سایپا

گروه سایپا از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید در بهمن‌ماه سال گذشته، اقدامات ویژه و مهمی را در راستای افزایش تولید و کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و ایجاد تنوع در سبد محصولات خود انجام داده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه سایپا از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید در بهمن‌ماه سال گذشته، اقدامات ویژه و مهمی را در راستای افزایش تولید و کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و ایجاد تنوع در سبد محصولات خود انجام داده است.
این خودروساز درحوزه کیفی محصولات نگاه ویژه‌ای برای افزایش کیفیت تمام محصولات در دستور کار قرار داد و به‌همین منظور 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت درسطح زنجیره تامین تعریف شد؛ به‌نحوی‌ که درحوزه زیرساخت 3 پروژه، در حوزه قطعات و مجموعه‌ها 29 پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش 5 پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم 5 پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه، خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا 2 و ساینای معمولی از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام شد و به‌منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگ‌ها در گذشته به‌صورت نیمه‌کامل تولید شده بود،PDI مجدد خودروهای‌ تکمیل‌کاری‌شده صورت پذیرفت.
همچنین با پروژه‌های متعدد انجام‌شده روی خودرو شاهین، افزایش رضایت چشمگیری درتمام حوزه‌های کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول حاصل شد. بهبود رتبه شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان و بهبود 59 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا 3 هزار کیلومتر از دیگر برنامه‌های حوزه کیفی محصولات بود؛ به‌نحوی ‌که در این زمان نسبت به‌مدت مشابه کاهش 14 درصدی تعداد شکایات مشتریان حاصل شده است.
اصلاح نیروی انسانی برای افزایش بهره‌وری کیفی محصولات
اصلاح نیروی انسانی حوزه کیفیت یکی از اقدامات مهم تیم مدیریتی جدید سایپا به‌منظور افزایش بهره‌وری کیفی محصولات بوده است.
به‌عنوان مثال، محمدعلی تیموری، پس از در دست گرفتن سکان سایپا کوچک ‌شدن بخش ستادی را در دستور کار قرار داد که نقش چندانی در فرآیند تولید ندارد؛ چراکه حقوق و مزایایی که بدون توجیه اقتصادی به‌نیروی‌های ستادی اختصاص می‌یافت، می‌توانست به‌ارتقای کیفیت تولید و بهبود شرایط کارگران این بخش بینجامد.
بر این اساس، برای نخستین‌بار ساختار نیروی انسانی در سایپا بر اساس ویژگی‌های تخصصی متناسب‌سازی شده و تداوم این روند تا حصول نتیجه مطلوب در دستور کار قرار گرفته است. درهمین راستا و به‌منظور اصلاح ساختار، حدود 200 نیروی انسانی متخصص جذب واحدهای فنی و مهندسی شد تا با استفاده از دانش آن‌ها سایپا در مسیر توسعه و اعتلا قرار گیرد.
با همین پشتوانه درمورد ارتقای کیفیت محصولات نیز اقدامات متعددی درمورد خودروهای شاهین و کوییک انجام شد و تولید خودروهای تیبا، تیبا 2 و ساینای معمولی هم متوقف شد تا سبد محصولات سایپا به‌روز شود.
مبحث دیگری که طی این مدت گروه خودروسازی سایپا با جدیت پیگیری و عملیاتی کرد، اصلاح ساختار با هدف افزایش بهره‌وری و چابک‌سازی فعالیت‌ها بود که نتایج قابل توجهی نیز در بخش ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و رضایت مصرف‌کننده به‌دنبال داشت.

کاهش 500 درصدی مراجعه محصولات سایپا به نمایندگی‌ها
از دیگر برنامه‌های کیفی مهمی که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا بر آن تاکید بسیار داشته و همواره مورد توجه قرار گرفته، بهبود رتبه شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان است. با توجه به‌این‌که سایپا معوقات بسیاری در حوزه فروش و تحویل محصول داشته و با توجه به‌مشکلات متعددی که در حوزه تامین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش با آن‌ها روبه‌رو بوده، ارتقای این حوزه و برطرف کردن مشکلات آن با موانعی مواجه بود که خوشبختانه این خودروساز موفق به‌حرکت در مسیر رفع آن‌ها شده است.
در همین راستا، با افزایش تولید و عرضه خودروهای گروه سایپا، حذف قرعه‌کشی تمام محصولات محقق شده است.
همچنین در نیمه نخست امسال، در حوزه تحویل و توزیع محصولات افزایش 14 درصدی تحویل خودرو به‌مشتریان، کاهش 23 درصدی تعهدات کل گروه سایپا نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و کاهش 75 درصدی تعهدات معوق نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌دست آمد.
در همین مدت، در حوزه خدمات پس از فروش نیز افزایش 97 درصدی فروش قطعات یدکی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، بهبود 33 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه که برای مدت 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر فعال است و افزایش رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش نسبت به‌سال گذشته از دیگر موفقیت‌های سایپا بوده است.
دقت در امور کیفی محصولات گروه سایپا به‌حدی بوده که عمده خودروهای تولیدی بدون ایراد یا با کمترین مشکل وارد بازار می‌شود. در این خصوص، کنترل‌های متعددی صورت می‌پذیرد که نتیجه آن کاهش 500 درصدی مراجعه خودروهای تولیدی این شرکت در دوره گارانتی به‌نمایندگی‌ها بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =