سهند

در سال آینده محصولات جدید و کاملا متفاوتی مانند سهند، اطلس و آریا به بهره‌برداری خواهد رسید و از ماه سوم سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به افزایش سبد محصول گروه خودروسازی سایپا از بهمن 1401 تا بهمن 1402 و بیان این‌که هشت محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد، گفته است: «در سال آینده محصولات جدید و کاملا متفاوتی مانند سهند، اطلس و آریا به بهره‌برداری خواهد رسید و از ماه سوم سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.»

اقتصادی، زیبا و باکیفیت
سایپا سهند و سایپا اطلس که دو محصول جدید شرکت سایپا در کلاس B محسوب می‌شوند، نخستین‌بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شدند. سایپا سهند از موتور M15GSI سایپا با قدرت 90اسب‌بخار و 137نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. این خودرو برای انتقال قدرت به محور جلو از توان جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده خواهد کرد که احتمالا سیستمی مشابه با کوییک اتوماتیک خواهد داشت. ظرفیت مخزن سوخت سهند 41 لیتر بوده و با توجه به استاندارد یورو5، میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر اعلام شده است. این خودرو با وزن 1220کیلوگرم تولید شده و مجهز به امکاناتی همچون سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، تهویه اتوماتیک، سیستم مالتی‌مدیا و... است. سایپا اطلس نیز مجهز به موتور M15GSI است و مصرف سوخت اطلس در هر 100کیلومتر پیمایش 7.49لیتر خواهد بود. اطلس نیز به امکاناتی همچون سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها و... مجهز خواهد بود. این دو خودرو اقتصادی که درعین‌حال زیبا و باکیفیت به‌نظر می‌رسند، سال 1402 وارد بازار خواهند شد تا فرمانروایی بلامنازع سایپا در کلاس B (شهری) را تثبیت کنند. سایپا همواره خودروهایی جمع‌وجور در کلاس B عرضه کرده که نسبت‌به دیگر محصولات این کلاس در بازار ایران جادارتر و ارزان‌ترند.

دو فیس‌لیفت دلچسب
فصل جدیدی که سایپا با طراحی شاهین گشود، در سهند و اطلس ادامه پیدا کرده است؛ به‌طوری که اکنون با یک سدان و یک هایچ‌بک زیبای داخلی روبه‌رو هستیم. سهند و اطلاس سایپا درواقع فیس‌لیفت خودروهای ساینا اس و کوییک محسوب می‌شوند که نمای جلو و پشت آن به طرز کاملا زیبا و دلچسبی تغییر کرده است. انصافا این تغییرات ظاهری به‌ ویژه در نمای جلو و عقب کاملا هماهنگ، زیبا و متناسب با یک خودرو اقتصادی امروزی از آب در آمده و برخلاف دوران گذشته که معمولا خودروهای فیس‌لیفت داخلی طراحی چندان جذابی نداشتند، نمی‌توان انتقادی منصفانه را به آن وارد دانست. همچنین درپوش موتور نیز با حجم‌پردازی‌ها و چین‌خوردگی‌های جذاب‌تری همراه شده که جلوه اسپرت و عضلانی‌تری برای این سدان کوچک پدید آورده است. در نمای جلوی سهند با سپر، کاپوت، چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها و آیینه‌هایی متفاوت با ساینا روبه‌رو هستیم؛ چراغ‌های کشیده تا روی گلگیر و جلوپنجره زنبوری کشیده به این خودرو کمک می‌کند تا مانند نمای عقب بتواند کمی عریض‌تر به نظر برسد. کاپوت سهند خطوط متعددی دارد که حس خشن بودن را تا حدودی ارائه می‌کند و ادامه آن تا بالای جلوپنجره کمی به بزرگ‌تر دیده شدن ابعاد خودرو کمک می‌کند. در نمای عقب سهند نیز علاوه‌بر جانمایی پلاک در سپر خودرو (و نه روی درِ صندوق عقب)، شاهد چراغ عقب‌های جدید و کشیده، شاهد این کشیدگی در طراحی کلی در صندوق عقب و نمای پشتی نیز هستیم. دو مه‌شکن نیز در این سپر تعبیه شده است. سنسور و دوربین دنده عقب هم در نمونه نمایشگاهی سهند دیده می‌شود. همچنین سقف سایپا سهند در نمونه نمایشگاهی به صورت دورنگ و مجهز به سانروف طراحی شده است. این طراحی زیبا در نمای جلو و عقب، با رینگ‌های اسپرت و جذاب و دستگیره‌های کرومی در نمای جانبی همراه شده است.

کابین و داشبورد جذاب و اسپرت
تحول اساسی دیگر دو خودرو سهند و اطلس در بخش کابین رخ داده است؛ استفاده از داشبورد جدید با طراحی زیباتر از گذشته می‌تواند یکی از نقاط قوت نمای داخل سهند و اطلس در مقایسه با محصولاتی همچون ساینا و کوییک باشد. در کنار غربیلک فرمان دی‌کات که در ساینا اس هم شاهد آن بودیم، سایر قسمت‌ها تغییر کرده و طراحی جذاب‌تری در معرض دید می‌گذارد. نمایشگر ۷اینچی در بخش بالایی داشبورد قرار دارد و به صورت برجسته می تواند خود را بیشتر خاص کند. صفحه کیلومتر سهند مشابه برخی محصولات جدید با جهت گردش قرینه دور موتور و میزان سرعت است که یک نمایشگر برای کامپیوتر سفری در وسط آن قرار گرفته است. خروجی هوا نیز دایره‌ای بوده و شیک‌تر از انتخاب‌های فعلی است. صندلی های چرمی در تیپ بالاتر با دوخت دورنگ مشابه رنگ بدنه خودرو هم قابل‌توجه است. بر اساس بنرهای سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند. طبیعتا تیپ دو از تجهیزات بیشتری برخوردار است که شامل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر ۷اینچی، دوربین دید عقب و سانروف می‌شود. آپشن های مشترک در تیپ ۱ و ۲ سهند نیز شامل سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل، تنظیم شش‌جهته صندلی‌ راننده و تنظیم چهارجهته صندلی شاگرد است. درمجموع باید گفت، سهند سایپا یک سدان زیبای اقتصادی با طراحی کاملا قابل‌قبول به ویژه در نمای جلو و عقب محسوب می‌شود. طراحی کابین آن نیز می‌تواند مورد پسند و رضایت مشتریان واقع شود، به‌ویژه اگر با یک متریال نسبتا باکیفیت همراه باشد، قطعا ضریب رضایت مشتری از این خودرو بسیار بیشتر خواهد بود.

ویژگی‌های فنی
همان‌طور که گفته شد؛ سهند نیز مانند اطلس (هاچ‌بک جدید سایپا) از پیشرانه ام15پلاس نیرو می‌گیرد. این موتور با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به میزان 8درصد گشتاور بهتری ارائه می‌کند و در کنار کاهش 5درصدی مصرف سوخت، توان آن نیز حدود 9درصد افزایش خواهد یافت. ازجمله موارد بهبود و ارتقا در این موتور، می‌توان به تغییر سرسیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و حوزه یک پارچه ترموستات حرارتی اشاره کرد. نکته مهم در مورد سهند سایپا ارتقای وزن قابل توجه آن است که در مقایسه با ساینا حدود ۱۷۰کیلوگرم سنگین‌تر شده و به 1220کیلوگرم رسیده است. این رقم که حتی از وزن خودرویی مثل سورن پلاس نیز بیشتر است به پایداری هرچه بیشتر خودرو و عملکرد بهتر سیستم تعلیق کمک می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 1
    همون کوییک و سایناس با همون پلت فرم و قوای محرکه فقط سپر . چراغ و داشبوردش عوض شده محصول جدید از نظر اینا یعنی عوض کردن ۴ تا قطعه
  • سینا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 0
    ماشینای قشنگیه
  • حس IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    واقعا مردم مجبور میشن از این آشغالا بخرن
  • اهورا مزدا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    جفتشون قشنگن ولی بدنه سهند از بغل با ساینا مو نمیزنه این چه کاریه حداقل یه خط برجسته مثل دنا پلاس اضافه میکردید متفاوت میشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =