کرمان موتور

این سالن یکی از به‌روزترین سالن‌های رنگ دنیا خواهد بود و از آخرین تکنولوژی‌ها در این زمینه بهره‌مند خواهد بود. سالن رنگ جدید به‌صورت فول‌رباتیک است و جابه‌جایی بدنه‌ها به‌صورت فول‌اتوماسیون خواهد بود. یعنی بدنه به‌صورت خام وارد این سالن رنگ خواهد شد و سپس با گذشتن از مراحل رنگ به‌سالن تزئینات وارد خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت کرمان‌خودرو یکی از شرکت‌های قدیمی حوزه صنعت‌خودرو است که در سال‌های نخست فعالیت، همکاری با شرکایی همانند فولکس‌واگن، دوو و هیوندای را تجربه کرده و در سال‌های اخیر با خودروسازان چینی اقدام به‌تولید خودرو کرده است. این شرکت طی سال جاری محصولاتی را با برند KMC خودرو عرضه کرده است و قصد دارد طی چند سال آینده تیراژ را افزایش داده و سبد محصولات خود را نیز توسعه دهد. کرمان‌خودرو برای دستیابی به‌این هدف اقدام به‌راه‌اندازی بخش‌های جدید و توسعه فعالیت‌های گذشته کرده است. مهم‌ترین اقدام کرمان‌خودرو برای افزایش کمی و کیفی محصولات در سال آینده، راه‌اندازی خط‌تولید رباتیک در مجموعه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید است. درحال‌ حاضر خط رنگ این شرکت به‌صورت پاشش دستی انجام می‌شود و با راه‌اندازی خط رباتیک به‌میزان تیراژ شرکت افزوده خواهد شد. براساس گفته‌های مدیران این شرکت، قرار است سال 1402 تیراژ شرکت با جهش از 30 هزار دستگاه فعلی به‌حدود 90 هزار دستگاه خودرو در سال برسد. درحال ‌حاضر ظرفیت سالن رنگ کرمان‌خودرو که به‌صورت پاشش دستی انجام می‌شود، 12 دستگاه خودرو در ساعت است. اما با راه‌اندازی سالن رنگ مکانیزه این عدد به 18 دستگاه در ساعت خواهد رسید و 50 درصد به‌ظرفیت تولید کرمان‌خودرو به‌صورت کمی افزوده می‌شود. ضمن اینکه با ورود خط رنگ رباتیک و به‌روز، یک جهش کیفی هم مدنظر این شرکت بوده است. این یعنی 110 هزار دستگاه خودرو خروجی برای سالن رنگ جدید کرمان‌خودرو در سال.

استراتژی افزایش توان کرمان‌خودرو با ظرفیت خودروسازان بم
شرکت خودروسازان بم یکی از زیرمجموعه‌های گروه کرمان‌خودرو است. این شرکت طی سال‌های گذشته با خودروسازانی نظیر فولکس‌واگن، جیلی و لیفان همکاری داشته و محصولات مختلفی به‌بازار عرضه کرده است. خودروسازان بم حالا به‌منظور افزایش توان کرمان‌خودرو اقدام به‌تولید محصول S3 می‌کند. همچنین قرار است یک محصول جدید نیز در این واحد توسط خودروسازان بم تولید شود. درعین حال خط رنگ مکانیزه و بسیار پیشرفته کرمان‌خودرو نیز قرار است درمجموعه خودروسازان بم احداث و راه‌اندازی شود. امیرحسین‌زاده، مدیر کارخانه خودروسازان بم درخصوص این شرکت گفت: «مجموعه خودروسازان بم در سال 97 با راه‌اندازی سالن تزئینات و تولید 18 دستگاه خودرو در ساعت فعالیت خود را آغاز کرد. سالن اصلی فاز یک خودروسازان بم 36 هزار متر مربع وسعت دارد و سه‌سالن بدنه‌سازی، تزئینات و همچنین رنگ مکانیزه شرکت ایران‌خودرو که در حال آماده‌سازی و نصب تجهیزات است را شامل می‌شود.»

به‌روزترین سالن رنگ کشور با ظرفیت 18 دستگاه خودرو در ساعت
این مدیر کارخانه خودروسازان بم درخصوص سالن جدید رنگ کرمان‌خودرو تصریح کرد: «این سالن یکی از به‌روزترین سالن‌های رنگ دنیا خواهد بود و از آخرین تکنولوژی‌ها در این زمینه بهره‌مند خواهد بود. سالن رنگ جدید به‌صورت فول‌رباتیک است و جابه‌جایی بدنه‌ها به‌صورت فول‌اتوماسیون خواهد بود. یعنی بدنه به‌صورت خام وارد این سالن رنگ خواهد شد و سپس با گذشتن از مراحل رنگ به‌سالن تزئینات وارد خواهد شد.»‌ وی افزود: «هر ساعت 18 دستگاه خودرو خروجی این خط خواهد بود و قرار است با توجه به‌جدید بودن این خط رنگ و آخرین تکنولوژی‌هایی که در آن به‌کار رفته، تمام محصولات کرمان‌خودرو در این سالن رنگ‌آمیزی شود. سالن رنگ ما شامل خطوط مختلفی است؛ یک بخش شامل حوضچه‌های رنگ و آماده‌سازی لایه اصلی بدنه است و بعد از آن سطوح عایق‌کاری در مقابل صدا و همچنین نفوذ آب را خواهیم داشت. همچنین یک‌سری صداگیر را خواهیم داشت که از نفوذ صدا به‌داخل اتاق خودرو جلوگیری می‌کند. درنهایت پاشش سه مرحله‌ای رنگ آستر، رنگ بیس‌کد و درنهایت رنگ کلیرکد را خواهیم داشت.»

شرکت قطعات تولیدی نخل کریمان و پرس بدنه محصولات کرمان‌خودرو
درحال ‌حاضر بخشی از تولید بدنه و ملزومات محصولات کرمان‌خودرو نظیر جی 4 در این شرکت پرس و عرضه می‌شود. این شرکت شامل دو سالن است. هر سایت این شرکت شامل چند خط پرس مختلف خواهد بود و خط جی‌وان شامل سه‌پرس 2300، 1250 و 1000 تن است. خط جی 2 شامل پنج پرس 1000 تن، 3 پرس 600 تن و یک پرس 400 تن است. درحال‌ حاضر این شرکت مشغول تولید قطعات بدنه خودرو جی 4 شامل گلگیرها، سقف و قطعات تقویتی داخل سقف است. ورق مورد استفاده در این مجموعه از فولادمبارکه تامین می‌شود و مجموعه‌سازی سقف خودروهای جی 4 نیز در این مجموعه تولید می‌شود.
داخلی‌سازی و عرضه محصولات دارای بدنه باکیفیت در این مجموعه، ظرفیت تولید و داخلی‌سازی کرمان‌خودرو را افزایش می‌دهد. به‌گفته مدیران شرکت قطعات تولیدی نخل کریمان، قرارداد اولیه شرکت تولید بدنه برای محصول جی 4 است؛ اما احتمالا برای تولید بدنه خودروهای دیگری نیز قرارداد منعقد خواهد شد. برای خودرو جی 4 چهار قالب برای سقف، چهار قالب برای گلگیر راست و چهار قالب برای گلگیر چپ وجود دارد. یعنی 12 قالب برای سقف و گلگیر در اختیار داریم. برای قطعات تقویتی هم هرکدام دو قالب وجود دارد.

شرکت قوای محرکه و سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات جدید
شرکت قوای محرکه کرمان‌خودرو از سال 79 در زمینه مجموعه‌سازی خودروهای سواری و همچنین گیربکس و اکسل فعالیت دارد. این شرکت از سال 79 با مونتاژ گیربکس پراید کار خود را آغاز کرد که تا سال 87 ادامه یافت. این شرکت همچنین برای گیربکس پراید 19 قطعه تولید کرده و درحال‌حاضر تامین بخشی از نیاز بازار لوازم‌یدکی را برعهده دارد. در این مجموعه، سگ‌دست جلو و عقب خودرو اس 5 تولید می‌شود و پروژه‌هایی برای قطعات دیگر خودروهای کرمان‌موتور نیز تعریف شده است. تولید برخی از قطعات اس 3 و جی 4 برای سال آینده در این شرکت گروه کرمان‌خودرو تعریف شده است. سرسیلندر جی 4 جزو پروژه‌های مهم این شرکت به‌منظور افزایش داخلی‌سازی این خودرو اقتصادی شرکت کرمان‌موتور است. شرکت قوای محرکه کرمان‌خودرو همچنین برای دیگر خودروسازان مانند زامیاد، سایپا و ایران‌خودرو اقدام به‌تولید قطعات کرده است. سرسیلندر موتور XU نیز جزو محصولاتی است که در این شرکت تولید شده است.

بازدید از خط‌تولید کرمان‌موتور
شرکت کرمان‌موتور در سال 73 با هدف اشتغال در منطقه محروم بم و با هدف ایجاد اشتغال در این منطقه تاسیس شد. این شرکت در ابتدا محصولات دوو مانند ماتیز و سی‌یلو را تولید و در ادامه با خودروسازانی مانند فولکس‌واگن و هیوندای همکاری کرد. در سال‌های اخیر نیز کرمان‌موتور با خودروسازان چینی مانند جک همکاری گسترده‌ای داشته و چندین مدل از محصولات این شرکت را تولید و به‌بازار عرضه کرده است. کارخانه کرمان‌موتور دارای 110 هکتار مساحت است. این واحد تولیدی نخستین کارخانه‌ای بوده است که در ارگ جدید بم ساخته شد.
این مجموعه دارای سه‌سالن بدنه‌سازی، رنگ، مونتاژ و تزئینات است. درحال ‌حاضر 6 خط خودروهای جک در مجموعه کرمان‌موتور فعال است. خطوط فعلی کاملا دستی است و این درحالی است که در گذشته و زمانی که محصول گل فولکس‌واگن در این شرکت تولید می‌شد، خطوط رباتیک این شرکت آلمانی در آن نصب بوده است. با شروع تحریم‌ها طی دهه‌های اخیر و خروج فولکس‌واگن از ایران، خطوط رباتیک این شرکت هم جمع شده است و درحال‌حاضر تولید به‌صورت دستی انجام می‌شود.

برنامه تولید 90 هزار دستگاه خودرو در سال 1402
منصور عسگریان، مدیر کارخانه کرمان‌موتور درخصوص ظرفیت تولید این مجموعه اظهار کرد: «در این مجموعه روزانه تا 220 دستگاه خودرو نیز تولید شده است. برنامه این است که سال آینده تیراژ را افزایش دهیم و روند صعودی را در پیش بگیریم. درحال‌ حاضر و با توجه به‌برنامه تولید، روزانه حدود 110 دستگاه خودرو تولید می‌کنیم.» وی در رابطه با میزان داخلی‌سازی محصولات کرمان‌موتور نیز تصریح کرد: «محصول جی4 ما که محصول استراتژیک ما نیز هست، بیش از 70 درصد داخلی‌سازی شده است. سایر محصولات نیز بیش از 30 درصد داخلی‌سازی شده‌اند.» وی درخصوص اینکه آیا خطوط رباتیک بار دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت یا خیر؟ به‌وضعیت تیراژ و ضرورت اقتصادی بودن استفاده از خطوط رباتیک در تولید اشاره کرد و افزود: «امسال احتمالا به‌تولید 35 هزار دستگاه خودرو دست پیدا خواهیم کرد. بنابراین باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد. اما برنامه سال آینده کرمان‌موتور دستیابی به‌تیراژ 90 هزار دستگاه خودرو است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =