بازار خودرو

بازار خودرو روز گذشته نیز به‌واسطه نوسان زیاد نرخ ارز همانند چند روز اخیر افزایش قیمت را تجربه کرد. این نوسان بها درحالی در بازار خودرو اتفاق افتاد که محصولات داخلی با افزایش قیمت جزئی یک تا 12 میلیون‌تومانی همراه بودند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو روز گذشته نیز به‌واسطه نوسان زیاد نرخ ارز همانند چند روز اخیر افزایش قیمت را تجربه کرد. این نوسان بها درحالی در بازار خودرو اتفاق افتاد که محصولات داخلی با افزایش قیمت جزئی یک تا 12 میلیون‌تومانی همراه بودند. همچنین خودروهای چینی و خارجی نیز روند صعودی را تجربه کردند و هیچ خودرویی در بازار روز گذشته با کاهش بها همراه نبود. این درحالی است که یکی از کارشناسان بازار خودرو به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه عرضه و تقاضا در بازار خودرو هماهنگ نیست و مسئولان به‌جای این‌که میزان عرضه را افزایش دهند، روی نحوه عرضه بحث می‌کنند که آیا عرضه از طریق قرعه‌کشی بهتر است یا از طریق بورس؟ از دیدگاه من هر دو شیوه عرضه منطقی نیست و نمی‌تواند بازار را به‌تعادل برساند و این نحوه عرضه خودرو، در تنظیم بازار تاثیری ندارد. از طرفی مجلس نیز مصوبه واردات خودرو را تصویب کرده است. اکنون این پرسش مطرح است که چرا واردات انجام نمی‌شود؟»
همچنین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران گفت: «تا زمانی که انحصار وجود دارد، باید یک ناظر وجود داشته باشد. فرقی نمی‌کند که خودرو از طریق بورس کالا به‌فروش برسد یا قرعه‌کشی شود؛ باید کاری کنیم که انحصار از بین برود. تا زمانی که انحصار وجود دارد، این روش‌ها حالت مُسکن دارند و مشکل خودروسازی را حل نمی‌کنند. از طرفی مشکل اصلی و ریشه‌ای بازار خودرو، عرضه کم است که سبب شده خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به‌یک کالای سرمایه‌ای شود. مطابق با آمار موجود بین سال‌های 1398 تا ۱۴۰۰، عرضه خودرو به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسید؛ در حالی که نیاز بازار حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است و همین موضوع سبب شده است فاصله قیمتی کارخانه و بازار مدام افزایش یابد.»
خودروهای داخلی در روز گذشته رشد بهای یک تا 12 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 سقف‌قرمز MC با 12 میلیون‌تومان افزایش 700 میلیون‌تومان و دنا پلاس با 9 میلیون‌تومان افزایش 607 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 3 تا 20 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش دیگنیتی ریسپکت با 20 میلیون‌تومان افزایش به‌یک میلیارد و 340 میلیون‌تومان و اس‌دبلیوام G01F با 10 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 640 میلیون‌تومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش بهای 20 تا 50 میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که کیا اپتیما GT لاین با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 800 میلیون‌تومان، هیوندای اکسنت با 30 میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و 730 میلیون‌تومان و کیا سراتو 2000 با 20 میلیون‌تومان افزایش ‌3 میلیارد و 150 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. خودروهای خارجی لوکس نیز رشد قیمت 50 و 100 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که فولکس تیگوان با 100 میلیون‌تومان افزایش 6 میلیارد و 500 میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X4 2.8 با 50 میلیون‌تومان افزایش 9 میلیارد و 800 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.
روز گذشته نوسان نرخ ارز سبب افزایش قیمت اغلب خودروها در بازار شد. قیمت دلار در بازار روز سه‌شنبه با 44 هزار و 600 تومان کار خود را آغاز کرد و پس از آن‌که در یک روند صعودی بهای آن به 44 هزار و 730 تومان رسید، در پایان روز با قیمت 44 هزار و 750 تومان به‌کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =