اتوبوس‌های فرسوده

تاکنون بارها اعلام شده است بیش‌از ۶۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند؛ اتوبوس‌هایی که در طول روز و گاه تا پاسی از شب درحال تردد در خیابان‌های شلوغ هستند تا مسافران را جابه‌جا کنند. البته نمی‌توان آنها را متوقف کرد، چون در این صورت مسافرت‌های درون‌شهری با مشکل مواجه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتوبوس‌های درون‌شهری روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کنند بنابراین اهمیت دادن به معاینه‌فنی این خودروها با ایمنی و سلامت عده زیادی از شهروندان و هموطنان مرتبط است. از طرفی مردم در گوشه و کنار شهرهای مختلف شاهد تردد اتوبوس‌هایی هستند که آلایندگی بالایی تولید می‌کنند و از طرف دیگر مسئولان مربوطه به معاینه‌فنی دوره‌ای اتوبوس‌ها و بررسی سلامت کارکرد آنها تاکید دارند. در ادامه به بررسی روند انجام معاینه‌فنی این خودروها می‌پردازیم.

میزان انتشار آلایندگی اتوبوس‌ها بسیار بالاست
تاکنون بارها اعلام شده است بیش‌از ۶۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند؛ اتوبوس‌هایی که در طول روز و گاه تا پاسی از شب درحال تردد در خیابان‌های شلوغ هستند تا مسافران را جابه‌جا کنند. البته نمی‌توان آنها را متوقف کرد، چون در این صورت مسافرت‌های درون‌شهری با مشکل مواجه می‌شوند؛ از سوی دیگر در صورت تردد، حجم زیادی آلودگی را در هوا منتشر می‌کنند. یکی از صحنه‌هایی که در روزهای سرد سال و به ویژه در پایانه‌های شهری با آن مواجه هستیم، روشن بودن مداوم اتوبوس‌هاست. به اعتقاد کارشناسان، درجا کار کردن اتوبوس‌ها ۳ تا ۵ برابر نسبت‌به حالت عادی آلاینده در هوا منتشر می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۲۸ شهریور در نامه‌ای به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور باتوجه به فرا رسیدن فصول سرد سال بر اجرای اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد. بر این اساس، وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور بر انجام این اقدامات و لزوم پیشگیری جدی از افزایش آلاینده‌های جوی تاکید کرد. یکی از بندهای این نامه، درباره درجا کار کردن کامیون‌ها و اتوبوس‌های مستقر در پایانه‌های حمل بار و مسافر است که از زمان پدیده وارونگی دما و فصول سرد سال از اهمیت زیادی برخوردار است. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مضرات درجاکار کردن اتوبوس‌ها گفت: «میزان انتشار آلایندگی اتوبوس‌ها به علت فرسودگی بسیار بالاست؛ در کنار انتشار آلایندگی برخی از آنها به‌دلیل مشکلاتی که دارند در پایانه‌ها تمام روز را به صورت درجا کار می‌کنند و تا شب هم خاموش نمی‌شوند. برای جلوگیری از این کار قبلا بخشنامه‌ای را به شهرداری‌ها ارسال کرده بودیم و اکنون هم وزارت کشور با ابلاغ آن به استانداران بر مدیریت این مساله تاکید کرد، البته این اقدام یکی از تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هواست که در این کمیته تصمیم‌گیری می‌شود.» داریوش گل‌علیزاده همچنین افزود: «به علت فرسوده بودن اتوبوس‌ها، برخی از آنها اگر خاموش شوند ممکن است دیگر روشن نشوند؛ به‌همین دلیل درجا کار می‌کنند اما تاکید ما این است با در نظر گرفتن این شرایط، درجا کار کردن را حداقل به کمترین حالت ممکن برسانند.»

تمام اتوبوس‌های فعال دارای معاینه‌فنی هستند
روز گذشته، نشست هم‌اندیشی شرکت واحد اتوبوسرانی با ستاد معاینه‌فنی با حضور مهدی علیزاده؛ سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران و جمعی از معاونان و مدیران دو مجموعه در محل سالن جلسات ستاد معاینه‌فنی برگزار شد. مهدی علیزاده در این جلسه با اشاره به اینکه تمام اتوبوس‌های فعال در خطوط دارای معاینه‌فنی هستند، اظهار کرد: «باتوجه به میانگین عمر بالای اتوبوس‌ها، در مسیر تقویت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در دو محور بازسازی و اورهال اتوبوس‌های موجود و نوسازی ناوگان از طریق تولیدات داخلی اقدامات خوبی درحال انجام است.» وی با تاکید بر اینکه استانداردهای ایمنی و کاهش آلایندگی در اولویت معاینه‌فنی اتوبوس‌های شهری است، افزود: «اتوبوس‌های فعال در خطوط برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هر سه ماه یک بار باید به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند.» شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران نیز با قدردانی از تعامل و همکاری اتوبوسرانی در بحث مراجعه تمام ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران، گفت: «ستاد معاینه‌فنی این آمادگی را دارد در صورت افزایش مراجعات اتوبوس‌ها در زمینه تقویت زیرساخت‌های لازم و افزایش ساعت کار مراکز اقدام کند.» همچنین چندی پیش مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به لزوم دریافت کارت معاینه‌فنی برای اتوبوس‌های درون‌شهری اصفهان گفت: «اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی دارای استانداردهای یورو ۵ است و از گازوئیل پاک استفاده می‌کنند، به‌همین دلیل هم کمترین میزان گوگرد را دارند.» سیدعباس روحانی در ادامه تصریح کرد: «پنج درصد آلودگی هوا مربوط به آلاینده‌های خودرویی است که از میان آن‌ها باید سهم آلایندگی اتوبوس‌ها مشخص شود.» وی تصریح کرد: «سهم اتوبوسرانی در آلودگی هوا در مقابل مازوت‌سوزی نیروگاه، تردد خودروهای بدون معاینه‌فنی، استفاده از سوخت غیر پاک و ترددهای مازاد در شهر، بسیار ناچیز است.» روحانی افزود: «برای دریافت معاینه‌فنی، اتوبوس‌ها به‌طور مرتب به مرکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین اعزام می‌شوند، بنابراین روزانه ۲۰ تا ۲۵ اتوبوس معاینه می‌شود و چنانچه اتوبوسی در معاینه‌فنی مردود شود، عیوب آن‌ها رفع و دوباره نسبت به معاینه‌فنی آن‌ها اقدام خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =