌ونقل این کشور کانتینرها درحال تخلیه خودروها هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نخستین محموله صادراتی خودروهای ارسالی گروه خودروسازی سایپا شامل خودروهای کوییک و ساینا اس که بارگیری شده و با کشتی به‌سمت ونزوئلا ارسال شده بود، به‌بندر مقصد رسیده و با حضور وزیر حمل‌ونقل این کشور کانتینرها درحال تخلیه خودروها هستند. این محموله شامل یک‌هزار دستگاه از خودروهای کوییک و ساینا اس است که اواسط آبان‌ماه و براساس قرارداد منعقده بین سایپا و ونزوئلا، آماده و پس از بارگیری به‌این کشور ارسال شده است. براساس این گزارش، محموله دوم شامل 2 هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز درحال آماده‌سازی برای ارسال به‌این کشور است. گفتنی است با توجه به‌حجم بالای درخواست 200 هزار دستگاهی محصولات سایپا از سوی ونزوئلا، دو طرف خواهان راه‌اندازی مجدد خط تولید خودروهای سایپا در این کشور هستند و به‌زودی خط‌تولید خودرو ونیراتو، در آن کشور مجددا راه‌اندازی خواهد شد.

ارسال 200 هزار دستگاه خودرو به ونزوئلا در دستور کار
درهمین راستا، مدیر صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا با اشاره به‌برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا گفت: «نزدیک به ۳۵ هزار نفر از متقاضیان محصولات سایپا ثبت‌نام اولیه خود را در آن نمایشگاه انجام دادند. بر این اساس، قرارداد پنج‌ساله‌ای با وزیر راه ونزوئلا و نیز مسئول ونزوئلایی کمیسیون مشترک دو کشور امضا شد و قراردادی به‌امضای دو طرف رسید که بر اساس آن، ارسال 200 هزار دستگاه خودرو دردستور کار قرار گرفته و تاکنون یک‌هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا به‌صورت CBU ارسال شده است. تا پایان سال نیز 2 هزار دستگاه دیگر ارسال خواهد شد. البته درسال آینده محصولات شاهین و آریا هم بر اساس تقاضا به‌این کشور ارسال می‌شود.»
علی کریمی تاکید کرد: «خرید محصولات سایپا از سوی ونزوئلا منوط به‌دریافت وجه و تسویه‌حساب کامل بوده که درحال انجام است. برای مطالبات قبلی نیز بر اساس توافق مقرر شد به‌صورت تدریجی مبلغ تسویه شود.»
وی افزود: «علاوه‌بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت ونیراتو ونزوئلا هم پس از انجام بازسازی این خط تولید که مدتی متوقف بوده است، در سال آینده از سر گرفته خواهد شد. »

صادرات 2 هزار دستگاه خودرو به عراق تا پایان سال
کریمی با پیش‌بینی این‌که تا پایان سال حداقل 2 هزار دستگاه خودرو به‌بازار عراق ارسال می‌شود، گفت: «سایپا در عراق خط تولید فعالی دارد که پراید 131 در آن تولید می‌شود و به‌صورت هفتگی یک پک قطعات به‌آن ارسال می‌شود. بر این اساس، در تلاشیم که این تعداد به‌هفته‌ای دو پک برسد تا تولید افزایش یابد.»
مدیر صادرات گروه سایپا با بیان اینکه در عراق از محصولات هاچ‌بک استقبال خوبی نمی‌شود، تصریح کرد: «برهمین اساس به‌دنبال ارسال ساینا، شاهین معمولی و شاهین اتوماتیک در سال آینده هستیم. تاکنون نیز حدود یک‌هزار و 500 دستگاه خودرو ساینا به‌صورت CBU به‌این کشور ارسال شده است. برنامه بلندمدت سایپا نیز راه‌اندازی خط‌تولید خودرو شاهین در این کشور است که از سال آینده انجام خواهد شد.»
وی با بیان این‌که درحوزه اقلیم کردستان عراق هم برنامه‌ریزی برای صادرات انجام شده است، افزود: «برنامه ارسال کوییک و ساینا و در ادامه خودروهای جدید گروه سایپا مانند اطلس و آریا به‌اقلیم کردستان عراق را در دستور کار داریم که از چند ماه دیگر آغاز خواهیم کرد.»

هدف‌گذاری صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به روسیه
مدیر صادرات گروه سایپا همچنین درخصوص بازار روسیه گفت: «بازار خودرو روسیه بسیار بزرگ، پررقابت و استراتژیک است؛ درنتیجه صرفا ورود به‌این بازار و عرضه محصول را دنبال نمی‌کنیم، بلکه ارائه خدمات پس از فروش مناسب، برندسازی و حضور مستمر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم تا سبب ماندگاری محصول در بازار روسیه شود.»
وی با اشاره به‌این‌که در چند ماه اخیر هیات‌های متعدد روسی به‌ایران مراجعه کرده‌اند و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت انجام شده است، افزود: «درصورت تایید همکاری از سوی دو طرف، قرارداد نهایی برای ایجاد نمایندگی و تجهیز شبکه فروش و خدمات پس از فروش در روسیه و کشورهای CIS منعقد می‌شود که در گام نخست امیدواریم 20 هزار دستگاه از محصولات کوییک، شاهین و ساینا در این طرح به‌صورت CBU طی سال آینده به‌این بازار ارسال شود.»
کریمی با بیان اینکه در حوزه پلت‌فرم نیز درحال مذاکره با شرکت آوتوواز روسیه برای تولید مشترک خودرو هستیم، گفت: «به‌زودی با حضور تیم جدیدی از این شرکت روسی، شرایط و مذاکرات را دنبال می‌کنیم.»

برنامه سایپا برای بازار کشورهای آفریقایی
کریمی با بیان اینکه برای صادرات به‌بازار کشورهای آفریقایی مثل تونس، الجزایر و کنیا نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اظهار داشت: «پیرو مذاکراتی که با وزیر صنایع الجزایر، برای همکاری درحوزه توسعه محصول، تولید خودرو و ایجاد مرکز R&D داشته‌ایم، یک نقشه راه 10 ‌ساله تدوین شده است که خروجی آن ایجاد پلت‌فرم مشترک خواهد بود.
همچنین به‌صورت هم‌زمان بحث قطعه‌سازی در آن کشور را پیگیری می‌کنیم تا بخشی از قطعات در آن کشور تولید شود. بر این اساس، امیدواریم در نخستین گام، بتوانیم پس از راه‌اندازی خط تولیدی که چند سال پیش در این کشور احداث کرده‌ایم، قطعات را به‌صورت SKD به‌این کشور ارسال کنیم. در ادامه نیز بر اساس نقشه راه تعیین‌شده، خط رنگ و بدنه اضافه خواهد شد تا عمق تولید افزایش یابد و تولید به‌صورت CKD انجام شود. این بازار برای کوییک و ساینا خواهد بود و در ادامه خودرو شاهین در دستور کار است و درنهایت نیز محصول ایرانی-الجزایری در این کشور تولید خواهد شد.»
وی افزود: «علاوه‌بر بازار الجزایر، در بازار تونس نیز با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی این کشور، خط تولیدی فعال شده است که محصولات سایپا 111 و ۱۵۱ در آن تولید می‌شود و خودروهای تجاری سبک زامیاد به‌عنوان محصولات بعدی مد نظر قرار دارد.»
مدیر صادرات گروه سایپا ادامه داد: «درحوزه بازار کنیا نیز با توجه به‌نیاز این کشور به‌خودرو تجاری قوی با استهلاک کم و قابلیت تعمیر راحت، تولید و ارسال 50 هزار دستگاه وانت نیسان به‌آن منطقه در دستور کار است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =