زوتی T300

سایپا در حوزه واردات خودرو پیشتاز سایر خودروسازان کشور است و با دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت اقدام به ثبت‌سفارش برای سه مدل خودرو چانگان و خودرو T300 از محصولات زوتی کرده است که محموله اول این محصولات درآینده نزدیک وارد کشور و به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سایپا در حوزه واردات خودرو پیشتاز سایر خودروسازان کشور است و با دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت اقدام به ثبت‌سفارش برای سه مدل خودرو چانگان و خودرو T300 از محصولات زوتی کرده است که محموله اول این محصولات درآینده نزدیک وارد کشور و به بازار عرضه خواهد شد. بدین‌منظور، کراس‌اوور ساب‌کامپکت زوتی T300 برای تست‌های فنی و تطبیقی آماده شده و به‌زودی با پلاک گذر موقت وارد جاده‌های کشور می‌شود. زوتی پیش از این، با عرضه دو محصول Z300 (آریو) و T600 (کوپا)‌به یک نام شناخته‌شده در بازار ایران تبدیل شد و T300 نقطه احیای شراکت زوتی با گروه خودروسازی سایپا است.

قوای محرکه، امکانات و ایمنی زوتی
زوتی T300 با پیشرانه ۱.۵لیتری توربوشارژر به ایران آمده است؛ این پیشرانه ۱۴۴ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۰ تا ۲۱۵‌نیوتون‌متر تولید می‌کند. جعبه‌دنده اتوماتیک این کراس‌اوور چینی از نوع CVT است که توان را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این جعبه‌دنده قابلیت تعویض‌دنده مصنوعی ۶سرعته را به همراه حالت برفی و اسپرت دارد. ابعاد و اندازه‌های زوتی T300 نشان می‌دهد که این خودرو در جایگاه کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد. طول این خودرو به ۴۳۸۷ میلی‌متر، عرض آن ۱۸۳۵ میلی‌متر، ارتفاع آن ۱۶۴۲ میلی‌متر بوده و وزن این خودرو نیز ۱۳۹۰ کیلوگرم اعلام شده است. هرچند فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی‌متری آن از ویل‌بیس ۲۴۸۰ میلی‌متری محصولاتی مانند هاچ‌بک کراس BAC X3 PRO که تقریبا همزمان با این خودرو توسط خودروسازان بم به بازار عرضه خواهد شد، بیشتر است و با توجه به سقف بلند آن، جای کافی برای چهار سرنشین در این خودرو وجود خواهد داشت. ازجمله امکانات زوتی T300 می‌توان به سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه‌ای، دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه الکتریکی، کروز کنترل، سنسور پایش باد تایرها، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی و... اشاره کرد. مجهزترین نسخه از زوتی T300 که به شش کیسه هوا مجهز بوده، در سال 2018 در موسسه تست تصادف چین مورد آزمایش قرار گرفته و در این آزمون موفق به دریافت 5 ستاره شده است.

بازگشت «زوتـی» با سـایـپا

«زوتی T300» در یک نگاه
زوتی T300 نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2016 به معرض نمایش درآمد. این خودرو به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری اقتصادی از طراحی ظاهری قابل قبولی بهره می‌برد. در نمای جلو ترکیب چراغ‌های کشیده و باریک با جلوپنجره باعث شدند تا چهره خشنی به‌وجود آید. جلوپنجره از طراحی شش‌ضلعی و کشیده به‌همراه خطوط کرومی افقی بهره می‌برد. روی سپر نیز چراغ‌های مه‌شکن به چشم می‌خورند که در یک قاب کروم‌کاری‌شده قرار گرفته‌اند. طراحان برای نمای جانبی زوتی T300 یک خط برجسته را در نظر گرفتند که باعث شده است؛ این بخش کمی عضلانی‌تر به نظر برسد. طراحی قاب آینه‌های جانبی و نصب یک شیشه کوچک روی ستون C از سایر ویژگی‌های طراحی این بخش محسوب می‌شود. در نمای جانبی زوتی T300 ظاهری مشابه کراس‌اوورهای کوچک همچون نیسان جوک را می‌بینیم. در این بخش، طراحان با اضافه‌کردن ضربه‌گیرهای پلاستیکی و نوار کرومی، سعی کرده‌اند تا از سادگی افراطی جلوگیری به عمل آورند. رینگ‌های 16اینچی نیز طراحی جالبی دارند. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های اصلی کشیده هستیم که از گرافیک نسبتا قابل قبولی بهره می‌برند. طراحان روی در صندوق نیز یک خط برجسته در نظر گرفتند. از سایر ویژگی‌های این بخش می‌تواند به زاویه‌دار بودن شیشه عقب، نصب سپر عقب داخل یک قاب و چراغ‌های چهارضعلی مه‌شکن اشاره کرد. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های اصلی کشیده هستیم که از گرافیک نسبتا قابل قبولی بهره می‌برند. طراحان روی در صندوق نیز یک خط برجسته در نظر گرفتند. از سایر ویژگی‌های این بخش می‌توان به زاویه‌دار بودن شیشه عقب، نصب سپر عقب داخل یک قاب و چراغ‌های چهارضعلی مه‌شکن اشاره کرد. چراغ‌های منتظم و درِ پنجم یک‌تکه ظاهری همانند فیدلیتی را به نمایش می‌گذارند. طراحی داخلی زوتی T300 نسبت به طراحی خارجی آن زیباتر نیز هست؛ داشبورد این خودرو از چند مجموعه تشکیل شده است که تضاد جالبی را با یکدیگر ایجاد می‌کنند. نمایشگر سیستم سرگرمی، دکمه‌های کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده در قالب یک مجموعه بخش اصلی داشبورد را تشکیل می‌دهند. سایر بخش‌های کابین همچون سیستم تهویه یا دکمه‌های کنترل چراغ‌ها و سیستم پایداری نیز درون مجموعه‌های مجزا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. با توجه به نحوه مناسب جانمایی این اجزا، مدت کوتاهی پس از رانندگی با زوتی T300، محل نصب هر قطعه را خواهید آموخت.

بازگشت «زوتـی» با سـایـپا

«زوتی T300» در بازارهای جهانی
زوتی T300 که در بازارهای جهانی با خودروهایی مانند رنو کپچر، نیسان قشقایی و هیوندای کرتا رقابت می‌کند، قرار است در سبد بورس کالا قرار بگیرد و هنوز قیمت پایه و قطعی برای این خودرو اعلام نشده است. اما قیمت جهانی این خودرو در مدل 2022 حدودا 12.225دلار است و در کشور چین و روسیه با قیمت حدودا 9 تا 10هزار دلار عرضه می شود. به دلیل این‌که زوتی T300 در مدل با پیشرانه تنفس طبیعی در بازار چین و روسیه عرضه می شود قیمت پایین‌تری دارد. اما سایپا قصد وارد کردن نسخه توربوشارژ با جعبه‌دنده CVT را دارد که طبیعتا قیمت بالاتری را خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    ملت پول پراید ۳۰۰تومنی رو ندارن!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =